Backup te groot , 50 gb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansscheer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jun 2001
Hallo ,
Ik heb 2 pc's , één met vista en één met xp .
Pas nog beide pc's opnieuw ingericht en er staan nagenoeg dezelfde programma's op .
Nu is een backup van de vista pc ongeveer 14 gb groot , maar de xp pc is bijna 50 gb groot . ( voor het maken van een backup maak ik natuurlijk alles schoon , ruim van alles op en defragmenteer )
Hoe kan dat ? Zijn er dubbele bestanden ? Hoe maak ik de backup aanzienlijk kleiner ?

Mvg. Hans

Mischien staat er op de Windows XP machine verborgen mappen de installatiebestanden van windows, office of iets dergelijks? Weet ook niet welk programma je gebruik om de backup te maken, maar meestal kan je daar ook een compressie aangeven.

Defragmenteren maakt trouwens niets uit voor de grote van de backup, daarmee zat je alleen de bestanden op de meest ideale volgorde op de harde schijf van de pc.

Je zult toch op zoekn moeten naar de bestanden want dat ik helaas niet aan te geven.

Denk aan de Systeemherstel bestanden. Deze kunnen in de loop der tijd aardig groot worden. Het hangt ook af hoe je de backup maakt. Maar je een complete backup van het systeem dan kan dat de oorzaak zijn.

Als je alleen data backup dan zul je de backup moeten nalopen of er per abuis verkeerde mappen in staan die erg groot zijn.

Check ook eens met CCleaner. Deze ruimte alle overbodige bestanden in 1x op.
http://www.ccleaner.com/download

Met een programma als TreeSize kun je vrij snel zien waar de grote bestanden zitten.
http://www.techzine.nl/downloads/17070/TreeSize-Professional-5.1.2-build-432.html

Ik begrijp dat er overbodige ( dubbele ) bestanden op staat , maar hoe verwijder ik die ?
Met treesize weet ik niet wat te doen , zie plaatje
Hans

Bijlagen

• naamloos.jpg
    naamloos.jpg
    94,3 KB · Weergaven: 71
Volgens je plaatje en Treesize is deze partitie maar 11,9 Gb groot. (de C: schijf)
Weet je zeker dat je niet de hele harddisk hebt geselecteerd voor je backup?

De C: schijf is niet 12 Gb maar 76 Gb. Het plaatje geeft met de 12 Gb aan de er 12 Gb gebruikt is van de 76 Gb. Helemaal onderop zie je dat ook staan. Bij Free Space...... (in het grijze vlak)

Als je het plaatje bekijkt en je kijkt links onderop dan zie je de ware grote van elke schijf.

Misschien dat het komt doordat het om een test versie gaat van TreeSize. Ik was me niet bewust van het feit dat het om een test versie ging.

Probeer het anders nog even met de gratis tool die Ronnie heeft opgegeven of het overzicht dan beter is.

Het kan ook heel goed dat de C: schijf nog een partitie heeft. De harddisk bestaat dan uit 2 of meer partities. Dus buiten C: bijvoorbeeld D: of E: of F:. Als je dan een backup maakt met True Image en je kies voor een backup van de Harddisk ipv alleen C: dan maakt hij dus een backup van C: en D: of E: of F:.

Met Schijfbeheer van XP kun je snel zien of er buiten C: nog een andere paratitie hoort bij deze schijf. Alle paratities van 1 schijf staan namelijk achter elkaar. Je zoekt de C: schijf op in het plaatje daar en kijkt of er nog een letter in hetzeflde plaatje staat. De D: E: of F:
Die drive letter hoort dan bij dezeflde harddisk.

Schijfbeheer opstarten
Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ compmgmt.msc en klik op OK
Klik in de consolestructuur op Schijfbeheer. Het venster Schijfbeheer wordt weergegeven. Uw schijven en volumes worden zowel grafisch als in een lijst weergegeven. Als u de weergave van uw schijven en volumes in de bovenste en onderste deelvensters wilt aanpassen, wijst u Boven of Onder aan in het menu Beeld, waarna u op de gewenste weergave klikt.

c: + de andere drive letter geven daan waarschijnlijk het totaal van de 50 Gb backup.

Met True Image anders alleen een backup maken van de C: partitie dan moet deze kleiner worden want 12 Gb aan gegevens kan geen 50 Gb worden.

Hallo , ben ik weer .

Ik snap er dus niks van , dit omdat het maken van een backup vroeger goed ging , ook op mijn vista pc gaat het goed ( ongeveer 14 gb )
Ik heb in de xp pc twee schijven zitten één van 200 gb en één van 40 gb
Op de eerste schijf staan twee partitie's C en D
De andere schijf heeft geen partitie's en bevat alleen maar foto's
Ik maak net als voorheen een backup van de C-schijf en schrijf deze naar de D-schijf
Na een herinstallatie is de backup dus bijna 50 gb groot en het maken hiervan duurt bijna 2,5 uur ( niet normaal ) Als ik deze grote backup terugzet is mijn c-schijf toch weer bijna 12 gb groot
Opgevallen dat in true image de stationletters D en E zijn verwisseld . Daarom de 40 gb schijf losgekoppeld en weer een backup gemaakt en deze is weer 50 gb groot .
True image opnieuw geinstalleerd en zowel in de compacte versie en de volledige versie zijn de backups 50 gb
Bijgevoegd plaatje van tree size free en van schijfbeheer .
Hans

Bijlagen

• naamloos_1.jpg
    naamloos_1.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 49
  • naamloos_2.jpg
    naamloos_2.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 54
Als ik nu mijn C-schijf formateer en dan de te grote backup terugzetten , zou dat mijn probleem oplossen ?
Hans

Een format heeft geen zin aangezien True Image een exacte kopie terugzet en je dus weer precies bent waar je nu ook mee zit. Dat is ook het doel van het maken van een image.

Het probleem is wel dat een image programma niet kijkt naar de hoeveelheid data die erop staat maar bit voor bit kopieert. Voordeel is dat je dus niet afhankelijk bent wat voor data of besturingsysteem er op staat en je altijd een exacte kopie hebt van de partie of schijf. Met een normale backup kun je niet eenvoudig een paritie terugzetten.

In theorie zal een backup van een partitie van 76 Gb groot waar maar 2 bestanden op staan net zo groot worden als een partitie waar 70 Gb aan data op staat. Alleen doordat hij meer kan comprimeren zal deze mogelijk kleiner worden naar gelang er meer vrije ruimte is.

Je kunt dus eigenlijk opschonen wat je wilt maar de grote veranderd niet. Ik was even op het verkeerde been gezet door het woord backup ipv Image.

Wat ik mij kan nog kan bedenken is was de partitie toevallig kleiner voor de herinstallatie. Dat zou dan kunnen verklaren waarom hij nu groter is.

Heb je ook al eens getest met compressie aan of juist uit tijdens het maken van de image.

Voor jouw info:
het is niet verstandig dat je de backup bewaard op D: aangezien dat dezelfde schijf is. Mocht je harddisk defect raken dan ben je de data (C) en de backup (D) kwijt. Beter is om deze op de andere schijf op te slaan (E)

Dat True Image andere schijfletters laat zien maakt verder niets uit. Windows kent schijfletters toe en true image doet dat weer op een andere mannier. Voor de werking maakt dat verder niets uit.

Laatst bewerkt:
Als ik (zonder compressie) een image maak van een 100 Gb schijf waarop maar 8 Gb aan data staat, krijg ik beslist geen Image van 100 Gb.
Lege stukken worden blijkbaar vanzelf weggelaten. Met compressie wordt de Image nog geen 4 Gb. Opschonen heeft overigens wel degelijk zin!

Ik vraag me nog steeds af waar die 50 gb vandaan komen terwijl windows maar 12 Gb in gebruik meldt.

Je hebt inderdaad gelijk:o. Ik was van mening dat dit niet uitmaakte maar blijkt inderdaad dat het bestand gem. net zo groot moet worden als wat er gebruikt is qua bestanden en zonder compressie.

Kun je aangeven welke versie je gebruikt van True Image.
Kijk ook eens naar updates voor het programma.
http://www.acronis.com/homecomputing/support/updates/

Even wat antwoorden :
Ik gebruik een legale true image versie 9 , ook geprobeerd met een illegale versie 10 .
Heb versie 9 al 2 jaar en het ging dus altijd goed . Wel heb ik na de herinstallatie de partitie grootte aangepast met partition magic en daarna drivers en programma's geinstalleerd en toen alles goed werkte een backup gemaakt ( welke ik voor de zekerheid ook nog heb gekopieerd naar een externe harde schijf )
Een backup van een partitie is toch hetzelfde als een image of een ghost ?
Als compressie gebruik ik altijd de normale stand ,
Ik wacht nog even op antwoord en anders gaat xp er opnieuw op .
Hans

Een backup van een partitie is toch hetzelfde als een image of een ghost ?

Op zich wel maar vaak wordt het woord Backup gebruikt als je alleen folders veiligstelt.
Je maakt dan een kopie van de folders of te wel een backup.

Een image is een exacte kopie van een partitie of schijf waarmee je bijvoorbeeld als Windows niet meer wilt opstarten je heel snel je PC weer geinstalleerd hebt. Met een gewone backup lukt dat niet.

Maar goed uiteindelijk is een backup natuurlijk het veilige stellen van en dat is voor beide van toepassing.:D

Bekijk deze stappen eens mogelijk gebruik je andere instellingen. Kan zijn dat de schermen er iets anders uit zijn aangezien dit waarschijnlijk geen v9 is. Maar in grote lijnen komt het op hetzelfde neer.
http://www.windowscorner.com/winxp/backupenherstel/reservekopie_maken_met_true_mage.php

Je zou nog kunnen proberen om het met een andere programma de image te maken zodat je kunt nagaan of het probleem de Pc is of True Image,

DriveImage XML is gratis en een stap voor stap handeiding is te vinden op onstaande links.

Deel1
http://www.computeridee.nl/workshops.jsp?rubriek=1620361&id=1934257&o=2

Deel 2
http://www.computeridee.nl/workshops.jsp?rubriek=1620361&id=1934307&o=1

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor het meedenken , het leek mij toch beter om opnieuw xp te installeren dan door te gaan en eventuele fouten te herstellen .
Snap nog steeds niet waarom de backup ( image ) ineens zo groot werd .

Inmiddels loopt de nieuwe xp weer als een trein en de backups zijn weer zo als zij horen ( minder dan 12 gb )

Gr. Hans

Gebruik je geen compressie bij je backups of zijn het toch images?

Hier draait ook XP met aardig wat programma's, en is zo'n 12 Gb groot.
De gecomprimeerde image is maar 4 Gb groot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan