Contrast op de site
Tja, beeldschermen dat is me wat.
Ik heb mijn monitor bewust wat gedempt in helderheid/contrast, zodat ik ávonds zonder pijn in mijn ogen naar websites kan kijken die puur zwarte letters op knalwitte achtergrond hebben.
- Je ziet vaak dat websites dit maximale contrast proberen te verzachten door de letters wat grijzer te maken.
- Maar dat is eigenlijk precies verkeerd om! Het is komt de leesbaarheid ten goede om juist de letters helemaal zwart te laten, en de achtergond heel licht in te kleuren (grijs of andere tint). Dit geldt men name voor mensen met een verminderd gezichtsvermogen.
- Meer hierover bv. hier: contrastrebellion.com, en hier: Colour Choices on Web Pages: Contrast vs Readability
- Het eerste wat ik deed, was kijken of het image op de aangegeven locatie bij jou op de server stond. Ja - maar wat ik toen zag, was een wit vlakje zonder enige tekening er in.
Zou de afbeelding per ongeluk helemaal wit gemaakt zijn?
Fluks gedownload, en geopend in een tekenprogramma. Ik zag nog niks anders dan wit. Vergroten! Ja, bij 500% vergroten zag ik dat er grijze wolkjes in zaten:
=======
Mijn beeldscherm staat dus veel te licht ingesteld, waardoor ik die achtergrond niet zie.
Maar ik gok dat zo'n 90% van de bezoekers een ander beeldscherm hebben resp. andere instellingen hebben dan wat je nu zelf aan verbeterde instelling hebt gemaakt...
Daar komt bij: ook al is een monitor goed van kwaliteit (verschillen mogelijk!) en goed geijkt, dan blijven er ongehoord grote verschillen voor de bezoekers vanwege een verschillen in contrastvermogen. Dan gaat het niet eens om mensen die een oogafwijking o.i.d. hebben, maar bv. alleen al puur om de leeftijd.
- Ruwweg genomen hebben ongeveer 40% (!) van de surfers een contrastvermogen dat maar 1/3 is van het contrastvermogen van iemand van 20. Zie hier het verschil in contrastwaarneming (schrik niet!).
Om voor de gemiddelde bezoeker èn allerlei varianten van beeldschermen (en beeldscherminstellingen en lichtsituaties) een tekst goed leesbaar te maken, heeft w3c (in de
WCAG - Web Content Accessiblity Guidelines) een minimale contrastverhouding vastgesteld.
Dat is de verhouding:
7:1 (voor grote letters
5:1).
Laten we de
Colour Contrast Analyser los op de afbeelding, dan blijkt:
- De lichtste en de donkerste tint hebben een contrastverhouding van 1,1 : 1, dwz minder dan 1/4 van wat nodig is.
- Er is ook een drempelwaarde voor het helderheidsverschil: Brightness difference: 9. - Not sufficient, the threshold is 125.
- Er is ook een drempelwaarde voor het kleurverschil: Colour difference: 27. - Not sufficient, the threshold is 500.
Conclusie
Het gros van de bezoekers zal een ongenuanceerd witte achtergrond zien. :shocked:
Opties
- Het zo laten zoals het is: het gaat hier om een background-img ter illustratie, en is niet van levensbelang voor het lezen van de inhoud van de site.
- De afbeelding voor naast de pagina wat donkerder maken en met wat meer contrastverschil, en de oude afbeelding handhaven voor het binnenwerk.
De afbeelding voor ernaast kan bv. zoiets worden:
VP-achtergrond-nw.png
Daarmee kan de site er als volgt uit komen te zien:
screenshot.
IK zou voor optie 2 gaan: voor meer mensen te zien, en de aandacht wordt door de donkerder buitenkant naar het midden van de pagina gezogen.
En daar staat de tekst die men moet lezen!
Met vriendelijke groet,
CSShunter