Banner naast layout

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordygrunn

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2008
Hallo,
Ik wil de graag een grote verticale banner naast mijn content aan de rechterkant.
Hoe doe ik dit?

MVG,
Jordy

kan natuurlijk met een table
maak je twee kolommen, in een zet je de inhoud, in de ander die banner

ok
dus je doet de eerste div, die gene die dus alles omvat, in een table met twee kollomen, gewoon zonder opmaak, of met opmaak als je dat wilt
en dan doe je rechts die banner, en links je echte page
of andersom naturlijk, als je de banner links wilt

dan moet je wel even de heights en widths enzo goed zetten

@Sleight, of dat doe je niet.

Tabellen voor de layout van je pagina gebruiken is tegenwoordig misschien wel het grootste taboe op het gebied van webdesign.

CSS gebruik je om elementen te positioneren, tabellen om data te presenteren.

@Jordy,

In je CSS maak je van het #bg blokje dit:

HTML:
#bg { 
	width: 960px;
	margin: 0;
	margin-left: -380px;
	position: relative;
	left:50%;
	height: 580px;
	padding: 6px 10px 0px 10px;
	background: url(bg.gif) no-repeat;
}

Vervolgens zet je dit blokje erbij:

HTML:
#banner {
	float:right;
	width:200px;
}

En zet je in je HTML:

HTML:
<div id="banner">Hier plaats je de code voor je banner.</div>

net na:

HTML:
<div id="bg">

Oh, je content schuift naar beneden... :shocked:

Even kijken waar dat aan ligt...

EDIT: ben erachter.

Je moet bij #sadrzaj { } nog float: left; toevoegen.

Laatst bewerkt:
hmm
mijn idee met tabellen vond ik toch makkelijker
waarom is het zo slecht dan?

Omdat tabellen daar niet voor bedoeld zijn. CSS wel, daarnaast geeft CSS je veel meer vrijheid om elementen te positioneren dan tabellen. Met een tabel zit je altijd aan een rooster vast ( tabel, d'oh ), CSS laat je elementen tot op de pixel nauwkeurig plaatsen, als ze dan overlappen, geen probleem.

Maar het belangrijkst is gewoon, het is de standaard. In de wereld van het webdesign kun je je het beste altijd aan de standaard houden aangezien alternatieve technieken bij een volgende HTML-specificatie, zonder enige waarschuwing onbruikbaar kunnen worden.

tables zullen toch niet zomaar ineens verdwijnen .. maargoed ik snap wat je bedoelt :)
maar dat met een tabel erin zetten is gewoon veel makkelijker, vind ik dan

Daar heb je gelijk in, ik geloof niet dat tables zomaar zullen verdwijnen, maar dat ging om standaarden in het algemeen.

En ja, het is inderdaad wel makkelijk met een table.

Trouwens, als je het in een tabel had gezet, had de tabel in het midden gestaan. Aangezien de content van de pagina dan links in de tabel staat, staat de content niet meer in het midden van de pagina. Wat de TS nu heeft, is juist wel weer lastiger te bereiken met een tabel.

dan doe je links er een lege kolom bij
die is dan even groot als de rechtse

Ja, en dan ben je je dus alweer aan het behelpen, terwijl dit probleem bij CSS gewoon niet speelt. We kunnen er volgens mij nog heel lang over discussiëren, maar we worden het toch niet eens ;)

De discussie over tabellen is ook voor mij echt afgesloten (en voor vrijwel iedereen). Maar even nog de belangrijkste redenen: 'n site met tabellen is volstrekt ontoegankelijk voor mensen met 'n handicap, zoals blinden. En 'n zoekmachine maakt er ook 'n puinhoop van. 't Beste argument: neem 'n tabel en bekijk die op de volgende url:
http://www.w3.org/WAI/Resources/Tablin/form
Dat is wat 'n spraakbrowser, spider, enz. ervan maken...
('n Tabel voor échte tabellen is natuurlijk prima.)

yup, maarja die zoekmachines boeien mijn geen f l i k k e r en blinden zijn er nou ook weer niet zo veel he...

edit: never try to sensor me...

Dan zou je je antwoord aan de vraagsteller moeten beginnen met: 'Of je in zoekmachines komt, kan me niet schelen. Daar let ik niet op.' De meeste mensen vinden dat namelijk wel interessant.
Voor eventuele meelezers: internet bevat tienduizenden plaatsen waar je uitgebreid de nadelen van tabellen voor lay-out kunt vinden (nog veel meer dan ik noemde). Dat er overeenstemming is tussen feitelijk álle ervaren sitebouwers zegt genoeg, lijkt mij.

@Sleight: altijd prettig een beschaafde discussie op niveau te voeren met goed onderbouwde argumenten. Bedankt voor je scherpzinnige inzicht en vernuft!

klopt, jij geeft argumenten en ik haal ze onderuit
zoals ik gelerd heb bij niederlandisch

@Sleight, je haalt geen enkel argument onderuit. Goeroeboeroe geeft kloppende standpunten en jij reageert erop met dat interesseert me geen *******.

Dat is een mooie redeneerfout ( ontduiken van de bewijslast ). Heb je dat ook geleerd bij Nederlands?

Daarnaast:

never try to sensor me...

klopt ook niet, mag je zelf uitvinden wat er niet aan klopt.

Maargoed, ik vind het soort posts dat ik nu net zelf ook getypt heb van weinig niveau getuigen. Het is dat je erom vroeg.

Als je het nog niet met ons eens bent, zoek dan even de internetfora af en kom daarna met een gegronde mening (zoals je vast bij Nederlands geleerd hebt).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan