Back-up voor laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dance-delight

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2005
Mijn laptop gaat binnenkort ter reparatie opgestuurd worden. Hij doet het prima maar af en toe vertoond hij rare mankementen. Maar ik doe de laatste tijd eigenlijk alles met mijn laptop, dus wil ik graag dat als mijn laptop terugkomt, en hij is geformatteerd, dat ik zo weer al mijn programma's paraat kan hebben. Wat is de beste manier om een back-up te maken?

Ik weet vrij weinig van back-ups.

Als ik mijn laptop dan leeg terug krijg, kan ik dan alles in originele staat terug krijgen?

Dat is dan maar net de vraag. Wat staat er allemaal op. (Geen persoonlijke dingen) maar programma. Zoals Office of spelletjes? Foto's? muziek?

Er staat nu idd office op, en de muziek en bestanden kan ik zo kwijt op een externe HDD, maar het gaat mij om de programma's zoals Office, Autocad. Maar het gaat mij ook om standaard instellingen als printers en netwerken. Kan ik een back-up maken waarmee ik zo weer een lege laptop helemaal mijn configuraties en programma's op in kan laden?

Dat is volgens mij niet mogelijk. Wel zou je al je bestanden gewoon kunnen branden.
Zoals bijv. Word, powerpoint exel,... en dan later office er weer op zetten. Ik denk dat configuratie die je op je pc hebt, niet kunt back-upen

er zijn natuurlijk verschillende soorten backups.
je hebt een volledige systeem backup, inclusief OS, alle programma (geinstalleerd), alle bestanden gewoon letterlijk zoals je hardeschijf er nu uit ziet.
of je wilt een backup van je programma's en bestanden. (of alleen bestanden, maakt niet uit.)

kun je idd branden, maar ik doe het via een usb stickie. Vind ik wat praktischer.
Documenten en andere bestanden kun je natuurlijk gewoon overschrijven.
En van programma's waar je installatie cd niet (meer) van hebt zou je ook letterlijk de map kunnen overschrijven naar je usb, of dvd. Maar dan moet je er wel op letten dat je niet de map weer terug kopieert naar je laptop. Maar de setup runt (vanaf de usb/dvd werkt prima). Anders zijn je programma's nog niet geinstalleerd en zullen ze waarschijnlijk ook niet werken ;)

Oke, het is fijn om te weten dat ik ook mijn programma's kan backuppen.

Dus stel ik krijg mijn laptop terug, of miss wel een ander exemplaar, kan ik dan vanaf dat ene usb sticky al mijn programma's terughalen? Dat zou toch niet kunnen, de bestanden zijn veel groter in totaal dan wat er op een usb-stick past toch?

Maargoed, kan iemand mij de manier uitleggen hoe ik met welk programma een back-up maak, om al mijn programma's terug te kunnen krijgen op een lege laptop (wel OS uiteraard).

je kunt niet letterlijk de programma's backupén.
je moet de installatie files meenemen en de setup weer uitvoeren op de nieuwe laptop.
(trouwens niet voor ALLE programma's. o.a. DOS programmatjes kunnen meestal gewoon gekopierd worden, maar OFfice moet geinstalleerd worden).

Als het niet allemaal op een usb stick past, kan je het idd ook branden, of wegschrijven naar een externe harde schijf. Dit maakt allemaal niet uit.
Je moet alleen de Setup hebben (en alle andere installatiebestanden). En die zitten meestal gewoon in de hoofdfolder van dat programma.

voor MS office zit dit wat ingewikkelder. Het zijn meerdere programma's die allemaal een beetje samenhangen.Weet niet waar je precies hiervan de installatie bestanden kan vinden.
Standaard worden ze behouden onder je hoofdschijf (meestal C:) en dan MSOCache.

Ik d8, het nut van een back-up zit 'm in het snel weer kunnen werken op je lege pc.. Want het gaat er mij uiteraard om dat mijn programma's die niet echt legaal zijn ook weer gewoon kan runnen nadat ik mijn back-up terug heb gezet, mocht mijn laptop leeg zijn, of dat ik een ander exemplaar krijg.

Een collega wees mij op het volgende programma: Acronis true image

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan