• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bedragen optellen van dezelfde groep en categorie bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

joost66

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2015
Hallo,

Wie kan mij bij het volgende helpen?

Zie bijgevoegd excelvoorbeeld bestand.
Van ieder klantnr moet voorzover die tot eenzelfde groepsnr behoort de bedragen van die groep worden getotaliseerd (kolom bedrag) en dan de categorie worden bepaald volgens de range die onder de tabel staat. Het gaat me dus om een formule die ik in kolom E (categorie) kan opnemen om dit te bepalen.

voorbeeld, de klantnrs 3 en 5 behoren tot groepsnr. 3. De totaalbedragen zijn 60.000 + 70.000 = 130.000; indeling moet dan uitkomen in categorie C.

Wie kan mij aan de juiste formule helpen, alvast veel dank!

Bijlagen

in d12 :

Code:
=SOM.ALS($C$2:$C$8;RECHTS(B12;1);$D$2:$D$8)
en dan doortrekken tot d15

Groet,

Joske

@ joske,
Mogelijk sla ik de bal volkomen mis, maar ik lees deze opdracht helemaal anders.

@ joost,
Als dit inderdaad is wat je bedoelde vind je in de bijlage 2 kolommen met oplossingen, je ziet dan maar welke je weggooit.
Let ook op de noodzakelijke aanpassing die ik deed vanaf A12.

Bijlagen

@enigmasmurf,
zoals je het hebt uitgewerkt was inderdaad de bedoeling, bedankt!!
Ook de anderen bedankt voor meedenken.
gr Joost

@enigmasmurf,

Ik heb nog een vraag over het door jou aangeleverd bestand. Ik heb de opmaak gewijzigd in 2 tabellen. Ik zou graag gebruik maken van betere herkenning in de formules dmv tabel en kolomnamen. Kun je voor mij dat verwerken in bijgevoegd nieuwe excelbestand?
Alvast bedankt. gr Joost

Bijlagen

Dat kan je toch eenvoudig zelf doen?
PHP:
=VLOOKUP((SUMIF([groepsnr];[@groepsnr];[bedrag]));Tabel2;2;1)

@VenA, Ik kan het zelf zeker in excel zetten,maar zo'n formule bedenken vind ik nog lastig, daarom de vraag. Het is gelukt, bedankt voor je snelle reactie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan