Basic file server voor thuis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ladyke

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2010
hoi,
ik ben aan het proberen om een fileserver te maken voor thuis, de server zou gewoon in mijn eigen netwerk te zien moeten komen om hiervan files te kopieren of heen te zetten.
welke denken jullie dat het makkelijkst is ?
heb al een paar geprobeerd maar lukt niet goed (freenas , ubuntu server)

thnks ladyke

zou zowel met ubuntu als freenas moeten kunnen. Waar loop je vast?

@rogerS : bij ubuntu kan ik er niet aan omdat ik blijkbaar nog een soort account zou moeten maken, dit evenals bij freenas : ik kan er gewoon niet aan.

@TheKnight : haha idd er zijn soms nog dingetjes waar ik niet uit geraakt (zelfs niet met tutorals op het net :p)
okidoki deze gaan we eens proberen , deze is gewoon bnnenin een OS dan eigenlijk ?

Om in een intern netwerkje je bestanden te gaan up- en downloaden via ftp is misschien niet het handigste idee, maar werkt wel.

-FreeNas heeft een webinterface. Via deze die je inderdaad eerst een gebruiker en opslagruimte toe te voegen vooraleer je er iets mee kunt.

-Bij Ubuntu zul je bijv. Samba moeten toevoegen en via de beheerconsole van samba (of texteditor de samba.cfg). Ook hier dien je gebruikers en opslagruimte te definieren.

Maar als we toch bezig zijn. Een oude XP of nieuwer Windows 7 kun je ook prima als fileserver gebruiken voor max. een paar gebruikers. Is misschien een iets minder steile leercurve.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan