Bazis is C: en moet D: zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

stienoo

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2007
Berichten
315
Momenteel als ik iets instaleer zet hij het automatisch op C: (en dan heb ik het niet over het programma zelf, dat kan je kiezen, maar de tijdelijke bestanden). Maar aangezien mijn C schijf vol staat (die is veel kleiner dan de D) vraag ik mij af of je die bestanden niet op de D kunt zetten?
 
Hey,

Ja, dat kan zeker:D

Stappen:
1) Maak een map aan op jouw D: schijf. Maakt niet uit wat en hoe. Als je de locatie maar volledig onthoud. Ik zelf heb D:\Temp
2) Klik met de rechtermuis knop op Deze computer en klik op Eigenschappen
3) Klik nu op tabblad Geavanceerd
4) Klik op de knop Omgevingsvariabelen
Nu zie je 2 lijstjes. Eerst bewerken we de eerste 2.
5) Klik in het eerste lijstje op TEMP en klik op bewerken.
6) Typ nu het adres van de tijdelijke map. Bv D:\Temp. (Die map MOET bestaan!)
7) Klik op OK
8) Doe nu stap 6 en 7 ook met TMP in dat lijstje

Klik dan het venster weg met de OK knop en dan de systeemeigenschappen met de OK knop.

ff opnieuw opstarten (voor de zekerheid) en alles is goed.

Succes,
Mathijs
 
Prima tip, maar niet het slimste wat je kan doen.

Als je C zo goed als vol is, zal die vast ook trager zijn geworden.
Ik zou minstens wat vrije ruimte van D aan C toevoegen. De C schijf moet gewoon wat "lucht" hebben om vlot te kunnen werken. Denk ook aan je swapbestand op je C schijf. Ook defragmenteren duurt veel langer op een schijf die bijna vol is. Niet erg slim dus.

Daarnaast, als je C ooit formatteert terwijl je ook programma's op D hebt geinstalleerd, dan werken die daarna niet meer. Je register heeft geen entries meer en de bijbehorende dll files zijn immers weg.

Just my 2 bytes... ;)
 
Heu, wat is een swapbestand?
En hoe voeg je wat ruimte toe aan de C schijf?
En ik heb dat nu verandert, wat is het bad wat het eerst was :eek:?
 
Ok swapfile is je wisselbestand, het virtuele geheugen bestand wat door XP wordt beheerd.
Zodra je veel toepassingen hebt draaien en je fysieke geheugen er doorheen raakt, dan zal deze tragere virtual memory gebruikt worden en dat merk je door het traag worden en de heftige schijfactiviteit die erbij optreedt. Dat alles werkt gewoon niet optimaal en kan je voorkomen door:
1. Voldoende RAM geheugen te nemen.
2. Zorgen dat je voldoende vrije ruimte op C hebt zodat dát tenminste geen bron van traagheid vormt.

Om ruimte aan C toe te voegen kan je eerst kijken of het wel nodig is.
Staan er bv veel mp3's en foto's of films op de C; schijf, verplaats die dan eerst naar D en kijk wat je aan ruimte kan winnen. Haal je het daar niet mee, dan zal je met een Partition Manager tool aan de slag moeten. Hiervoor zijn trouwens ook gratis alternatieven.

En ik heb dat nu verandert, wat is het bad wat het eerst was ?

ehh... huh? :rolleyes:
 
Heb je het nu over de tip van Matthijs?
Ik raak je hier even kwijt. :confused:
 
Oke, dat volg ik, maar waar slaat die regel op van jou: En ik heb dat nu verandert, wat is het pad wat het eerst was ?
 
Ok, wat duidelijker:


Hey,

Ja, dat kan zeker:D

Stappen:
1) Maak een map aan op jouw D: schijf. Maakt niet uit wat en hoe. Als je de locatie maar volledig onthoud. Ik zelf heb D:\Temp
2) Klik met de rechtermuis knop op Deze computer en klik op Eigenschappen
3) Klik nu op tabblad Geavanceerd
4) Klik op de knop Omgevingsvariabelen
Nu zie je 2 lijstjes. Eerst bewerken we de eerste 2.
5) Klik in het eerste lijstje op TEMP en klik op bewerken.
6) Typ nu het adres van de tijdelijke map. Bv D:\Temp. (Die map MOET bestaan!)
7) Klik op OK
8) Doe nu stap 6 en 7 ook met TMP in dat lijstje

Klik dan het venster weg met de OK knop en dan de systeemeigenschappen met de OK knop.

ff opnieuw opstarten (voor de zekerheid) en alles is goed.

Succes,
Mathijs

Ik heb dat allemaal gedaan, dus nu is dat pad D:\temp, maar ik wil dat dat terug word wat het eerst was (wat ik toen dus heb weg gedaan). Weet er iemand hoe dat was? (of verschilt dat op iedere pc?)
 
Dus toch de tip van Matthijs gedaan :D

Bij mij is het originele pad C:Windows\Temp (heb XP home NL)
 
Hey,

dat is het niet!
Dat is voor de systeem variablen. Dus het 2e lijstje..
De instelling van de eerste lijst is: %USERPROFILE%\Local Settings\Temp

Gr,
Mathijs
 
Heu, weet er iemand zo een goede (veilige) Partition Manager tool?
 
Ik heb het gedown-load (en uitgepakt, maar hoe moet ik het nu gebruiken/instaleren?)
 
Je kan misschien het beste de LiveCD versie downloaden, de ISO, en die op bootable CD branden.
Daarmee boot je je pc en zal Gparted vanzelf starten.
 
Nooit van gehoord?
't Is een gewone computerterm en betekent: Opstarten. :D

Je brandt namelijk een zelfopstartende CD die stop je in de drive en herstart je PC waarna niet XP maar de inhoud van de CD zal opstarten.
Als het goed is dan start Gparted waarmee je de partities van je harddisk kan aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Ow, lol, zal ik meteen doen :D

*edit*

pc afgesloten en terug opgezet (was vergeten dat er een opnieuw opstarten functie is :D) maar dat programma starte niet op.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan