backup afgebroken (te weinig schijfruimte, wel genoeg ruimte)

• Onderwerp starter Onderwerp starter bertd
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bertd

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Maak via windows 7 een schaduwkopie. Deze wordt door windows afgebroken met de vermelding te weinig schijfruimte, dit terwijl er genoeg schijfruimte is. Iets van 10 GB hou ik over. Bovendien wordt hij halverwege afgebroken met deze mededeling. Paar keer geprobeerd. Foutmelding blijft.
Is er een oplossing?

@bertd : om nog maar iets dieper op je vraag in te gaan (want mijn antwoord was wellicht ietwat 'kort door de bocht') ;

windows 'houdt' er niet van (lees : gaat mogelijk steigeren) als er bewerkingen worden verrricht op een lokatie die minder dan zo'n 5 tot 10% aan beschikbare ruimte overlaten als de bewerking is voltooid. Ik vermoed dat dát van toepassing is? (Je vertelt namelijk niet wat de huidige status van de backuplokatie is, hoe groot de beschikbare ruimte was vóórdat de schaduwkopie gemaakt werd etc. etc.)

bertd,

Mijn voorstel is om Schijfcontrole uit te voeren.

Groeten,

windows7 backup wordt niet voltooid ondanks voldoende ruimte

op mijn laptop heb ik windows7 in partitie X geinstalleerd omdat ik genoeg had van vista (partitie C)
alles loopt naar wens, op 1 ding na: er wordt geen backup meer gemaakt met als melding onvoldoende ruimte op de schijf (D)
en dat is vreemd wat volgens mij heeft D meer dan genoeg ruimte om X te backuppen, kijk maar:
- C 95 van 148 Gb beschikbaar
- D 65 van 68 Gb beschikbaar
- X 36 van 68 beschikbaar

het backup proces begint heel braaf (wat ik al heel gek vind want als er een ruimtegebrek is begin je toch niet aan een backup, als computer zijnde...)
maar na ongeveer 45% komt die vervelende boodschap dat het proces wordt afgebroken i.v.m. ruimtegebrek nadat hij eerst dus al heel veel zaken zichtbaar heeft overgezet van X naar D

inmiddels de D partitie ook al een keer geformateerd (NTFS) wat wel ruimtewinst oplevert maar niet voorkomt dat de backup toch weer mislukt

wie heeft er een idee wat hier aan de hand is?

hoeveel gb is je backup dan die je weg wilt schrijven?

hoeveel gb is je backup dan die je weg wilt schrijven?

dat zegt hij niet maar volgens de (standaard)instellingen gaat het om de gebruikersaccounts en systeemkopiebestand;
maar het kan toch nooit meer zijn dan het gebruikte deel van X oftewel 68-36 = 32 Gb?
en daarvoor biedt de D met zijn 65 Gb meer dan genoeg ruimte!

wat ook opvallend is: na het zgn. mislukken van de backup heeft hij wel iets toegevoegd aan de D partitie met de naam backup, ter grootte van 3,3 Gb
dat kan ik ook zien omdat ik na het formatteren van D 68 Gb beschikbaar had en na de mislukte backup nog maar 65;
misschien dat hij nog wel een backup heeft gemaakt van de gebruikersaccounts maar dat het systeemkopiebestand mis gaat,
dat vertelt windows je allemaal niet, wat fijn zou zijn, je moet het nu doen met de simpele boodschap dat het mislukt is door ruimtegebrek

ok, ga ik die ook proberen!
die doet ook nog incremantal backups, dus dat is wel handig!

incremental: dat de nieuwe backups alleen worden gemaakt van zaken die nog niet eerder werden ge-backupt;
overigens crashte de laptop zojuist installatie (ik zit hier te typen op een andere computer) dus zomaar eens opnieuw proberen te installeren;
password programma dan maar niet laten installeren, ik houd niet van die programma's die ze tegelijkertijd mee proberen te verkopen,
zo moest ik al voorkomen dat ik pc onderhoudsprogramma ging installeren

met een uurtje had het programmaatje ruim 40 Gb weggeschreven, dus dat ging soepel;
nu kan je ook nog een moment instellen voor een vervolg-backup, maar dat geloof ik wel,
ik gebruik deze laptop niet standaard dus er gebeurt niet zo veel op;
nogmaals dank voor de tip en mijn waardering voor windows is vandaag niet verder gestegen (zei de mac gebruiker) :p

Voor welke instellingen bij todo heb je gekozen? Image backup of paritition backup enz.?
Ben ook weer toe aan een nieuwe backup maar weet niet welke instellngen heb beste zijn.
Liefst backup waarbij je gewoon de harde schijf kunt aansluiten en automatisch zich weer laat installeren.

het was voor mij de eerste keer met dit programma,
zojuist ff in log gekeken, hij noemt dit 'local disk full back-up'
volgende keer wil ik dus dat hij een 'incremental' backup doet, dus alleen een backup van de bestanden die nieuw en/of gewijzigd zijn,
moet nog even kijken wat daarvoor de instellingen zijn;
snap niet helemaal je laatste zin: backup waarbij je gewoon de harde schijf kunt aansluiten en automatisch zich weer laat installeren.
bedoel je daarmee dat je een bootable backup wilt hebben?

ik bedoel stel je kunt windows definitief niet meer opstarten, blijft haken of wat dan ook.
Dat je dan de externe harde schijf aansluit aan je laptop met de backup er op en dat deze automatisch de backup installeert zonder dat je windows opnieuw hoeft te installeren.

dan moet die externe schijf dus bootable (opstartbaar) zijn wat met een gewone backup schijf niet standaard het geval is;
waar je in dat geval het best voor kunt kiezen naar mijn idee is: maken van een clone (3e optie aan de linkerzijde van het keuzemenu in EaseUS)
als het programma zijn werk goed doet maakt hij van de doelpartitie (bijvoorbeeld je c-schijf) een exacte kopie, een kloon dus, op een externe schijf;
in zo'n kloon staat ook het zo belangrijke boot record, waarmee het systeem opgestart kan worden als de computer verteld is dat er vanaf die externe schijf moet worden gestart
ik zou dat achteraf wel testen, dat hij inderdaad wilt opstarten vanaf die kloon want ik heb wel vaker meegemaakt dat programma's iets beloven bootable te maken en dat ik gefopt werd :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan