batterij op laden

Status
Niet open voor verdere reacties.

helpmijboy

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2006
Goed,

ik weet dat het sowieso hier niet echt thuis hoort op hm, en al helemaal niet in deze rubriek,

maar ik probeer het toch:

ik wil een (lood) accu gaan kopen (Loodaccu 12 V / 1,2 Ah)
en hier een tabbeletje als jullie daar wat aan hebben:(ik heb er dus geen verstand van)
batterij1.PNG

Goed dat was dan over de batterij.
Het grootste probleem is het opladen, daar heb je naatuurlijk een adapter voor nodig, ik dacht zelf aan deze:

STEKKERNETVOEDING 14 VAC
Uitgangsspg. 14 V~
Uitgangsstr. 300 mA
Afm. (bxdxh) 48 x 43 x 66 mm
Gewicht 327 g

kan deze sowieso wel? en zoja, hoelang moet ie dan op geladen worden?

Bij voorbaat dank (wetende dat dit niet hier helemaal thuis hoort)

Het grootste probleem is het opladen, daar heb je naatuurlijk een adapter voor nodig, ik dacht zelf aan deze:
STEKKERNETVOEDING 14 VAC
Uitgangsspg. 14 V~

Voor een thuisgebruiker heb je nodig:
Input netvoeding (wisselspanning) 230V: 230VAC
Output uitgangsspanning (gelijkspanning): 12VDC

Voor een thuisgebruiker heb je nodig:
Input netvoeding (wisselspanning) 230V: 230VAC
Output uitgangsspanning (gelijkspanning): 12VDC

Dat vraagt hij niet, hij wil weten wat voor spanning de lader moet leveren en hoelang de batterij dan aan deze spanning/lader moet hangen om opgeladen te worden.;)

Dat vraagt hij niet, hij wil weten wat voor spanning de lader moet leveren en hoelang de batterij dan aan deze spanning/lader moet hangen om opgeladen te worden.;)

Een lader voor accu/batterij levert altijd gelijkspanning, of ken jij batterijen op wisselspanning.
Vergelijk mijn bericht met de gegevens van helpmijboy, dan zie je dat de uitgangsspanning 14V en input 14V wissel is.

Laatst bewerkt:
Euh... moet een accu niet aan een echte lader gehangen worden I.p.v. een netadapter?

dat is nou het probleem die zit er niet bij....
dus ik heb een 14 volt adapter nodig met gelijk spanning?

Laatst bewerkt:
Goed dat was dan over de batterij.

Goed opgelet erbicom, natuurlijk heb ik het over een oplader.

Een lader voor accu/batterij levert altijd gelijkspanning, of ken jij batterijen op wisselspanning.
Vergelijk mijn bericht met de gegevens van helpmijboy, dan zie je dat de uitgangsspanning 14V en input 14V wissel is.

Sorry , heb het niet goed gelezen. :cool: :D

zit daar nog logica in?

Jawel : als je accu 1,2 Ah is kan hij 1 uur lang 1200 mA leveren .
Dus in theorie zou je hem ook kunnen laden in een uur met 1200 mA.
Je lader kan echter max 10x minder leveren dus moet het 10x 1 uur zijn om te laden.

Ik zei in theorie want de laadstroom wordt niet bepaald door de lader maar door de
inwendige weerstand van de accu - en die is laag bij een lege - en het verschil in
spanning van de accu (bv 11 v ) en de lader (bv 13v) zodat er makkelijk een
stroom wil gaan lopen van een paar honderd mA . echter als je lader maar
120 mA kan leveren wordt hij bloedheet.

suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan