backup maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Berichten
2.032
Ik weet het even niet meer,

Ik ga morgen een andere pc halen voor mijn zoon. Zijn oude pc wordt ingeruild
Mijn zoon wil graag zoveel mogelijk data van zijn oude HD's (hij heeft er 2) op het nieuwe systeem. Als het kan ook bureaublad, favorieten, downloads. cookies ect. en als het kan ook werkend.
Ik moet op het nieuwe systeem straks eerst nog windows zetten want dat staat er nog niet op. Ik zal dus de programma's opnieuw moeten instaleren, dat weet ik.

Heeft iemand een gouden tip?

grt

Martin
 
Kijk eens onder het startmenu naar Wizard Bestanden en instellingen overzetten.
Op deze manier kun je flink aantal instellingen en bestanden overzetten van de oude naar de nieuwe.
 
Hoi Friesland (boppe :) )

Ik had wel backup al gezien, maar volgens mij werkt dat niet akls je dat terug wilt zetten op een ander systeem.

Die optie van jou was me nog niet in het oog gesprongen.
Bedankt voor de tip, ik ga ermee aan de slag.

grt

Martin
 
De winkelier waar je die pc koopt moet eigenlijk weten hoe dit gaat?
Het is moeilijk om dit alles uit te leggen op die forum.
Hij kan nu al alle data, favorieten, zijn emailadressen en zelfs zijn emails (indien hij outlook express) heeft omzetten naar één schijf.
Zijn screensavers en of wallpapers kan hij ook omzetten naar die schijf.
Op zijn andere schijf blijven alleen de programma's staan.
De winkelier kan die eerste schijf met progs ghosten op de nieuwe en daarna van de andere schijf de data omzetten. Het is even wat werk maar dit loont de moeite.
 
Hi Jean,

Je idee is prima, maar die nieuwe pc kan met of zonder windows geleverd worden en hij wordt geleverd zonder windows. Die ga ik er zelf opzetten thuis.
Het bespaart mijn zoon ongeveer 90 euro en dat is voor hem best een hoop geld.
Omdat zijn oude pc wordt ingeruild moet ik de data dus vantevoren overzetten.
Ik heb daar overigens een externe HD voor om dat te doen.

grt

Martin
 
zet dan alle data op die externe hd zoals ik beschreven heb om alles om te zetten naar de ene data schijf. Zo blijft hij zijn bestanden behouden.
De map favorieten kan hij kopieren naar de externe schijf en later terugzetten.
Zijn adresboek kan hij exporteren en later importeren.
Zijn emails: klik rechts op postvakin van outlookexpress en dan ziet hij een bestandsnaam en dan gaat hij dan naar toe en kopieert alles naar de andere hd. (dit indien hij met oe werkt).
Zijn screensavers en walpapers en achtergronden (in de windowsmap) zal hij wel zelf weten waar die staan.

succes
 
@Admin_Frisian

was net die vraag aan het intikken toen ik zag dat er weer een repley was op mijn post.
Dat wilde ik je dus vragen. :D
 
Nog een aanvullende vraag.

In zijn pc zit nu 1e HD met partitie C - D en E
2e HD met partitie F

In zijn nieuwe PC zit 1 HD.
Dat gaat geen problemen opleveren?
 
Als ik nu eens die wizard kon vinden dan had ik zelf ook iets belangrijks bijgeleerd???
Bij mij zit deze in XP Pro onder het startmenu, ik denk dat deze ook wel onder Home te vinden is.
Als men kies voor de meer geavanceerde instellingen kan er ook gekozen worden voor meer bestanden of directories overzetten.
 
Emails en adresboek kopieren: zie bijlage.
 
Laatst bewerkt:
toch nog een probleem

Ik probeer nu de data terug te zetten
Ik had die op een externe HD gezet. Daar staat nu een bestand met de naam img0001ums.dat

Bij het afdraaien van de wizzard kom ik het probleem tegen dat hij de data niet kan vinden.
Ik geef aan: Dit is de nieuwe computer --> Ik heb de wizzard niet nodig want ik heb de data al verzameld --> zoeken in een anderelocatie Ik geef daar dit bestand op maar dat werkt dus niet.

Heb dat bestand ook al naar de HD over gezet in de nieuwe computer en dan daarnaartoe vewezen maar ook dan krijg ik de melding dat hij geen data kan vinden om terug te zetten.

Tja en nou weet ik hetniet meer :(

grt

Martin
 
Ik zal even precies zeggen wat ik gedaan heb. Het zou kunnen dat ik nl. iets fout heb gedaan

de wizzard op de oude pc gestart.
aangegeven: dit is de oude computer
Gekozen voor een andere locatie en dan aangegeven de externe HD
dan gekozen voor bestanden en instellingen.
GEEN wizzard diskette aangemaakt omdat mijn systeem toch geen diskettestatione heeft.

Op de HD staat nu een map met de naam USMT2.UNC
In die map zitten twee bestanden met de namen: IMG00001.DAT en status

Nieuwe pc opgehaald en xp erop gezet.

Wizzard gedraaid en gekozen voor
Dit is de nieuwe computer
gekozen voor ik heb de wizzard diskette niet nodig
een andere locatie kiezen en dan bladeren naar de externe HD die ik via een usb poort heb aangesloten.
surven naar de map USMT2.UNC
krijg daar de foutmelding: op de aangegeven plek staat geen informatie als het een een verwisselbare schijf is dan moet het in station zijn.

Heb dus de map naar de HD overgezet in de nieuwe pc en bovenstaande stappen herhaald, maar dat levert dezelfde foutmelding op.

tja......en dan weet ik het niet meer :(





.
 
Zoals ik het nu zie heb je alles goed gedaan.
Ik ben even wezen zoeken op het internet en kwam het volgende tegen:
Er zijn in windows een aantal mogelijkheden ingebouwd, die je kunt gebruiken om backups te maken, zoals Windows backup en de wizard 'Bestanden en instellingen overzetten'.
Uit ervaring weet ik dat dit teleurstellend kan werken, je belangrijke bestanden worden gecomprimeerd in een enkel groot bestand om ruimte te besparen. Als er een kleinigheidje beschadigd raakt aan dit bestand, dan wordt het helemaal onbruikbaar!
Deze is bedoeld om bij een nieuwe installatie op een gemakkelijke manier de gebruikersbestanden en instellingen over te brengen van het oude systeem. Er zijn wat probleempjes met deze wizard, waardoor sommige dingen niet helemaal overkomen. Zoals adressenboeken en bestanden. Het gebruik van de wizard is dus helaas niet betrouwbaar.
Ik ben gewoon bang dat er dus iets misgegaan is tijden het wegschrijven, ik kan daarom niets anders concluderen dan dat je bestand beschadigt is. :(
 
Ik vrees dat je gelijk hebt.

Niets aan te doen dus......... dat wordt dus handmatig alles weer opnieuw bij elkaar zoeken Buroblad, favorieten ect.
Ik had gelukkig voor mijn zoon ( het is zijn nieuwe pc) de meeste mappen met data ook zo al gekopieerd, dus muziek, plaatjes, foto's ect heeft hij allemaal nog.

De ramp is te overzien.

Bedankt voor het meedenken en voor alle hulp.

grt
Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan