background-position werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

dj technics

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2007
he,

dit is mijn script
<html>
<head>
<title>test achtergrond spoor6</title>
<style type="text/css">
body{
background-position: 20px;
background-color: red;}
</style>
</head>
<body>
<p>achtergrond test</p>
</body>
</html>

alleen de regel in het rood werkt (in firefox) niet.
dit is de informatie die ik zelf heb gevonden

Als laatste is het nog mogelijk om precies op te geven waar t.o.v. de linkerbovenhoek moet beginnen. Dat doen we met body{background-position: optie}. Hieronder zie je de opties:

* relatief(0%, 0%, dit is de linkerbovenhoek)
* absoluut(cm, px of pt t.o.v. de linkerbovenhoek
* benoemd(bottom, top, left, right.) Bottom, right wordt dus rechtsonderin
bron: http://www.websitemaken.be/index.php?page=show_item&id=115

dit is wat de foutconsole van firefox zegt
Waarschuwing: Fout tijdens het parsen van waarde voor eigenschap ‘background-position’. Declaratie genegeerd.
Bronbestand: file:///home/laurens/Bureaublad/testspoor6.html
Regel: 6

hier word ik dus ook niet veel wijzer van he
kan iemand mij AUB zeggen wa ik fout doe of is die informatie die ik heb gevonden verkeerd.

bedankt

dj technics

Laatst bewerkt:
Background-position: 20px, 0px;
Eh, ja, maar dan zonder komma ertussen; dan is er helemaal geen foutmelding. ;)

Maar er is ook nog niet iets anders. - Want wat minstens zo belangrijk is, is dat de background-position alleen maar werkt als er een achtergrondfiguur is, en niet alleen maar een achtergrondkleur. Ik zie geen verwijzing naar zo'n achtergrond-afbeelding (of staat die wel in de originele code?).
In ieder geval: zonder achtergrond-afbeelding kan je posities opgeven tot in het oneindige, maar de achtergrond blijft dan over het hele oppervlak de opgegeven kleur.

De info die je hebt gevonden is correct: ze hebben het over een linkerbovenhoek: daarmee wordt de linkerbovenhoek van de achtergrond-afbeelding bedoeld (en niet de linkerbovenhoek van een kleurvlak dat met alleen de kleurcode wordt aangegeven).

Voor meer info over achtergrondfiguren en hun positie kan je bv. nog eens hier kijken.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Eh, ja, maar dan zonder komma ertussen; dan is er helemaal geen foutmelding. ;)

Maar er is ook nog niet iets anders. - Want wat minstens zo belangrijk is, is dat de background-position alleen maar werkt als er een achtergrondfiguur is, en niet alleen maar een achtergrondkleur. Ik zie geen verwijzing naar zo'n achtergrond-afbeelding (of staat die wel in de originele code?).
In ieder geval: zonder achtergrond-afbeelding kan je posities opgeven tot in het oneindige, maar de achtergrond blijft dan over het hele oppervlak de opgegeven kleur.

De info die je hebt gevonden is correct: ze hebben het over een linkerbovenhoek: daarmee wordt de linkerbovenhoek van de achtergrond-afbeelding bedoeld (en niet de linkerbovenhoek van een kleurvlak dat met alleen de kleurcode wordt aangegeven).

Voor meer info over achtergrondfiguren en hun positie kan je bv. nog eens hier kijken.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

ik had eerst met een achtergrond afbeelding geprobeerd maar dat lukt ook niet waarschnijlijk door die tweede parameter.
ik zal het direct eens gaan proberen
maar ja kan dan wel bevoorbeeld met paint gewoon een rood blad als jpg of gif opslaan en die dan als achtergrond gaan gebruiken?

Code:
body {background: url(plaatje.jpg) 10px 10px;}
moet werken. In de url (tussen de haakjes) zet je het pad naar en de naam van de afbeelding.
De eerste 10px staan voor de horizontale afstand vanaf de linkerkant, de tweede 10 px voor de verticale afstand van de bovenkant. Je kunt ook procenten en andere lengte-eenheden gebruiken.
Als je maar 1 getal in vult, wordt verticaal center gebruikt: in het midden.
Ik zou die link van marabunta2048 even bekijken.

Je kunt elke afbeelding gebruiken. Maar voor 'n effen kleur kun je gewoon de kleur opgeven:
Code:
body {background: red;}
of
Code:
body {background: #999;}

Mocht je moeite hebben met Engels, dan staat hier in het Nederlands een uitleg:
http://www.handleidinghtml.nl/css/eigenschappen/kleur-achtergrond.html

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan