• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Barcode 128

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans Gorter

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Ik wil op school een pasje maken waarop de naam van een leerling staat in de vorm van een barcode. Ik typte een naam, koos barcode 128 als font en klaar leek Kees. Maar de barcodereader herkent de barcode niet. Wat moet ik nog meer doen?

Ok, na enkele keren je vraag lezen begrijp ik 'm pas. Ik denk dat je tegen het volgende aanloopt:
Zie (bijv.) hier dat tekst (bijv. een achternaam) eerst (om-)gecodeerd moet worden voordat er een voor een barcodelezer bruikbare/leesbare barcode uit kan komen. Dus simpelweg een letterreeks in een barcode fontsoort zetten is niet genoeg.

[Natuurlijk kan het (daarbij) nog zo zijn dat je lezer niet alle barcode types herkent. Dat is natuurlijk een vraag voor de leverancier van de barcode lezer.]

Er zijn plugins en macro's voor Excel te vinden/kopen die teken- en cijferreeksen omzetten naar correcte barcodes. Niet zelf getest maar hier zou een gratis (macro-gestuurde) generator staan voor code 128 barcodes.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zie hier ook een topic over ongeveer hetzelfde:

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...or-te-geven-naar-txtVak?highlight=barcode+128

Nadeel van de naam als barcode gebruiken is dat je snel buiten de beschikbare ruimte loopt en dat de breedte variabel is. Getallen zoals een leerlingnummer oid zijn vaak veel makkelijker en "veiliger" te bewerken. Zie in het gelinkte topic ook een uitleg waarom directe vertaling niet werkt (startcode / stopcode / checksum)

Heel veel dank, het lijkt echter niet te werken. Ik heb een groupon barcode gescand die gemaakt zou zijn in type 128 en die wordt herkend, het getal is leesbaar. Als ik dat getal door de macro laat omzetten in code 128 dan ziet het er ook meteen anders uit. De code wordt ook niet herkend door de scan-app. Heb verschillende barcode-apps uitgeprobeerd maar geen van allen herkennen ze mijn barcode en die van groupon steeds wel. Lijkt er dus op dat de macro niet goed werkt, hoewel me dat zou verbazen. Heb je nog een suggestie?

Tsja, ik ben niet uitputtend gaan zoeken naar macro's/plugins die code 128 kunnen coderen.
Op Youtube is sprake van diverse plugins, maar dan moet je een pakket nemen (en dus betalen), zoals deze

Tijs.

Met wat 'handwerk' zou je ook de barcodes met freeware laten genereren buiten Excel. Bovendien zul je zelf evt. problemen moeten oplossen/FAQ lezen etc.
Voorbeeld: Barcode4j; Download-link: hier (voor Windows; maakt gebruik van Java).

Tijs.

Als je de code 128 font gebruikt uit mijn link kun je dat gewoon werkend krijgen. Echter zit daar een GSC code in die je niet nodig hebt voor jouw werk. Dit is echter makkelijk om te schrijven (kan morgen eens kijken)

Gebruik een van de freeware websites die code-128 maakt en probeer eens te scannen van het beeldscherm. Werkt dat goed, kun je vervolgens de code wel bruikbaar maken en kun je de hardware uitsluiten

ik gebruik ook barcodes in bepaalde van mijn bestanden op mijn werk, en heb daar totaal geen problemen mee.

Ik werk met barcodefont "BC C39 2 to 1 HD Medium" en gebruik een formule om bv werknemersnummers de keuze om soep te bestellen om te zetten naar een barcode. de formule is in dit geval
Code:
=TEKST([NR];"\*000000")&"SOEP*"

ik weet nu niet of de barcodescanner dan moet 'geprogrammeerd' worden om met die barcode om te kunnen gaan.

Ik gebruik deze methode al 4 jaar zonder problemen, en is aan te passen aan gelijk welk bestand bij mij.

Hopende hiermee geholpen te hebben...

spiesse

@spiesse het verschil is, dat dat code 39 is en dat behoeft geen checksum. Code 128 heeft wel een checksum nodig en moet dus berekend worden voordat de code bruikbaar wordt.

He, ik weet alleen van een streepjescode website, zijn er een verscheidenheid van barcode generator omvat code128 generator, evenals een verscheidenheid van barcode scanners ook code128 lezer. . . Ik weet niet of dat helpt!
Good Luck!

Ok,
He
Ik heb een groupon barcode gescand die gemaakt zou zijn in type 128 en die wordt herkend
Tijs.

Dat moet dan een Groupon barcode zijn. Is dat niet een of ander bekend beveiligingsbedrijf?

Tijs?

P.S: Voor de Moderati ingrijpen... ;)
P.P.S: Ingreep niet nodig, onderwerp gaat voort binnen gestelde tijdslimiet.

Laatst bewerkt:
Ik snap ook niet waarom nana111 met zijn/haar posting komt: De originele vraag gaat over het genereren van barcodes, niet het lezen van (reeds correct samengestelde) code 128 barcodes... :rolleyes:
Dus dat het werkt met groupon barcodes is niet verbazingwekkend. :D

Tijs.

@xiao: This forum is Dutch only specifically, 3 sentence summary:

- This solution is based on a "font" solution http://www.jtbarton.com/Barcodes/Code128.aspx
- use a macro to generate the proper characters from the font and calculate the correct checksum. see also post 3 for example
- display the result in the font.

your link is based on direct line generation which is a completely different approach

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan