Back End upgraden van mdb naar accdb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
Het wordt tijd om de back end te upgraden van mdb naar het huidige formaat (met name wegens opslaan bijlagen)
De Back end zelf omzetten stelt natuurlijk niets voor, openen en opslaan als en klaar.

Maar de koppelingen met de front ends is een ander verhaal, de back end bevat vele tientallen tabellen.
Is er een methode om alleen de extensie aan te passen in de front end in het koppelscherm of moet iedere tabel opnieuw handmatig gekoppeld worden?
 
(met name wegens opslaan bijlagen)?
Oef, wat een enge zin vind ik dit! Als dat de enige reden is om te upgraden, dan zou ik zeggen: NOOIT doen. Bijlagen horen absoluut niet thuis in een database, gewoon lekker buiten de db bewaren, en met tekstvelden naar de locatie verwijzen. Wat je nu dus ook doet, omdat je huidige db geen bijlagen ondersteunt. Kortom: upgraden kun je probleemloos doen zonder dat je maar iets hoeft te veranderen :).
Koppelen met de nieuwe db zul je inderdaad eenmalig moeten doen. Je kunt daar wel een functie voor maken, maar het maken daarvan kost waarschijnlijk net zoveel tijd (zo niet meer) dan in het koppelingsvenster alle tabellen selecteren, en het pad + de naam van de db daar dan in plakken als er om een nieuwe db naam wordt gevraagd. Dat kost je hooguit een kwartier als je veel tabellen hebt, maar dan werkt alles ook weer prima.

Maar doe jezelf een lol, en vergeet de nieuwe ‘verbeteringen’ zoals bijlagen en velden met meervoudige waarden. Microsoft zet alle imbecielen die bij het bedrijf rondlopen (en dat zijn er best veel) op het ontwikkelteam voor Access. De échte programmeurs werken namelijk aan Windows en Excel :).
 
"Verbeteringen" zoals meervoudige waarden zijn er al terug uitgegooid, maar als je windows 10 hebt, wat moet nu de vorige versies niet langer ondersteund worden, kan je ook de oude versies van Access niet meer draaien zonder problemen.
Daarom kan je beter wel upgraden. Normaal gaat de front-end upgraden even gemakkelijk als de back-end, tenzij je veel VBA code hebt die oude API functies aanroepen.
Als je upgrade, doe dat dan naar de naar Access 2016 of hoger. 2016 is terug een stabiele versie, de datatypes zijn aangepast zodat ze conform zijn met de gebruikelijke database types en draken zoals velden met meervoudige waarden zijn eruit gehaald.

Trouwens Octafish, je vergeet dat de echte ontwikkelaars ook vooral op SQL server werken, één van de paradepaardjes van Microsoft :thumb:
 
@Octafish: Die bijlagen extern vond ik ook altijd het beste. Maar het gaat om een vrij beperkt aantal kleine pdf's en het extern opslaan veroorzaakt regelmatig voor problemen als onze systeembeheerders weer eens "verbeteringen" gaan doorvoeren en het gros van de overige gebruikers amper het niveau van digibeet overstijgen......
Maar zal het nog eens in overweging nemen. ;-)
 
Waar je dat vandaan haalt weet ik niet; in A365 zitten ze er nog steeds in.

Daarom dat ik specifiek naar Access 2016 verwijs. Daar vind je trouwens nog altijd attachment velden, die best heel goed werken.
 
Dus in 2010 zitten de velden met multi-waarden wél, in 2060 níet en in 2019/365 weer wél? Dat geloof je zelf toch ook niet? Access is tot nu toe altijd downward compatible gebleken; alles wat er in oude versies in zit, wil doorgaans in nieuwe versies ook nog werken. Al geldt dat niet helemaal voor (terecht overigens) voor grafiek formulieren.

Bijlage velden mogen dan goed werken, ze ruften :). Niet gebruiken, ze horen niet thuis in een (Access) database.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan