• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bedragen optellen naargelang kwartaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

ilPostino

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Dames, Heren,

ik ben een complete newbie wat excel betreft.
Trouwens, ik werk met openOffice.

Vraagje, ik heb een kolom 'amount' (G16:G1195), een kolom 'date' (F16:F1195) en een kolom 'payed' ('x' is betaald, lege cel is niet betaald).
Ik zou graag een resultaat tonen van alle BETAALDE facturen volgens kwartaal in de rijen E2 (1ste kwartaal), E3 (2de kwartaal), E4 (3de kwartaal) en E5 (4de kwartaal).
Dit zonder 'invisible' kolommen.
Ik krijg het wel allemaal aan het werk als ik extra kolommen gebruik maar dit is nogal omslachtig. Dit moet toch mogelijk zijn in 1 formule?
Dit lukt me wel zonder de kolom 'payed'.

Hieronder vind je de formule terug voor bijvoorbeeld kwartaal 2, dit zonder te checken of het bedrag wel/niet betaald is ('payed' = x of ' ').

=SOM.ALS(F16:F1195; "<" & DATUM(7;7;1);G16:G1195) - SOM.ALS(F16:F1195; "<" & DATUM(7;4;1);G16:G1195)

Indien je mij hierover een tip kan geven, much appreciated.

Greetz,
ilPostino

Laatst bewerkt:
Hoi

=SOMPRODUCT(($G$16:$G$1195)*(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(MAAND($F$16:$F$1195)/3;0)=$D2)*($H$16:$H$1195="x"))

Hierbij heb ik verondersteld dat de kolom payed kolom H is.

D2 bevat het kwartaalnummer, bv. 1.

Trek de formule door naar beneden.

Wigi

Ik heb wel een leuke Excel-oplossing maar ik ben er niet zo zeker van of Open-Office met somproduct kan werken.

Zie bijlage

Mvg

Piet

Ik zie trouwens, dat ik niet de enige ben met een soortgelijke oplossing .
Te laat dus

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Probleemptje

Hoi

=SOMPRODUCT(($G$16:$G$1195)*(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(MAAND($F$16:$F$1195)/3;0)=$D2)*($H$16:$H$1195="x"))

Hierbij heb ik verondersteld dat de kolom payed kolom H is.

D2 bevat het kwartaalnummer, bv. 1.

Trek de formule door naar beneden.

Wigi

Beste Wigi (en ook WinteE),

dank je voor dit vlugge antwoord.
Ik heb de code gepast en ietwat aangepast.
'payed' kolom is nl. J, kwartaal nr 1 is cel A9

=SUMPRODUCT((F16:F1141)*(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(MAAND(E16:E1141)/3;0)=A9)*(I16:I1141="x"))

Echter, deze formule werkt niet echt zoals gehoopt :-)
Het resultaat is 0, wat niet klopt

Heb ik iets verkeerd gedaan?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan