Bass speaker werkt niet bij geluid in lijn-ingang

• Onderwerp starter Onderwerp starter tle
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tle

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Hallo,
Ik heb een probleempje waar ik niet uitkom. Heb een Asus P5B-E moederbord met soundmax- geluid. Werkt wel redelijk (is absoluut geen topper, ga binnenkort toch een ander kaartje erin zetten) maar er is één probleem. Normaal gesproken werkt mijn 5.1. setje prima. In de soundmax instelling ook netjes gekozen voor 5.1. Beluister ik nu iets via de lijn-ingang (stereo) dan doen alleen de front speakers het. Geen bassen dus. Idem overigens met swf-players en Adobe audition. Het is dus echt stereo en dat wordt alleen via de front-speakers weergegeven. In de bijv de windows mediaplayer doen alle speakers mee ook al is het afgespeelde bestand alleen stereo.
Wat doe ik hieraan ?

Thijs

Bepaalde afspeelsoftware speel muziek af zoals ze "gemaakt" zijn. Is het stereogeluid dan worden alleen maar de frontspeakers gebruikt terwijl andere afspeelsoftware softwarematig stereogeluid omzet naar een soort surround waar alle boxen wel gebruikt worden. Prologic is bv software dat stereo omzet naar meerdere kanalen. Normaal kan je toch een test sound over je boxen laten lopen?

Bepaalde afspeelsoftware speel muziek af zoals ze "gemaakt" zijn. Is het stereogeluid dan worden alleen maar de frontspeakers gebruikt terwijl andere afspeelsoftware softwarematig stereogeluid omzet naar een soort surround waar alle boxen wel gebruikt worden. Prologic is bv software dat stereo omzet naar meerdere kanalen. Normaal kan je toch een test sound over je boxen laten lopen?

Wat bedoel je precies met een test-sound ? Als je de test bedoelt van de soundmax-software dan doet die het keurig over alle boxen. Maar stereo-geluid op de lijningang (en dus geluid afgespeeld via de eerder genoemde afspeelsoftware) gaat alleen naar de twee frontspeakers. Vraag is dus denk ik eigenlijk: hoe simuleer ik in die gevallen 5.1 zodat alle speakers gebruikt worden.

Nog geen afdoende antwoord

Hallo,
Ik kan nog steeds nergens een antwoord vinden dat mijn probleem oplost.
Wie o wie ?

Welk apparaat schakel je in via de Line-IN? En de Line-IN, is dat een jack aan de achterkant van je kast of in front?
Heeft de Soundmax niet een eigen Control Panel, naast de Volumeregeling van Windows?

Welk apparaat schakel je in via de Line-IN? En de Line-IN, is dat een jack aan de achterkant van je kast of in front?
Heeft de Soundmax niet een eigen Control Panel, naast de Volumeregeling van Windows?

Ik schakel een tv-tunerkaart op de line in. De jack is stereo (2 kanaals dus) en zit aan de achterzijde in de pc (line ingang). Ja, de soundmax heeft een eigen control panel dat goed funvtioneert. Alleen welke instelling je ook kiest, de line in wordt alleen via de front L en front R weergegeven. Er is zelf een instelling "over alle speakers weergeven" in het SM control panel, maar ook dat maakt geen verschil. De laatste soundmax-drivers zijn geinstalleerd. Ik ben nu even de weg kwijt.

Ik heb wat rondgekeken, geen echt antwoord gevonden. Probeer het volgende eens. Open Hoofdvolume, het Windows Mixerpaneel. Ga via Opties naar Eigenschappen. Selecteer de Port-IN of recordingang van de Soundmax (als er alleen de keus Soundmax Audio is dan dat). Maar zorg dat het bolletje voor Opnemen aangevinkt is.
Zet een vinkje voor alle audio-apparaten in het venster en klik op OK. Je ziet dit.

hoofdvolumeopnamejt7.jpg

Nu wordt het een beetje gokken, selecteer eerst eens Line-IN, Volume omhoog. En anders Stereo-Mix? Maar ik weet niet of het wat uitmaakt.

De opname-instellingen zijn niet van invloed op de weergave; met andere woorden: het maakt niets uit welke schuif geactiveerd wordt. De weergave van de lijn-ingang blijft alleen uit de twee frontspeakers komen. Maak ik er een opname van (wav of mp3) en speel ik die (ook alleen stereo) dan weer af via een afspeelprogramma (winamp of mediaplayer) dan doen alle speakers netjes mee.

Dan ben ik bang dat je Line-IN signaal niet via de mixerfunctie van je geluidskaart wordt geleid en dat het signaal van TV-out alleen "simpel" stereo is. Maar of het dus altijd betekent dat een signaal via Line IN altijd slechts stereo plaback oplevert..? In het bijgaande voorbeeld, niet over een TV-out maar een capture van een video-camera, wordt hierover jammer genoeg geen uitsluitsel gegeven.

Voorbeeld: Capture Analog Videotapes Using Windows Movie Maker 2.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan