Back-up

Status
Niet open voor verdere reacties.

kappel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2005
Ik heb een externe harde schijf waar o.a. mijn documenten worden opgeslagen.
Nu zie ik dat de eerdere back-ups van die bestanden er ook op blijven staan.
Kunnen deze niet worden overschreven of ge-delete?
Ik gebruik het back-up programma van Windows10.
(Ik vind trouwens dat het back-up menu geen schoonheidsprijs verdient)
Dank voor het antwoord.

Om te beginnen, er zijn meer back-up programma's
In jou geval is een schijf back-up niet perse nodig.
Met total commander kun je de zaak synchroniseren en kopieer je alleen de nieuwere files naar je externe hd.
Daarvoor hoef je geen backup te maken van de hele schijf, maar je alleen de daadwerkelijke files kopieert.

Total Commander geinstalleerd en mijn map met documenten naar de harde schijf gecopieerd. Maar als ik een bestand in de map verander hoe gaat dat dan met de backup?

Aanpassing: Ik heb ondertussen de handleiding gevonden, 109 pagina's

Laatst bewerkt:
Ik houd van simpel redeneren en verder houd ik niet echt van software van derden, daar waar Microsoft zijn zaakjes vrij goed voor elkaar heeft.
Maak van een goed werkend systeem een systeembackup (te vinden in het configuratiescherm, backup maken en terugzetten) en bewaar deze op externe hdd. Het bestand krijgt de (automatische) naam : WindowsImageBackup) Deze complete systeembackup herstelt je GEHELE systeem in één keer (indien nodig)
Laat je eigen bestanden niet door dat tooltje backuppen, maar sleep 1x per week / maand (net wat jij nodig vindt) de map "Mijn documenten" ook naar een externe locatie.
Bij toekomstige problemen zet je de systeemkopie + de map "Mijn documenten" terug en de klus is geklaard.

Laatst bewerkt:
Beste gast0225 ik behandel de back-up zoals u voorstelt. Buiten de totale systeem back-up (automatisch eens per week) worden de door gebruiker aangegeven mappen ieder uur ge-update.
Dan weer de vraag waar ik mee startte, de gewijzigde bestanden worden keurig in de map op de externe schijf gezet, helemaal goed dus. Alleen blijven de oude versies er ook op staan. Kunnen die worden verwijderd?

Een kopie van een bestand is dus GEEN backup. Om de simpele reden dat USB schijven nog wel eens onleesbaar worden of de bestanden beschadigd raken door een cryptowall virus. Dan gaat je braaf gemaakte kopie je echt niet helpen.

Beste gast0225,

Zo slim was ik ook, maar als je in de Back-up de betreffende map opent en je ziet een bepaalde file er diverse keren in staan, kan je de oude NIET deleten.

Ik houd van simpel redeneren en verder houd ik niet echt van software van derden, daar waar Microsoft zijn zaakjes vrij goed voor elkaar heeft.

Na ja, een gewaagde uitspraak.
Total commander heeft bij mij de verkenner totaal verdrongen.
Overigens is de verkenner uiteindelijk een een slechte kopie van PC-Tools, in het begin van het pc tijdperk en nog voor windows 3.11

Totalcommander:
total commander.jpg
Links kies je de drive/map met besanden die je veilig wilt stellen.
Rechts waar ze naar toe moeten.
In mijn afbeelding 2x hetzelfde, dus niet zo nuttig.
Dus heb ik hierna wat anders genomen.
Klik op synchroniseren derde icon van rechts in balk boven.
Daarna vergelijken
total commander2.jpg

en dan zie je dit:
total commander3.jpg

Groen wil zeggen dat het rechts ontbreekt of rechts ouder is.
Blauw wil zeggen dat het links ontbreekt of ouder is.

Hier kan windowsspul niet tegenop.

Je kunt ze aan en uit zetten met die 4 knoppen erboven.

Geen backups die je eventueel moet uitpakken.
Geen dubbele kopieën.
Hooguit in de settings 1 uur verschil negeren nog aanvinken om geen problemen met zomer/wintertijd te krijgen.

vragen? laat maar horen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan