bedrag in een veld optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

smitty

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2000
Hallo,

Ik heb de volgende vraag: ik heb een formulier gemaakt waar mijn collega abonnementen bij houdt.
Er wordt in een veld (aanschaf) een bedrag ingevuld. Dit bedrag wil ik ook in een ander veld zien (totaal). Maar
als mijn college een boek toevoegt vult zij weer een bedrag in in het veld(aanschaf). Dit bedrag moet dan opgeteld worden bij het bedrag dat in het veld (totaal)staat.
Ik krijg dit niet voor elkaar. Iemand een idee?

Groetjes,

Smitty

Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent; gebruik je een doorlopend formulier, of een enkelvoudig formulier? En hoe sla je de bedragen op? Ik neem aan dat je een tabel hebt waarin je de aanschaffen opslaat. Moeten alle records in die tabel worden opgeteld? Ook de boeken die zijn afgeschreven (om maar eens wat tenoemen)?

Ik gebruik een enkelvoudig formulier. Het enige veld dat opgeteld moet worden is het totaalveld. Als er dus een record bewerkt wordt, waar bijv. al een bedrag in het veld (aanschaf) staat, en er komt een nieuw blad van dezelfde serie, dan wordt er in het aanschafbedrag een nieuw bedrag ingevoerd. Dit bedrag moet dan opgeteld worden in het veld (totaal)

Groetjes,
Smitty

In een enkelvoudig formulier is het niet mogelijk om een totaalveld te maken van alle records, als je dat wilt. Dat kan alleen in een doorlopend formulier. Maar ik snap nog steeds niet helemaal wat je aan het doen bent, want ik krijg nu de indruk dat er een bedrag wordt overschreven. En dat zal toch niet het geval zijn?

berekenen

Hoi Michel,
het is inderdaad de bedoeling dat het totaalveld telkens aangevuld wordt met de bedragen in het veld aanschaf. Het veld aanschaf wordt telkens overschreven.
Groetjes,
Jos

Dus samenvattend: je hebt één record voor één specifiek boek met daarin een veld [Aanschafprijs] en een veld [Totaalprijs]. Het veld [Totaalprijs] is gebaseerd op het aantal exemplaren dat is aangeschaft; als er één boek van is gekocht, is de totaalprijs gelijk aan de aanschafprijs, maar komt er later een boek bij, dan wil je het veld [Aanschafprijs] overschrijven met de dan geldende prijs, en het veld [Totaalprijs] aanpassen; je wilt dan dat de vorige totaalprijs wordt opgeteld bij de nieuwe aanschafprijs?
Dus zo?
1-7-2012 Boek 1 € 18,50 € 18,50
1-7-2012 Boek 2 € 15,50 € 15,50
12-7-2012 Boek 1 € 17,95 € 36,45
22-7-2012 Boek 1 € 19,25 € 55,70
22-7-2012 Boek 2 € 16,50 € 32,00

berekeken

Hoi Michel,

Dat is precies wat ik bedoel.

groetjes
Jos

En hoe weet je dan hoeveel exemplaren je hebt van een boek? Heb je daar nog een veld <Aantal> voor? En moet dat dan niet ook worden aangepast? En heb je geen (gekoppelde) zelfstandige deelrecords voor de verschillend aangeschafte boeken?

Ik heb geen veld voor het aantal boeken,maar dat is misschien wel handig. Ik heb geen gekoppelde deelrecords. Ik weet ook niet precies wat jij hiermee bedoeld.

Omndat je (nog) geen voorbeeldje hebt bijgevoegd, is het voor ons een beetje lastig om goed te helpen. Maar ik krijg de indruk dat je de tabel(len) nog niet helemaal jofel hebt gemaakt. Zo zou ik zelf, als ik abonnementen of boeken ging vastleggen, dat met minstens twee tabellen doen: een hoofdtabel met de standaardgegevens van boek of abonnement, en een gekoppelde tabel waarin je de respectievelijke (fysieke) exemplaren opneemt, met een verwijzing naar het hoofdrecord.
Zo lijkt het mij wel zinvol dat je voor een abonnement de starttijd en eindtijd vastlegt, en de persoon voor wie het is, en misschien het aantal. Eventueel de abonnementsprijs. En bij boeken lijkt mij de aanschafdatum interessant, het aantal exemplaren en de aanschafprijs. Eventueel of het boek is afgeschreven of niet, en aan wie het is uitgeleverd.

Op basis van die twee tabellen maak je dan een overzicht per boek/abonnement, waarin je dan altijd kunt zien hoeveel exemplaren, wanneer ze zijn besteld, en de totaalprijs (=[aantal] * [Aanschafprijs]).

Doordat je geeneens een veld [Aantal] hebt, weet je nu dus niet hoeveel exemplaren je hebt. De totaalprijs is daarbij hooguit een richtlijn, want door de totaalprijs te delen door de (laatst vastgelegde) aanschafprijs krijg je nooit een geheel getal als uitkomst. En wat als je een keer een paar boeken koopt voor de halve prijs?

Zowiezo heeft jouw opzet geen enkele historie, dus je kunt nooit meer terugzien wat je eerder hebt gekocht (aantal en prijs) of wanneer dat is gebeurd. Ik zou dus eerst eens nadenken over hoe en wat je eigenlijk wilt registreren...

database

Hoi Michel,
Ik heb het bestand bijgevoegd. Hoe het koppelen moet weet ik niet precies. Ik was ook nog aan het stoeien met de BTW ik heb dit gedaan zoals jij in een ander item beschreven hebt, maar dat klopt ook nog niet helemaalBekijk bijlage Cardbox2.rar

Ik zal er vanavond naar kijken (versie is een 2006/2010 format)

warm

Hoi Michel,
Het is veel te warm om acter de pc te zitten, maar heb jij toevallig nog naar mijn database gekeken.

Groetjes,
Jos

Je zegt het :)
Bovendien nog geen tijd gehad, maar ik zal er vanavond of morgen een poging toe wagen.

Ik snap de procedure niet (zo die er al is). Wat zijn de handelingen die je moet uitvoeren? En welke knoppen doen dat? En waarom gebruik je een nutteloze query als bron i.p.v. de tabel?

Laatst bewerkt:
Ik was een beetje aan het proberen met rekenen. Wat is de bedoeling: Iemand van onze organisatie besteld een abonnement. Dit wil men centraal registeren.
Als ern dan een vervolg boek komt. Bijvoorbeeld bij losbladige uitgave's dan wil men dit toevoegen aan het bestande abonnement. En dan ook het bedrag wat kost optellen bij de eerder gemaakt kosten. Het mag ook in een gekoppelde tabel. Asl maar inzichtelijk wat de kosten zijn.
Bijv. een lidmaatschap voor een juridisch blad. Dit kost 100 euo per jaar. Maar er komen tussentijds extra edities uit. Die moeten dan toegevoegd kunnen worden aan dit lidmaatschap. Al dan in een tabel of een gekoppelde. Als dit kan in een formulier waar ik iets toe kan voegen en waar in een subformulier zichbar is wat er allemaal bij hoort. Eventueel met een totaal bedrag er onder.

Groetjes,
Jos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan