.bat met email versturen maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchtank

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2014
hallo,

ik heb een vraag over een batchbestand maken.
de bedoeling is dat er elke week een batch bestandje word gedraaid die een incremental backup maakt van een bepaalde locatie, en daarna een mailtje verstuurd met daarin hoeveel bestanden zijn gekopieerd.
nou heb ik het backup gedeelte klaar en met windows scheduler laat ik hem elke week draaien.

nou is mijn vraag zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik kan zorgen dat dat bestandje een e-mail verstuurd met daarin de gekopieerde bestanden?
en of dit wel eens mogelijk is.

M.v.g. Gerwin Wensink

ik zou het het liefst zien gewoon in een batch bestand en het is voldoende als er in het mailtje staat wat normaal onderaan komt te staan, dus hoeveel die gedaan heft en hoeveel errors.

M.v.g gerwin

Een batch bestand kan programma's en commando's uitvoeren. Een commando om een mail te versturen is er niet. Dat zal dan dus met een programma moeten gebeuren en daarin kun je ook uitstekend statistieken bijhouden. Dat programma kun je uiteraard vanuit een .bat bestand opstarten.

Laatst bewerkt:
oke dan word het maar visual basic, en hoe ga ik er dan voor zorgen dat die een mail verstuurt met daarin hoeveel errors die tegenkwam en hoeveel bestanden die heeft gekopieerd?

ik heb op die site gekeken maar word er niet echt veel wijzer van :P

M.v.g. Gerwin Wensink

De site beschrijft alleen hoe je een mail kunt versturen vanuit VBS. Error trapping en het bijhouden ervan is weer een heel ander verhaal. Daarnaast zul je vanuit dat programma een soort van log bestand moeten maken om je statistieken in weg te schrijven. Er komt meer bij kijken dan alleen het versturen van een mail.

Als je dat zo stelt kan alles als bat omdat ieder programma vanaf de DOS prompt gestart kan worden en dus ook vanuit een bat file. Je moet er dus inderdaad een programma voor kunnen vinden of er zelf eentje maken.

Edit:
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze. Die doet eigenlijk hetzelfde als het voorbeeld script:
http://sourceforge.net/projects/blat/

Maar als je het volledig naar eigen wens wilt hebben met de statistieken en dergelijke zul je dat zelf moeten maken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan