Backups verloren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glacius

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2003
Ik heb vandaag me pc geformatteerd, en al mn bestanden op dvd gezet als backup. Maar nu ik alles opnieuw geinstalleerd heb wil ik de bestanden die ik op dvd gezet heb terugzetten. Maar hij kan niks kopieren van dvd naar de harde schijf. Dan begint hij te zeuren over een cyclische redundantiecontrole of wat het ook mag wezen. Wie weet hoe ik dit anders kan doen?:(

Nu heb ik hem in mn dvd-writer gestopt en daar schijnt hij maar de helft van de dvd te lezen en daarna begint hij weer over die stomme: cyclische redundantiecontrole:confused:

Vond dit antwoord op een zelfde vraag op het forum van Computeridee:

"De foutmelding Cyclische Redundantie Controle, of CRC, wat de meeste mensen meer zegt, betekent dat er een bestand niet gelezen kan worden omdat het beschadigd is.

De meest voorkomende oorzaak is "slijtage" van de cd of dvd. Vaak door afbraak van de laag waarin gebrand wordt.(door invloed van oa (zon)licht)
Dat komt vooral voor bij de oudere cd's en sommige dvd's blijken na een maand ook al niet meer leesbaar te zijn.
Het kan, zoals je zelf al zei, ook komen doordat de bestanden niet goed gebrand zijn, maar dat komt niet zo vaak voor.

Een oplossing is er vaak helaas niet. Misschien dat er herstelprogramma's zijn, maar dat wordt dan ff Google aanspreken."

Guus.

Maar ik heb gewoon gebrand vandaag nog met nero->data. Hier gaf hij ook geef fouten weer. En gelijk in hoesje gedaan, ik zie zelf ook geen beschadingen op de dvd zelg zoals krassen ofzo. Dus lijkt me tog sterk. Ik kan op google ook geen programma vinden om fouten te herstellen of iets dergelijks :confused:

De enige oplossing die ik nog kon vinden was proberen of het met een andere dvd-speler misschien wel lukt.

Guus.

Vond op een Engelse site het volgende.
Misschien heb je hier iets aan. Anders weet ik het ook niet meer. Het is in ieder geval een heel vervelend probleem en in de meeste berichten die ik via Google vind is de conclusie: Helaas, je bent je data kwijt.

Problem:
Data error (cyclic redundancy check) error message

Solutions:
The "Cyclic Redundancy Check" (CRC) error is generic in nature and can be caused by numerous factors. The following list contains the most common reasons for this error and potential ways to resolve the problem:

Dirty CD-Rom drive.
Consult your CD manufacturers manual for proper cleaning techniques.

Damaged or dirty CD.
Try copying the contents of the entire CD to your hard drive and running the setup from there. Test other CDs in the drive to verify if the CD drive is unable to launch applications from those CDs. Clean the CD and try again.

CD-Rom driver.
Reinstall the appropriate CD-Rom driver.

SCSI controller improperly installed or mis-configured.
Reconfigure the SCSI utilites. This only affects SCSI-based CD-Rom drives.

Incorrect termination or bad cables.
Verify the SCSI cable is good and for proper SCSI termination. This only affects SCSI-based CD-Rom drives.

Confirm the CD Rom drive is functioning properly.
Check with the drive manufacturer for diagnostic software to test the condition of the drive.

Guus.

je kan nog proberen om gegevens van je HD te halen,
dmv het programma : filerecovery pro
je kan alleen nog maar gegevens halen waar nog niets overheen is geschreven.......

suc6

DIB

ik kreeg die fout ook vaak op men usb - pendrive ....
een week later moest ik em weggooien.
volgens pc-boer = beschadiging opslag

Ik heb het anders gedaan: Nero en dan een backup maken op je HD van de dvd. Maar hij leest alleen als je Compress all Files aanvinkt. Als deze backup eenmaal op je HD staat, kun je restore backup doen. Dit heeft bij mij gewerkt. :thumb:

Correctie: Het werkt niet, alle bestanden zijn beschadigd:mad:

Ik heb 1 opmerking/vraag waar je op dit moment weinig aan hebt maar toch geef ik hem:
Heb je de back-up ook gecontroleerd naderhand??
Zo ja, hoe heb je deze gecontroleerd door random een paar bestanden te controleren of heb je alles naderhand weer terug gekopieerd en toen een aantal bestanden bekeken.
Het ligt mij overigens bij dat er bij nero een vinkje staat waarmee je de gegevens kunt verifiëren voer bij een back-up altijd deze optie aan maar controleer ook altijd een paar bestanden achteraf.

Zo nee, dan bestaat er altijd het risico dat de bestanden niet goed zijn gebackupped bij 9 van de 10 gevallen is er dan weinig meer te doen. Maar de 10e heeft meestal de orginelen nog (hetzij op papier, hetzij een (oudere versie) digitaal).

Het moraal van dit bericht is: Een back-up is pas een back-up als je deze gecontroleerd hebt.

PS 1 laatste tip die mss nog een uitkomst kan bieden probeer eens een copy van die DVD te maken (niet met nero maar zo'n echt copy programma die ook de eventuele fouten, beveiliging kopieert ik ken alleen geen namen)

De groeten,
Mark

Ik heb niet gecontroleerd :o
en kopieren helpt niet meer, hebk al geprobeerd, dan geeft hij telkens een leesfout

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan