Battlefield 4 prestatieproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gleddemen

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2014
Berichten
6
Beste mensen,

Ik heb een probleem met het spel Battlefield 4. Ik heb een redelijk nieuwe PC met de volgende specificaties:
Intel Core i5-4670K processor
8 GB DDR3 RAM geheugen
GA-Z87-HD3 Moederbord (laatste drivers)
MSI R9 290 4G GAMING videokaart (laatste driver)
Creative X-Fi Xtreme Audio
Coolermaster M620 voeding
Windows 8.1
GEEN overclock, alles stock

Als ik een potje BF4 start moet ik hopen dat ik normaal kan spelen. Er is namelijk een grote kans dat het spel een zeer lage frame-rate vertoont (soms wel zo laag als 15 FPS en niet hoger dan ongeveer 60 FPS). Soms kan het echter ook zo zijn dat ik het spel start en opeens kan spelen zonder problemen (100 FPS gemiddeld, nooit onder de 60). Er is geen patroon in te vinden, ook niet qua servers of maps, het lijkt dus compleet willekeurig te gebeuren.
Ik speel het spel op de voorgedefinieerde High videoinstellingen op 1920 bij 1080, maar het verlagen van de resolutie of de grafische instellingen verandert niks als het spel het probleem vertoont.

Het volgende heb ik al geprobeerd om het probleem op te lossen:
Videokaart drivers: Alle versies van 13.9 tot aan de nieuwe beta geprobeerd.
Overclocken/onderclocken van CPU en/of GPU.
Het spel repareren/opnieuw installeren.
Windows opnieuw installeren.
onboard graphics en audio uitschakelen.
Creative X-Fi uitschakelen.
Temperaturen gechecked: in orde.
RAM op fouten gechecked: in orde.
Benchmarks gedraait om CPU en GPU te testen: in orde.
etc. etc. etc.


Ik hoop dat iemand op dit forum me hiermee kan helpen. Ik heb al wel op internet gezocht, maar overal staan zogenaamde fixes die echt helemaal niks uithalen.

Met vriendelijke groet,

Gleddemen
 
Misschien kan ik iets voor je betekenen.

Ongeveer iets langer dan een half jaar geleden had ik ook veel problemen gehad qua random framedrops en lage fps stable. Toen heeft Helpmij-forumer Edmoor dit tooltje aangeraden: http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm

Intructies:
Download het programma en installeer het.
Start het programma en klik op Skip.
Klik nu aan de linkerkant op Scan registery issues.
Als het programma klaar is klik je daar op Repair registery issues.

Ik gebruik het programma nog steeds elke maand en het houdt mijn pc vlot:D.
EDIT 20.00:

Heb je btw ook in de gaten gehouden of de videokaart zichzelf niet downthrottled of iets dergelijks. Ik heb wel eens hier op het Helpmij-forum gezien dat bij iemand tijdens het gamen de videokaart zichzelf ineens terugclockte naar 300MHz waardoor hij ineens veel minder fps had. Dat had ie in de gaten gehouden met MSI Afterburner.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw antwoord. Ik denk niet dat de GPU downthrottled. Ik heb HWiNFO en Rivatuner draaien, zodat ik tijdens het spelen o.a. mijn GPU en CPU clocks in de gaten kan halen. Wanneer het probleem zich voordoet zie ik eigenlijk bijna nooit een drop in de snelheden. Ik heb wel eens een enkele keer gezien dat de GPU clock van 977 naar 700 ging en gelijk weer terug sprong.
Dat programma om het register schoon te maken zou ik kunnen proberen, maar weet niet of het veel zin heeft. Ik gebruik namelijk al jaren CCleaner, deze scant ook het register op fouten. Ik zal voor de zekerheid het tooltje wel testen.

Ik las gister ook ergens dat Battlefield 4 problemen kan vertonen als XMP aanstaat. Ik ga vanmiddag kijken of het werkt als ik dit uitschakel.
 
Sinds mijn laatste bericht is het probleem niet meer voorgekomen. De volgende zaken heb ik na mijn laatste bericht nog gedaan:
1. XMP voor het RAM-geheugen uitgeschakeld, waardoor de geheugen effectief op 1333Mhz gaat lopen i.p.v. 1600Mhz. Ik weet dat dit dus eigenlijk trager is, maar ik had gelezen dat XMP problemen kon veroorzaken met BF4.
2. Eusing Register Cleaner gedownload en geïnstalleerd. Hiermee heb ik vervolgens een scan uitgevoerd en de gevonden problemen opgelost. Ik denk echter niet dat dit de oplossing is geweest aangezien ik al CCleaner gebruikte om het register af en toe op te schonen.
3. AMD Mantle ingeschakeld in de instellingen van BF4 zelf. Dit had ik al eerder geprobeerd, maar het kan dus blijkbaar voorkomen dat de PC moet worden herstart om dit goed te laten werken.
Sindsdien draait het spel helemaal soepeltjes op zo'n 100 tot 140 FPS, met af en toe een drop naar 70 ofzo. Er zijn helemaal geen drops naar 30 of zelfs lager meer, dus het is prima speelbaar nu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan