Bedrag in/uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos1234

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2006
Ik heb een tabel waarin ik het veld "bedrag" heb en het veld "in_of_uit", dat de waarde "IN" en de waarde "UIT" kan hebben. In de query wil ik het totaal maken van alle bedragen die als "IN" worden gegeven, en ook van de bedragen die als "UIT" werden ingegeven.
Ik heb voor het bedrag IN als criterium (in de query) gebruikt: [in of uit] = "IN", voor het bedrag UIT gebruik ik dan datzelfde criterium maar dan = "UIT".
Ik krijg echter geen gegevens te zien.
Wat doe ik fout?

Zie bijlage

Bijlagen

Als je even logisch nadenkt, dan zou je moeten kunnen zien waarom de query niks oplevert. Het veld [in_of_uit] bevat OF In, OF UIT. Dat mag je namelijk kiezen. En wat filter jij?
"IN" And "UIT". Ik geef je op een briefje dat er geen enkel record is waarin je zowel IN als UIT hebt geselecteerd. Al was het maar omdat dat niet kan.
"IN" OR "UIT" werkt natuurlijk ook niet, want dat zie je alsnog alles.
Daarnaast heb je de knop TOTALEN niet aangezet, en dan kun je ook geen totalen bereken. Vraag is ook of dat helpt want je opzet leent zich daar niet voor. Als het je om de totalen gaat, zou ik de functie DSUM gebruiken met een criterium.
Krijg je zoiets:
PHP:
SELECT DSum("[bedrag]","Bedragen","[IN_of_UIT]=""IN""") AS [IN], DSum("[bedrag]","Bedragen","[IN_of_UIT]=""UIT""") AS UIT
FROM Bedragen
GROUP BY DSum("[bedrag]","Bedragen","[IN_of_UIT]=""IN"""), DSum("[bedrag]","Bedragen","[IN_of_UIT]=""UIT""");

Ik bedoelde meer dat je in het resultaatvenster Totalen hebt aangezet. Dat werkt nu niet. Totalen bereken je zoals in de query zoals ik 'm nu gepost heb. Op zich is het prima om in een extra veld aan te geven of het debet of credit is.

Als je meer velden in je tabel zet (een betaling is doorgaans van iemand, of voor iemand) dan kun je daarmee (KlantID, Bedrag en [In/Uit]) ook een draaitabel maken. Werkt nog vele malen mooier. Je huidige tabel is daar dus niet geschikt voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan