Bedreiging gevonden in NCH sound switch file converter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees46

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2013
Hallo allemaal heb weer eens een vraag.
Ik gebruik al jaren het programma NCH sound switch file converter.
Vanavond kreeg ik opeens een melding van mijn antivirus (Nod32) over een potentiele bedreiging toolbar.
Vreemd want heb deze melding nog nooit gehad voor dit programma.
Ik kon kiezen voor opschonen of verlaten. Koos eerst voor opschonen, maar toen werkte het programma niet meer.
Heb het opnieuw geïnstalleerd maar kreeg weer dezelfde melding.
Toen ik voor verlaten koos was mijn startpagina veranderd.
Nu kan ik dus het programma niet meer installeren en gebruiken terwijl ik dit wel graag wil.
Iemand enig idee hoe dit opeens kan en of dit op te lossen is?
Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp!

Heb je de berichten van het installatieprogramma wel goed gelezen? Het is goed mogelijk dat daar wordt gevraagd of je ook die toolbar wilt installeren en je kunt erop rekenen dat dat standaard aan staat.

Ik moet nog even duidelijk zeggen dat het programma al een paar jaar op mijn pc stond en mijn antivirus nooit een melding gaf tot vanavond. Dit was dus voor dat ik het opnieuw had geïnstalleerd. Toen ik het programma daarna opnieuw wilde installeren kreeg ik weer meteen een waarschuwing van mijn antivirus en werd het installeren meteen afgebroken. Ik kreeg dus ook geen melding voor het mee installeren van een toolbar, want zover kwam ik dus niet eens. Ik let hier overigens altijd heel scherp op als ik een programma installeer.

Ok. Het kan uiteraard ook een zogenoemde False-Positive zijn die zich openbaart na een update van je virusscanner.
In dat geval kun je hem op de white list van je scanner zetten en krijg je er geen melding meer van.

Bedankt trouwens voor je snelle reactie! Ik installeer het programma maar niet meer want kreeg melding van conduit toolbar nog voordat ik iets met het programma had gedaan. Dit kon ik terugvinden in de quarantaine lijst van mijn antivirus. Heel vreemd, maar hier zal wel geen verklaring voor te geven zijn denk ik. Wacht nog even je laatste reactie af, anders sluit ik dit topic.

Meer kan ik er ook niet over zeggen. Misschien dat iemand anders nog een idee heeft.

Enige wat ik weet is dat NCH diverse PuP programma's mee installeert (zal wel in de algemene gebruiksvoorwaarden staan, want ik kan me niet herinneren dat ik de installatie ervan kon uitvinken/voorkomen).
Dat wordt ook nog eens bevestigd op Google etc.
En zónder apart deïnstallatieprogramma voor die PuPs, dus die heb ik via andere tools moeten verwijderen.
Verder heeft NCH nog wat andere irritante gewoontes: Andere programma's van NCH (die je nog NIET gedownload of geïnstalleerd hebt) 'alvast' te koppelen met bepaalde bestandstypes op je computer, zodat als je zo'n bestandstype bestand opent je 'ineens' met de vraag wordt geconfronteerd ook die andere NCH software te installeren.

Verder nog het volgende gevonden:
"“Switch Sound File Converter is a professional audio file converter for Windows.
... During installation the program will offer the user to install the NCH Toolbar, ..."

Dus geldt, net als voor bijna alle software: "Nothing in life is free"

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het rare is dat ik het programma al een paar jaar op mijn pc heb staan en nog nooit ergens last van heb gehad todat gisteravond ineens mijn antivirus de melding gaf over een mogelijke bedreiging van conduit toolbar en ik het programma niet meer kon gebruiken omdat ik moest kiezen voor opschonen.
Het blijft irritant dat zulke programma's ongewenste dingen willen meeinstalleren.

Hoe dat mogelijk zou kunnen zijn heb ik uitgelegd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan