Backup maken op externe schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

gamefreak23

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2013
Hallo,
Kan ik een backup maken op een externe schijf waar al een zooitje bestanden op staan?
Er staat onder andere school werk , films , muziek en foto's op , en die wil ik niet kwijtraken.
En hoeveel schijfruimte heb ik nodig?
Ik heb 355 GB vrij.

Mvg
Gamefreak

Natuurlijk kan dat. Je backupped dan naar een andere map op die externe schijf.
Maar hoe moeten wij weten hoeveel ruimte je nodig hebt?
De enige die dat zou kunnen weten ben je zelf.

Met welk backupprogramma?
Een beetje programma biedt de mogelijkheid een opslagpartitie te kiezen, soms zelfs de bestemmingsmap.

Ook al staat er meer op een schijf, dat maakt niks uit.
Wel is het zaak een en ander natuurlijk overzichtelijk in mappen etc. op te slaan.

Ik ben zelf niet bekend met backuppen dus daarom vraag ik het.
Hoe bedoel je met hoeveel ruimte ik nodig heb?
Als ik een back up maak , dan slaat hij toch alles van Windows op in 1 map?
Dus dan moet ik 84 GB vrij maken op mijn externe schijf?
197 GB van 281 GB beschikbaar staat er op de C:\ schijf.

@Zoefff
Ik wou het met het Windows ingebouwde back up programma doen (aangezien hij blijft zeuren dat ik een backup moet maken)

Hoveel ruimte je nodig hebt is helemaal afhankelijk van wat je aangeeft dat er meegenomen moet worden in de backup.

Oke dus als ik back up dan kan ik zelf nog kiezen wát ik backup? Wat handig.
Ik wil graag school bestanden , foto's , films en downloads backuppen.

Afhankelijk van het programma dat je gebruikt kun je dat inderdaad zelf aangeven.

Ik ga de Windows ingebouwde back-up programma gebruiken , kan ik dat aangeven?

Wellicht dat iemand je wat kan aanraden voor thuis. Ik gebruik het alleen zakelijk en dan heb ik het over Norton Backup Exec.
Dat is veel te duur voor thuis.
Collega's van me zijn wel enthousiast over Cobian Backup:
http://www.cobiansoft.com/index.htm

Bedankt voor je reactie , en het was een (klein beetje) onnodige vraag want ik zie net dat Acer zelf een back up programma heeft :P
Ik ben nu dus met Acer Backup Manager een backup van een zooitje mappen aan het maken op mijn H:\ schijf.

Mogelijk mosterd na de maaltijd :
gelet op wat jij graag wil kopiëren is er een handige(r) en supersnelle methode die geen progje of tool vereist.
Enige voorwaarde is dat je bij de installatie van (bijv. Office) de diverse op de hdd van je pc staande programma's aangegeven hebt dat de data in \Mijn documenten opgeslagen moest worden.

Hoe simpel kan het zijn:

sluit een externe hdd aan, ga vervolgens naar de verkenner van je machine, selecteer c:\gebruikers
In het rechterscherm staat jouw naam, of hoe je jouw eigen account ook genoemd hebt.
Kopieer simpelweg die map (met jouw naam) naar die externe disk en klaar ben je. Dan worden (sowieso) standaard mappen als : foto's, muziek, video's, etc. etc. waarin dus ál de door jou gemaakte bestanden staan, 'meegenomen'. Zelfs de databestanden van Outlook zitten in de map met jouw gebruiksnaam.

Voor een volledige systeembackup (met Windows en alles wat op C staat) gebruik je idd. in jouw geval het beste het Acer backup programma.

Laatst bewerkt:
@gast0225
Acer Backup Manager werkt ook om bepaalde mappen/bestanden te backuppen zie ik net.
Hij is bijna klaar.
:)

Klopt, zoals zoveel backup managers. Ze hebben alle slechts 1 gruwelijk nadeel : als de bestandskopie ooit op een andere machine teruggezet moet worden dan gaat dat veelal niet, omdat die merkgebonden kopie veelal samenhangt met de (merk)installatie en / of tool installatie. Een met de verkenner gemaakt backup van de username map kan (qua eigen bestanden) naar élke willekeurige machine worden teruggezet.
Dat geldt niet voor de in de usernamemap zittende mappen als Appdata en dergelijke mappen, maar wel voor de picture, video, movie etc. etc. mappen (die dus eigen bestanden bevatten). Hét voordeel van de usernamemap backuppen in de verkenner is dat het geen instellingen / aandacht vergt; slechts een rechtse muisklik en vervolgens naar een andere lokatie slepen en loslaten en de kopie wordt gemaakt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan