• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

balans maken met excell

Status
Niet open voor verdere reacties.

swen91

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2008
Berichten
91
hallo,

ik probeer met excell een bedrijfsbalans te maken,
dit lukt aardig, echter houd ik op de eindbalans een verschil over van 400 euro.
zou iemand mij uit kunnen leggen wat ik fout doe.
ik vermoed dat de fout zit in het eigen vermogen of de liquide middelen.
alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • adviesbureau.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 648
Beste Swen,

Leuke casus. Ik ga er naar kijken in de loop van de dag. Paar dingetjes die me al opvallen/vragen ( Ik kijk er naar met de oog van een boekhouder :cool: ):

- Verlies saldo staat niet op je eind balans ( Zit in je eigen vermogen, voor de duidelijkheid zou je als apart kunnen opnemen op de balans )
- Wat is "res" op de creditzijde van je balans?
- O.l en B.l? Opgenomen lening en Bedrijfslening? Of is dit iets anders?

Ik denk dat je inderdaad gelijk dat het waarschijnlijk aan de liquide middelen ligt, ik kan er niet zo 1-2-3 mijn vinger achter krijgen. Dat komt wel. Zodra ik het weet hoor je het van me.
 
Res staat voor reserve
O.L en B.L zijn onderhandse lening en banklening.
alvast bedankt voor je hulp:thumb:
 
balans maken met excel

er zitten twee denkfouten in het spreadsheet. De aflossing van 1500 hoort niet thuis in de exploitatie/bedrijskosten. Dit is alleen een balansbeweging. (Passiva worden lager evenals de cash) Netto resultaat wordt daardoor 150 negatief. Ten tweede is de reservering van de afschrijving aan de passivakant van de balans onjuist. De afschrijving zit als kostenpost in de bedrijfskosten en zijn op de eindbalans reeds in mindering gebracht op de activa. Via het nettoresultaat komt deze post automatisch in het eigen vermogen terecht en hoeft dus niet apart op de balans opgenomen te worden. Het eigen vermogen wordt hierdoor: 5000 -/- 150 (negatief resultaat) = 4850. De tellingen komen dan uit op 13350. Succes
 
Heel erg bedankt,

Graag nog een bevestiging dat ik het nu goed verwerkt heb
 

Bijlagen

  • adviesbureau.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 284
Zo ziet het er goed uit. Alles goed verwerkt en ook alle formules zijn naar mijn mening juist weergegeven. Prima! Succes.
 
Jandee had het bij het juiste einde ( ook boekhouder van beroep of zelfstandig ondernemer? )

Ik heb je voorbeeldje iets uitgebreid waardoor het duidelijker wordt over het hoe en wat waar vandaan komt.

Iets voor de toekomst wat ik je op het hart wil drukken: Gebruik Excel NOOIT voor het voeren van de boekhouding. Het is goed om het e.e.a mooi op papier te zetten, maar het té foutgevoelig wanneer je per abuis een formule verwijderd. Het is het beste om dit in een boekhoudpakket te doen. Hierin zit controles ingebouwd waar je vrijwel direct kan zien dat er iets niet klopt. En welk boekhoudpakket het beste bij je past is o.a. afhankelijk van het soort beroep dat je gaat uitoefenen.
 

Bijlagen

  • adviesbureau.xlsx
    19,3 KB · Weergaven: 331
Heel erg bedankt voor de verbeterde versie,
ziet er erg netjes uit:thumb:
ik was/ben ook niet van plan om excel daadwerkelijk te gebruiken om te boekhouden,
het was meer bedoelt om eens een voorbeeldje door te rekenen.
nogmaals bedankt.
 
@rub1k1ll3r Twee dingen, je breekt in iemand anders zijn vraag, hetgeen niet is toegestaan. Bovendien riekt je vraag naar een huiswerkvraag en dat is ook niet toegestaan. Bericht verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan