Basistemplate voor word document.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dminimus

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2011
hallo,

Voor mijn PWS wilde ik graag een speciaal uiterlijk maken voor de pagina's, alleen loop ik op een aantal problemen. Hieronder zal ik een afbeelding plaatsen over de layout:

Wat ik voor elkaar Het oranje deel en de blauw/grijze balk linksboven moeten op iedere pagina verschijnen (behalve het voorblad), en de oranje balk wil ik per 'hoofdstuk' van kleur kunnen laten veranderen. Tevens moet het hoofd onderwerp en sub onderwerp handmatig in te vullen zijn. Op zich is dat nog niet het grootste probleem, maar waar ik echt in de problemen kom is, is dat bij het kopiëren van de eerste pagina, ik niet automatisch door kan typen. Wanneer ik tegen de onderkant van het document kom, dan schuift de opmaak van de tweede pagina op. Omdat ik niet weet waar ik eventueel nog aanpassingen wil gaan maken, is het niet handig als ik op een gegeven moment 60 pagina's helemaal opnieuw de layout pagina per pagina moet verdelen.

Wat ik dus voor elkaar wil krijgen is dat je een soort van basis 'template' voor iedere pagina hebt. Bij het witte 'blok' (waar inhoud van het PWS staat) moet als het ware het enige deel van het document zijn waar text automatisch wordt ingevuld. Als ik op een volgende pagina kom zou er dus automatisch weer eenzelfde pagina als hierboven aangemaakt moeten worden waar alleen in het 'witte blok' iets geschreven kan worden.

Weet iemand hoe dit moet, en zou die mij kunnen helpen? Ik zou echt ontzettend dankbaar daarvoor zijn!

Met vriendelijke groet,
Dminimus

Best is dat je werkt met koptekst.
Per hoofdstuk werk je dan met een nieuwe sectie, zodat je in elke sectie deze koptekst kan aanpassen (d.w.z. de kleur van de linker balk kan aanpassen). Dit lost ook het probleem van je verplaatsende lay-out op.

Is het de bedoeling dat je het hoofdonderwerp en subonderwerp telkens zelf gaat invullen? Of moet dit ook automatisch gaan? Dit zou automtisch kunnen met behulp van velden. Maar ik ga dit niet helemaal uitleggen als het niet de bedoeling is :-) Dus laat het maar even weten :D

Alvast hartstikke bedankt voor je antwoord!

De bedoeling is eigenlijk als volgt: Het hoofdonderwerp is de titel van ons profielwerkstuk. Deze moet dus automatisch ingevuld worden. Het subonderwerp daarentegen willen we zelf invullen (daar komen waarschijnlijk de onderwerpen die we op de pagina behandelen).

Nogmaals bedankt ;)

p.s. Misschien is het handig te vermelden dat ik Word 2010 gebruik?

Laatst bewerkt:
Hey,

ik was zelf even aan het spelen met word, en ik kwam erachter dat je veel automatisch op iedere pagina kan verwerken door gewoon te werken in 'header' mode. Ik heb de dingen die altijd hetzelfde blijven goed kunnen verwerken (de opmaak van de pagina en het hoofdonderwerp (dat vast blijft) werken nu prima. Enige probleem is het subonderwerp. Deze veranderd, als ik het wijzig meteen op alle pagina's. Ik wil daarentegen dat het aan te passen is. Ik heb tevens pagina nummers in de header verwerkt met velden (nogmaal bedankt voor het sturen in de juiste richting ;)) door {PAGE \* MERGEFORMAT} toe te voegen. Hierop kan hij wel iedere pagina verschillende paginanummers geven. Hoe moet ik dit oplossen voor zelf in te vullen velden? (voor het sub onderwerp)

Hartelijk dank!

Hey!

Eerst en vooral sorry voor het late antwoord, heb het druk gehad :s

En dan de oplossing voor je vraag. Je hebt twee manieren om dit op te lossen.

De makkelijkste is om het subonderwerp automatisch in te laten vullen. Dit kan echter alleen als je dat subonderwerp ook als titel in je eigenlijke tekst gebruikt. Dus dit gaat bijvoorbeeld als je subonderwerp "Inleiding" is en je in je tekst een titel 'Inleiding' hebt.
Dit is hoe je het dan moet doen:
- Geef je titel de opmaak van een kop (selecteer de tekst en kies bij stijlen een kop uit, deze kan je ook aanpassen naargelang de gewenste opmaak)
- Ga naar je koptekst en zet je cursor waar je het subonderwerp wilt hebben
- Kies invoegen > snelonderdelen > veld...
- kies links voor StyleRef
- kies dan in de nieuwe lijst de juiste kop (dit is de kop die je gebruikt hebt voor de opmaak van je titel, waarschijnlijk kop 1 of kop 2)
- klik dan op OK
- nu zal in heel je document het subonderwerp automatisch komen te staan. Dit betekent dat op elke pagina de titel van dat stukje in subonderwerp zal komen te staan.

Wanneer je echt zelf de naam van het subonderwerp wil ingeven, dan moet je met secties werken. Als je echter veel pagina's hebt en veel verschillende subonderwerpen, is dit wel heel wat werk, en dan raad ik je aan toch de eerste methode te gebruiken. Mocht je toch deze methode willen gebruiken, dan laat je het maar weten en dan leg ik het je wel uit :-)

Mijn excuses voor ook mijn late antwoord. Ik wil je wel hartelijk danken voor je antwoord, want ik denk dat ik er wel uit kom op deze manier :) Nogmaals super bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan