Back-up partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrisgeerdink

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 mei 2002
De schijf van mijn pc raakt een beetje vol en ik vind het tijd om te formatteren. Maar zoals bijna elke internetter download ik ook wel eens mp3'tjes en ik vind het wat teveel werk om die allemaal op cd te zetten. Kan ik een nieuwe partitie aanmaken om daar wat bestanden op te zetten, dan de C:\ formatteren en de bestanden weer terugzetten of eventueel de partitie laten staan? Zo ja, wat is een goed freeware programma (Is Partition Magic freeware?)?

Voor zover ik weet heb je alleen maar een partitie programma nodig. Zodra je partitie is aangemaakt besaat hij. Partition magic is een goed programma om partities aan te maken, maar is geen freeware. Als je XP pro hebt (net als ik) zit daar ook al een partitiemanager bij.
configratiescherm->systeembeheer->computerbeheer-> schijfbeheer (soort fdisk alleen dan grafisch)

http://www.powerquest.com/partitionmagic/pmdetails.cfm

Daarna kun je alles wat je wil bewaren overbrengen naar de andere hardeschijf, bijv. D:
C kan je vervolgens formatteren en opnieuw windows installeren als je dat wil. Daarna kun je de bestanden (mp3's, documenten) weer terug zetten naar c en met schijfbeheer de partitie weer verwijderen.

Laatst bewerkt:
Is met Partition Magic met partities klooien zonder risico?

Op zich wel, zeker als je weer gaat formatteren. Theoretisch kan het voorkomen dat het aanmaken van nieuwe partitties sommige verwijzingen van programma's in de war stuurt, maar je gaat toch opnieuw alles installeren. Dus, gewoon doen. Ik raad je dan aan gelijk wat meerdere partities aan te maken: bijvoorbeeld ééntje voor windows, eentje voor je programma's, eentje voor je pers. bestanden en wellicht zelfs nog een swap-partitie voor de extra snelheid. Deze extra partities maken het makkelijker om bestanden te redden indien er ergens iets mis gaat.

Zo'n idee had ik dus ook al, dat ik wat partities behou. Windows en de programma's doe ik dan wel op 1 partitie en m'n persoonlijke bestanden op een andere. Wat is trouwens een swap-partitie?

Een Swap file, of wisselbestand, is een deel van je harde schijf dat windows gebruikt alsof het geheugen is. Kijk maar eens in de eigenschappen van Deze Computer -> Geavanceerd -> instellingen -> geavanceerd -> virtueel geheugen (bij XP dan). Meestal is dat een deel van je C-schijf, tenzij anders ingesteld. Een aparte partitie hiervoor aanmaken geeft je extra snelheid, omdat je er als het ware standaard ruimte voor reserveert, waar verder niets gebeurt. Normaal gesproken is je C-schijf een bende (fragmentatie) waardoor win moet zoeken naar vrije ruimte. Maar verwacht geen top prestaties hierdoor hoor.

Het is gelukt, ik heb m'n eerste nieuwe partitie aangemaakt (****a! :)) Maar nu heb ik de nieuwe partitie met drive-letter D:\, maar ik wil graag dat die F:\ wordt... Ik draai op windows ME... Kan dat met Partition Magic of kan het ook gewoon in ME zelf.

Ok... even een andere vraag...

Ik heb nu dus 2 partities. Een algemeen deel met Windows en alle programma's verder en een deel met mijn persoonlijke stuff. En zoals verhoog al voorstelde, wil ik graag aparte partities voor Windows en de overige programma's... Hoe pak ik dat nu aan? Hoe verplaats ik alle bestanden dan naar de partitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan