[Batch] Fullscreen bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0231

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Weet iemand hoe je een Batch automatisch in Fullscreen kan laten opstarten. Ik weet dat het kan via ALT+ENTER, maar hoe moet het met een script.

ik denk niet dat dat kan eigenlijk... wat je wel kan doen is een vbs aanroepen welke een alt en en enter stuurt.

zoiets:

bla.bat
Code:
C:\WINDOWS\WScript.exe sendkeys.vbs
(noot: sendkeys.vbs staat in dat geval in dezelfde map als bla.bat)
sendkeys.vbs
Code:
Set WSHShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WSHShell.SendKeys "%{ENTER}"

Hmmm :confused: cmd.exe Full Screen starten..

Dit kan je als vaste configuratie instellen via Kader van cmd.exe rechtsklikken en eigenschappen, daar kan je voor FullScreen kiezen en moet je aangeven of het alleen voor deze sessie is of voor altijd..

Dit wordt in het register weggeschreven onder:

HKEY_CURRENT_USER\Console\FullScreen 0x0000000(0) "uit" of 0x0000000(1) "aan"

Je zou dus voor het openen van cmd deze sleutel via script kunnen aanpassen en daarna weer herstellen naar default. (Windows doet precies het gelijke).

Dit zou je zo kunnen schrijven met VBS

Code:
Dim WshShell
set WshShell = CreateObject("wscript.Shell")
WshShell.RegWrite "HKCU\Console\FullScreen", 1, "REG_DWORD"
WshShell.Run "cmd.exe"
WScript.Sleep 500
WshShell.RegWrite "HKCU\Console\FullScreen", 0, "REG_DWORD"
:)

Maar of op deze manier met | WshShell.Run "C;\batfile.bat" | ook alle batfiles in fullscreen worden gestart weet ik niet. (Betwijfel het denk dat de cmd venster naar achtergrond verdwijnd)..

ps. SendKeys werkt niet omdat je de Left ALT moet hebben voor deze actie. De % voor ALT in vbs is default Right ALT.. ;)

Laatst bewerkt:
ps. SendKeys werkt niet omdat je de Left ALT moet hebben voor deze actie. De % voor ALT in vbs is default Right ALT..
wauw, waar haal je die obscure knowledge vandaan? :p

Heel simpel eigenlijk.

Windows toets + R
#hiermee start je "Run" op
cmd
#hiermee start je command prompt op
klik met je rechtermuisknop op de blauwe balk van de cmd prompt scherm en selecteer
"Properties" (voor windows in het nederlands 'Eigenschappen')

rechtsboven staat er een vakje 'Display options'
Selecteer daar de optie "Full Screen"

dan krijg je een scherm voor je met twee opties.
Selecteer de optie "Save properties for future windows with same title" (de onderste opties dus)

Done !
je gaat nu gelijk naar full screen.

Elke keer als je nu de command prompt opstart of een batch bestand die in de command prompt gaat runnen start hij op in Full Screen.

Note:
Als je de cmd prompt weer terug wilt naar window mode start je gewoon de cmd weer op in full screen. Gebruik de combinatie Alt+Enter om weer terug te keren naar window mode en doe precies hetzelfde hierboven alleen selecteer je nu de optie 'Window' i.p.v Full Screen.

That's it.

@RagingDemon

Sorry, dit is niet helemaal wat ik bedoel. Hij moet op ELKE computer waarop ik hem opstart gelijk in fullscreen starten. Dus als jij dan mijn batch opstart, en je hebt de door jouw genoemde optie uitstaan, moet de batch ook in fullscreen opstarten.

Helaas heb ik dus de oplossing nog niet gevonden, maar het is niet heel belangrijk meer. Alsnog bedank ik jullie voor de moeite!

Ik heb de oplossing voor je.

voorbeeldje.

Code:
@echo off
/fullscreen
echo hallo
pause
echo hallo 2

/fullscreen: Spreekt voor zich al ;)

have fun.

Laatst bewerkt:
Status