Beamer aansluiten in voetbal kantine

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hylke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hylke

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2005
Goedemiddag,

Voor het komende seizoen wil ik in de kantine van mijn voetbalclub een beamer aansluiten. Deze komt in de kantine te hangen en moet eigenlijk een vaste verbinding krijgen met zowel de tv als de computer. De computer, tv en de beamer zijn, gezien het geringe budget, alledrie tamelijk oud en hebben dus geen hdmi aansluiting.

De TV is aangesloten op canal+ en gaat dus via een decoder kastje. Ik denk dat ik de beamer op dat kastje aan moet sluiten en niet op de tv, is dit juist? De lengte vand e kabel tussen beamer en tv zal ongeveer 7,5 meter zijn.

Aangezien de bekabeling naar de computer via het plafond moet gaan moet de lengte van de kabel naar de computer ongeveer 30 meter zijn. Ik heb wel wat verstand van dergelijke constructies maar niet veel. Wat ik wel weet is dat hoe langer de kabel, hoe meer kans er is op kwaliteitsverlies. Het belangrijkste bij de verbinding met de computer is het beeld, geluid hoeft niet perse.

De beamer heeft de volgende aansluitingen: Een USB slotje (zelfde formaat als de meeste printers gebruiken, dus geen standaard platte ingang), S-Video, Tulp aansluitingen (geel video, audo wit en rood), Computer (component video) en monitor out.

Kan iemand mij helpen met hoe ik dit het beste kan doen? Ik denk zelf aan een scart kabel met 3 tulpjes (geel, rood en wit) van 7,5 meter om de tv met de beamer te verbinden. Om de computer met de beamer te verbinden kan ik denk ik het beste een VGA kabel van 30 meter gebruiken. Als iemand mij zou kunnen vertellen of dit inderdaad het beste is en of de kwaliteit van het beeld nog goed genoeg is hoor ik het graag. N.B. de computer wordt met name gebruikt om een presentatie te laten lopen met mededelingen en sponsoren gedurende de wedstrijddag. Niet om, HD films te laten zien o.i.d.

wat betreft de aansluitingen zit je wel goed, maar een vga kabel van 30 meter is toch wel erg lang... over het algemeen wordt al aangeraden om na 10 meter een versterker te gebruiken maar dit hangt natuurlijk ook af van het signaal en de kwaliteit van de kabel. een scart van 7.5m zou moeten werken, maar ook hier geldt weer dat dit deels afhangt van je kabel kwaliteit.

het beste zou zijn om de pc te verplaatsen of een goedkope laptop ergens vandaan te halen, maar je zal toch nog eens moeten kijken of je de afstanden niet kunt verkleinen, want deze zijn wel erg groot. kan je de pc bijvoorbeeld niet in de buurt van de canal+ kast zetten? metertje of 7 moet geen probleem zijn.

en je houd er rekening mee dat je een factuur krijgt van eredivisie en buma stemra.
en dat zijn geen kinderachtige facturen.

Bedankt voor de reacties!

Het is helaas niet mogelijk de computer dichterbij te zetten. Ik ga proberen of 20 meter genoeg is als ik rechtstreeks via het plafond ga.

Ik ben niet van plan live eredivisie wedstrijden uit te zenden en Buma/Stemra is sowieso al gedekt.

Het is tot nu toe grotendeels gelukt. Ik heb me alleen vergist in de kabels ben ik bang, hierdoor heb ik nog een nieuwe vraag.

De beamer is aangesloten op de computer en dat werkt perfect. Alleen met de TV heb ik nog wat problemen. Ik heb namelijk een Y/Cr/Cb kabel en een stekker die Y/Cr/Cb omzet in scart. Dit terwijl mijn beamer een RGB (Geel, rood, wit) aansluiting heeft. Kortom, het video signaal van de tv komt niet bij mijn beamer aan. Volgens mij is de kabel op zich geen probleem en zou deze ook RGB signalen om moeten kunnen zetten. Stel ik gebruik een stekker die geel, wit en rood omzet in scart, werkt het dan naar behoren of is deze aanname fout? Dan gebruik ik gewoon de groene stekker, voor geel, rood voor rood en blauw voor wit (bijvoorbeeld). Ik hoop dat het duidelijk is en iemand mij kan helpen.

Hallo Hylke,
Geel, rood, wit aansluiting (op beamer) wil zeggen: Video, Audio rechts, Audio links. (Beamer met audio?)
Als de decoder een scart uitgang heeft kun je inderdaad met een verloop (let op dat het wel uitgang verloop is dus scart naar rca) naar de beamer gaan.
Wellicht helpt het om type beamer, decoder te noemen of plaatjes te uploaden. :)

Wederom bedankt voor de reactie! Ik denk niet dat het typenummer e.d. nu nog nodig is. Het enige wat ik graag wil weten is of ik een Y/Cr/Cb kabel kan gebruiken om een verbinding te leggen tussen geel, rood en witte aansluitingen. Uiteraard snap ik dat de kleuren van de stekkers dan niet corresponderen, maar is de kabel zelf te gebruiken om die verbinding te leggen?

Hartstikke mooi! Bedankt!

Ik heb een schakelbare gehaald, morgen maar eens uitproberen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan