Backup windows anniversary update werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterdeBruin

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2012
Berichten
73
Ben van Windows-7 naar Windows-10 gegaan met een Asus PP8P67 moederbord en I7 2700K 64 bits processor via gratis upgrade ergens begin juli. Voordat ik deze stap maakte heb ik natuurlijk een backup gemaakt op een harde schijf via de configuratie / systeemkopie van beide windows versies. Op schijf dus een WindowsBackup van ws-7 en Windows-10 ( staan daar met een andere naam via rename ) Gisteren de upgrade naar Anniversary gedaan. Werkte allemaal naar behoren maar was wel een aantal programma's kwijt zoals de Windows-7 spelletjes. Ook had Windows defender een aantal programma's gesloopt door files te verwijderen van PMDG payware. Was al met al niet blij en wilde terug. Configuratiescherm naar backup herstellen. Helaas geen backup te zien van Windows10. Dacht dan rol ik terug want dat is ook een mogelijkheid. Inderdaad lukt dit maar in de oude Windows10 omgeving kreeg het nieuwe backup scherm zonder mijn WindowsImageBackup te zien. Erger werd het dat ik ook niet meer in de BIOS kon komen om met de herstel disc het systeem te herstellen. Batterij eruit van het moederbord en via de herstel disc van Windows-7 de WindowsImageBackup van ws-7 kunnen gebruiken om te herstellen. Zit nu met Windows-7 en kan dus niet meer naar WS-10. Ben erg teleurgesteld in deze Anniversary Update. Zou allemaal mooi worden maa het is vreselijk in termen van Backup en herstel mogelijkheden. Heeft iemand een idee hoe ik weer naar WS-10 origineel kan komen behalve kopen... thanks
 
@PeterdeBruin : ten eerste wil ik je complimenteren met de genomen mirrormaatregelen :thumb: .
Slechts weinigen die in (computer) problemen zijn gekomen en op de Helpmij hun probleem voorleggen, hebben dit soort simpele, maar ó zo nuttige en noodzakelijke maatregelen genomen en zij mogen (moeten) dan ook vaak op de blaartjes zitten. Jij bent gelukkig (voor jou) wel zover gegaan, maar je hebt wellicht 1 stapje / onderdeel verzuimd, waardoor je niet meer naar 10 terugkunt:

aan het eind van het systeemkopieerproces van Windows (dit geldt voor de 7 systeemkopie, alsmede voor de 10 systeemkopie) werd aan je gevraagd of je ook een systeemdisk wilde maken. Als je dit zou hebben gedaan, dan had je nu weinig anders hoeven doen dan die 10 systeemcd erin te doen, te gaan naar de herstel opties en daar te kiezen voor het terugzetten van de WindowsBackupImage van 10.

Er is echter (denk ik) goed nieuws voor je. Je kunt, omdat je voor eind juli de upgrade naar 10 hebt gedaan, nu altijd nog, vandaag, morgen of over (bijv.) 2 jaar, simpelweg een 'schone' installatie van Windows 10 doen. Ik hoor je denken : "Ja, maar dan ben ik al mijn bestanden en programma's kwijt die in de systeembackup stonden". Nee, die ben je niet kwijt, want je gaat als 10 er kaal opstaat, naar de systeemkopie optie, maakt wederom even een systeemkopie en aan het eind van het kopieerproces maak je dit keer WEL een 10 systeemkopie OPSTARTSCHIJF waarmee je daarna je machine boot. Nu boot je dus met een 10 opstart CD en vervolgens zal je, na het aankoppelen van de externe hdd (of waar je dan ook de ImageBackup op hebt gezet) wél je (oorspronkelijke en al je programma's en bestanden bevattende) systeemmirror van 10 zien EN deze terug kunnen zetten.

Enige dat je wellicht standaard had moeten checken vóórdat je met het vorenstaande begon, was óf je CD / DVD speler als 1e optie in je bios stond. Dat was je (kennelijk) vergeten?

Ik ben heel eerlijk gezegd, geen 'fan' van het resetten van een bios. Je weet namelijk nooit welke biosinstellingen de fabrikant heeft ingesteld voor de in de machine zittende hardware, dus het gevolg van een biosreset kan in sommige gevallen tot een 'vreemd' / 'slecht' of minder presterende machine leiden. Tip: maak met een telefoon of een camera ALTIJD foto's van alle biosschermpagina's (dat zijn er mogelijk een stuk of twintig) alvorens dit te resetten.

Daarna kun je, als alles weer goed blijkt te werken, de Anniversary update nog een keer proberen.

Voor wat het waard is : ik heb deze gisteren zelf ook op mijn 2 laptops geïnstalleerd. Rolberoerte kreeg ik bij mijn 'hoofdlaptop' : na de update ging deze machine in een opstartloop en wilde Windows nooit meer opstarten. Echter, bij de (fout)meldingen stond een bestandsnaam van het bestand dat problemen veroorzaakte. Bij even zoeken bleek dat een onderdeel van mijn virusscanprogramma (Bitdefender).

Ik kon gelukkig wel de rollback naar mijn vorige Windows 10 doen hetgeen ik dan ook heb gedaan.
Vervolgens Bitdefender gedeïnstalleerd en daarna nogmaals de Aniversary procedure uitgevoerd. Het ging perfect! Bitdefender opnieuw geïnstalleerd en ik was weer 100% "back in business".

Ik ga niet eens uitzoeken waarom de Anniversary op de ene Win 10 laptop in 1 keer probleemloos verliep en op de 2e niet (daar waar op beide machines een legale en dezelfde Bitdefender antivirus tool draait). "Zijn" wegen zijn (volgens gelovigen) ondoorgrondelijk, maar Microsoft doet m.i. vrij aardig zijn best om dit minimaal te evenaren....... ;) :D

En even voor alle zekerheid de volgende vraag : toen jij in eerste instantie de backup zocht (die je niet kon vinden) heb je de backup wel eerst weer hernoemd naar WindowsImageBackup? Als je dit namelijk niet doet, dan vindt Windows backup de backup niet. Het systeemterugzettooltje van Windows zoekt ALLEEN naar een bestand dat heet : WindowsImageBackup, elk anders genaamd bestand wordt niet gevonden!
 
Laatst bewerkt:
Backup werkt niet

Beste gast0225, Bedankt voor de uitgebreide beschrijving van hoe de backup eigenlijk zou moeten werken. Helaas zo werkte het dus niet bij mij en vandaar mijn waarschuwing aan gebruikers.

Voor je informatie : Ik heb bij het maken van de backup voor zowel windows 7 als 10 een Herstelschijf gemaakt aan het einde van respectivelijk proces. Om dat de BackupImage van beide op één disc staan heb ik de ws-7 hernoemd om geen verwarring tussen de twee te krijgen - Het enge is dat ik in de Anniversery de ws-10 hersteldisc wilde gebruiken maar NIET in de bios kon komen om de boot sequence te veranderen. Het toetsenbord was uitgeschakeld totdat Windows zichtbaar was.
Omdat Windows Anniversary hoe dan ook startte, dacht ik gewoon een Herstel poging te doen met de Imagebackup van ws-10 old op disc.

Helaas Anniversary ziet alleen Backups vanaf het moment van installatie van zichzelf.
Daarom kon ik ook niet terug ook niet met Herstellen met de Image op disc want die is voor de install datum van Anniversary.

Eenmaal terug rollend van Anniversary naar ws-10 old kreeg ik het vernieuwde herstel scherm van Anniversary ipv het vertrouwde scherm en was mijn backup van 10 nog altijd onzichtbaar vanwege het datum probleem.
Een vast bedraad toetsenbord wordt wel herkent waardoor mbv DEL knop je in bios kan om DVD als boot 1 te veranderen, dit ter info.

Hoop dat hiermee je meer inzicht hebt gekregen over de enge situatie als je een UPGRADE naar Anniversary doet. Daarnaast software als Family tree maker doet het niet evenals PMDG 737 flight sim maar ook andere programma's zijn gesloopt door de nieuwe windows defender tijdens de upgrade. Voor mij heeft Microsoft met deze UPGRADE een geweldige blunder begaan omdat je niet of nauwelijks terug kunt afgezien van de onterechte ingreep op legale software. Ps de in rood gemaakte opmerking in je tekst lijkt me evident...
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp wat je schrijft, alleen kan ik het nog niet plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan