Backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

malla

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2005
Berichten
7
Hallo knappe koppen :8-0:

Ik ben sinds kort overgestapt van Mac naar PC met Windows XP. Ik voel me er nog niet helemaal in thuis en ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen.
Ik wil graag mijn belangrijkste bestanden regelmatig gaan backup'en. Ik ben er echter nog niet achter waar alle voorkeuren en instellingen te vinden zijn in mijn pc.
Hoe gaan jullie te werk om een goede backup te maken? Met welke software? en wat voor bestanden mag ik absoluut niet overslaan? Ik wil eigenlijk gewoon voorkomen dat ik bij een evt crasch hele belangrijke instellingen en bestanden kwijt raak.
Alle tips zijn van harte welkom.

Alvast bedankt :thumb: ,
malla
 
Met Norton Ghost en/of PowerQuest Driveimage kun je complete kloons maken van je HDD. Voor je instellingen is dit opzich goed.

Nadeel; als je een kloon overschrijft ben je alles wat daarna gemaakt is kwijt. En het maken van een ghost duurt relatief lang.

Wat je ook kunt doen is de optie 'backup' in Windows XP Pro gebruiken.

Zelf gebruik ik een Ghost voor als mijn configuratie helemaal af is en elke maand eentje erbij.
Voor mijn bestand backup ik handmatig en gebruik ik XP backup.

Verder zijn er nog tig gratis tooltjes te vinden. Als je wilt kan ik er naar zoeken voor je (met goede recenties).
 
de nieuwe norton ghost 9 doet het in een handomdraai en is bovendien ook windows gebaseerd en draait dus niet meer in dos.
 
Ghost 9 heb ik nog niet.

Weet jij ongeveer hoelang je bezig bent per 10 GB bijvoorbeeld? (gemiddeld genomen dan)
 
dat hang af van systeem je hebt
bij mij duurt een gig of 3 gemiddeld 2/3 min
 
Geplaatst door martin van de mortel
de nieuwe norton ghost 9 doet het in een handomdraai en is bovendien ook windows gebaseerd en draait dus niet meer in dos.

En als je Ghost 9 hebt gebruikt?? wat doe je dan met die backup? Ik stelde me voor om de belangrijkste bestanden op cd/dvd te zetten, maaaar met een complete kloon van je harddisk.....?? :eek:

@XP_PC: als je wat goede tools kunt vinden, graag natuurlijk :D

Optie Backup in XP Pro is geen optie, daar ik werk met Home. Ik heb wel een poging gedaan met de Wizard "bestanden en instellingen overzetten" maar volgens mij kon ik daar verder niet zoveel mee.

Mijn probleem is overigens ook dat ik niet weet waar de belangrijkste instellingen zich bevinden.

Ps. Als deze reactie verkeerd gepost is.. neemt u mij niet kwalijk
 
bacup op dvd zetten ben ik niet zo voor
ik zet ze op een andere partitie
en ook op een verwisselbare hd
 
Geplaatst door ibiza
bacup op dvd zetten ben ik niet zo voor
ik zet ze op een andere partitie
en ook op een verwisselbare hd

Ik heb een tweede HD in de pc gezet waarop ik die ghost backup zet.
Een andere partitie kan ook maar dan moet niet de HD zelf stuk gaan.
 
Ja ik kan me voorstellen dat het handiger is om de backup op een ander partitie of harddisk te zetten. Maar inderdaad, wat dan als de harddisk kapot gaat?

Op de Mac was het makkelijk. Je had bv. een mapje "voorkeuren", met daarin ALLE voorkeuren. Deze gooide ik regelmatig op cd, samen met foto's, mails en andere persoonlijke spullen. Dit was bij een evt crash heel makkelijk terugzetten. Ik begrijp dat ik nu anders te werk moet gaan, maar ik ben nog steeds niet tevreden met de antwoorden :eek:

malla
 
Het handigst en het snelst voor een gewone backup is inderdaad naar een andere partitie, of nog beter, naar en tweede harddisk te kopiëren. Er zijn een heleboel gratis backup-programma'tjes te krijgen. Zelf gebrui ik Karen's Replicator, dat hier te downloaden is: http://www.karenware.com/powertools/powertools.asp.

Wat te backuppen? Als jij je documenten en bestanden bewaart binnen Mijn Documenten, dan dus die map. Verder, C:\documents and settings (of iets vergelijkbaars in het Nederlands, ik heb de Engelse XP), waar allerlei instellingen staan, en ook bijvoorbeeld de archiefbestanden van Outlook.
 
als je geen extra hd hebt of geen wilt kopen
stel ik voor toch op dvd te zetten
ghostzet ook weer vanaf cd/dvd
 
Geplaatst door ibiza
bacup op dvd zetten ben ik niet zo voor
ik zet ze op een andere partitie
en ook op een verwisselbare hd

Doe ze ook maar op dvd/cd, lees hier maar waarom , ik had het ook allemaal op mijn hdd's staan en ben dus ALLES kwijt.
 
wat ik ook doe is zo weinig mogelijk belangrijke bestanden op c zetten

heb kopieren naar uitgebreid naar andere partitie
in geval van virus of zware crash waar een format het einige lijkt
heb ik dan de bestanden niet kwijt

ook maak ik 2 maandelijks van de andere partities een bacup
 
hoe is nu afgelopen met de verzekering:confused:
 
Geplaatst door Arthur de Smet
Het handigst en het snelst voor een gewone backup is inderdaad naar een andere partitie, of nog beter, naar en tweede harddisk te kopiëren. Er zijn een heleboel gratis backup-programma'tjes te krijgen. Zelf gebrui ik Karen's Replicator, dat hier te downloaden is: http://www.karenware.com/powertools/powertools.asp.

Wat te backuppen? Als jij je documenten en bestanden bewaart binnen Mijn Documenten, dan dus die map. Verder, C:\documents and settings (of iets vergelijkbaars in het Nederlands, ik heb de Engelse XP), waar allerlei instellingen staan, en ook bijvoorbeeld de archiefbestanden van Outlook.

Ok. Nu word ik wat wijzer :) Ik ga kijken naar Karen. De archiefbestanden van Outlook? Zijn die te vinden in Program Files of juist ook in Documents and Settings??

Voor de toekomst lijkt het me nu dus dat een tweede harde schijf de beste optie is... en dan op een aparte (goede) voeding :(

Jongens allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ik kan nu een stapje verder.
Petje, succes.....

Greetz,
Malla
 
Geplaatst door malla


En als je Ghost 9 hebt gebruikt?? wat doe je dan met die backup? Ik stelde me voor om de belangrijkste bestanden op cd/dvd te zetten, maaaar met een complete kloon van je harddisk.....?? :eek:


Wat je ermee doet? Bewaren? :)
 
Geplaatst door XP_PC



Wat je ermee doet? Bewaren? :)

:eek: Dat begrijp ik... maar JIJ had het over "complete klonen" van je harddisk. Ik mag dan wel "nieuw" zijn, maar een kloon van mijn harddisk kan ik niet zomaar even ergens kwijt.
Maar goed.. ik begrijp ondertussen wat je bedoelt. Je zult met Ghost waarschijnlijk ook aan kunnen geven wat je wilt backup'en en het bewaren waar het beste uitkomt.

Van mijn kant rest nu dus alleen nog de vraag waar je archiefbestanden van een programma kunt vinden... Program files? en hoe herken je een Archief bestand?
Wees niet te hard.. ik ben blond, maar ik beloof nooit meer terug te komen met dezelfde vragen.. jullie antwoorden worden allemaal goed opgeslagen.. in mijn harde schrijf ;)
 
Je kunt hem kwijt op een andere HDD of partitie.

Alleen de gebruikte GB's moet je nog ergens op kunnen slaan en ze worden nog sterk gecomprimeerd (enkele GB's).
 
Geplaatst door XP_PC
Je kunt hem kwijt op een andere HDD of partitie.

Alleen de gebruikte GB's moet je nog ergens op kunnen slaan en ze worden nog sterk gecomprimeerd (enkele GB's).


AAH... ok. Handig! en waarmee pak je dat later uit? Ik bedoel.. als mijn PC gecrashed is en ik heb die gecomprimeerde bestanden nodig... ook met Ghost?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan