• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Bedrag en percentage berekenen van de omzet die tot nu toe is behaald

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

barbaros

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
27
In cel E31 staat het percentage winst of verlies dat tot nu toe behaald is vanaf de 1e week en in F31 de winst of verlies in een bedrag tot nu toe.
Echter krijg ik de formule niet kloppend in E31.
Ik neem aan dat (aangezien de week nog niet voorbij is) dit net als het bedrag ook in de min zou moeten staan.
Moet ik bij percentages nog een gemiddelde in de formule zetten?
 

Bijlagen

  • Omzetten.xlsx
    85 KB · Weergaven: 24
Het is natuurlijk onzin om percentages bij elkaar op te tellen.
Als je het veries/winst percentage t.o.v. het voorgaande jaar wilt bepalen dan moet je de omzet tot nu toe afzetten tegen de omzet over dezelfde periode van het voorgaande jaar. Je komt dan uit op -0,06%

Verder is SOM(Januari!B9) weinig zinvol, Januari!B9 is voldoende.
Ook een beetje raar:
Omzet per week:
week 1 = SOM(Januari!B9)
week 2 = SOM(Januari!B17)
...
...
week 5 = SOM(Week_5;Februari!B6) waarbij Week_5 verwijst naar Januari!$B$37
Maar dat krijg je ervan als je een werkblad per maand gebruikt.
Je hebt in kolom A van die werkbladen keurig netjes de datum staan, zet het hele jaar in één werkblad en je rapportage wordt heel veel simpeler, kijk eens naar een draaitabel.
 
Precies, -0.06. Vrij logisch gezien; je berekent het percentage met het verschil tussen week vorig jaar en dit jaar, maar geen vergelijking in de sum van de percentages.

De controle is door het percentage te berekenen van de sum omzet weken tot nu toe vorig jaar met die van dit jaar. In de berekening percentage per week ontbreekt die calculatie.
 
Deze verwijzing : week 5 = SOM(Week_5;Februari!B6) waarbij Week_5 verwijst naar Januari!$B$37 komt omdat week 5 van 29 januari t/m 4 februari loopt en ik even geen andere oplossing hiervoor vond.
Ik ga weer aan de slag nav jullie tips, thx!
 
Met de huidige worksheet kun je het percentage voor dit jaar tot nu toe vergeleken met het vorige jaar eenvoudig doen door een sum en berekende percentage te doen. Voor een perfecte oplossing zal er toch tussentijdse berekeningen gedaan moeten worden en denk dan aan een geavanceerdere configuratie. Eigenlijk hetzelfde als AHulpje al aangaf.
 
Zou het niet gemakkelijker zijn als je het simpel houd?
 

Bijlagen

  • Omzetten (3).xlsx
    128,3 KB · Weergaven: 9
Hey emields, ziet er prima uit maar een stuk minder simpel als wat TS zelf al heeft. Hiernaast geeft dit ook geen oplossing voor het probleem; wekelijkse berekening percentage tov. vorig jaar.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan