Batch maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joren 007

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2004
Hallo allemaal,

Ik wil een batch maken waar je eerst een code van bijv. 4 cijfers in moet voeren voordat je verder kan in de batch. Als je de goede code intoetst, opent er een programma, en als je een foute code intoetst, sluit de batch. Ik heb alles al, maar het lukt me alleen niet om het stukje van een code invoeren te maken. Wie kan mij helpen?

Joren

zoiets

Code:
@echo off
COLOR 1F

echo vul code in
set /p code= Hier -^>

if '%code%'=='1234' goto run
if not '%code%'=='1234' exit
:run
notepad

:)

kan ook zo met vbs is misschien wat netter..

Code:
Do
strCode = InputBox ("enter code", "code", "XXXX")

If strCode = "1234" Then

Set WshShell = CreateObject("wscript.Shell")
wshshell.Run "notepad"
Wscript.quit
Else 
		If strCode = ""     Then

WScript.Quit

Else
	WScript.Echo "WRONG!!!!"

End If
End If
Loop

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraagje over batch. Hoe kan ik het volgende doen:

Eerst een melding (echo) en dan na een aantal seconde verder met de batch (een volgend command.)

Hoe kan ik dit doen?

Joren

Nog één ding (ik kan het niet op die site vinden): Ik wil dat als je de goede code intoetst, er een bestand opent. Dat lukt wel, maar het command scherm moet afsluiten als het bestand geopend wordt. Dat lukt niet. Nu sluit het command scherm pas als ik het bestand weer afsluit.

Nog één ding (ik kan het niet op die site vinden): Ik wil dat als je de goede code intoetst, er een bestand opent. Dat lukt wel, maar het command scherm moet afsluiten als het bestand geopend wordt. Dat lukt niet. Nu sluit het command scherm pas als ik het bestand weer afsluit.

Dit is (als het goed is) niet zo moeilijk. Je geeft na de code om het bestand te openen gewoon een EXIT commando.

zoiets

Code:
@echo off
COLOR 1F

echo vul code in
set /p code= Hier -^>                  [COLOR="Red"]<-------------[/COLOR]

if '%code%'=='1234' goto run       [COLOR="Red"]<-------------[/COLOR]
if not '%code%'=='1234' exit        [COLOR="Red"]<-------------[/COLOR]
notepad

:)

Kzou graag een uitleg willen hebben over de volgende commando's die hier gebruikt worden om te begrijpen wat er nou precies gebeurt.

Alvast bedankt.

dat's niet zo lastig:

Code:
set /p code= Hier -^>
'vul' de variabele 'code' met de user's input. (hij laat zien: "Hier -^>" en daarachter kan je dan typen)
Code:
if (als) de variabele code (die hiervoor dus gevult was) gelijk is aan '1234' dan ga je naar 'label' genaamd 'run'
Code:
als de variabele code NIET gelijk is aan 1234, dan moet je stoppen met uitvoeren van het script.

Laatst bewerkt:
ah...bedankt voor de uitleg.
Ik ken de basis van batch scripting wel een beetje.
Alleen het werken met variabelen/labels vind ik nog een beetje lastig.

Zet eens als laatste regel in je batch bv. zoiets als dit

Code:
@echo off
COLOR 1F

echo vul code in
set /p code= Hier -^>

Start "" "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe"

Wanneer je na start dubbele aanhalingstekens plaatst zal het command venster sluiten na het uitvoeren van de opdracht..
;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan