beeld grooter en kleiner

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackproject

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2008
hallo,:D

ik ben bezig met een site te maken. maar ik zit met een probleem ik maak de site op een resolutie van 1024 bij 768 dus voor die resolutie ziet hij er mooi uit. maar als iemand anders kijkt op de site met een hogere of nog lagere resolutie ziet hij er heel anders uit kan ik die oplossen, zo ja hoe?
Ik hoop egt dat het mogelijk is

1 optie is om op position: absolute te werken. hierbij geef je het een vaste positie waardoor die dus altijd op een vast punt staat. hierbij kun je kiezen uit % of pixels.

hierbij moet je wel rekening houden met het verschil tussen browsers.

css.

om te zorgen dat alles op 0 begint (i.v.m verschil tussen browser)

* {
margin: 0;
padding: 0;
}

dan kun je in principe alle onderdelen op position: absolute werken. het is niet de schoonste manier maar het is wel efficient als je het goed gebruikt.

#div naam {
position: absolute;
left: 10px; (je kan hier ook bijvoorbeeld 50% gebruiken)
top: 10px; ( hier ook, je kan % gebruiken, )
}

de waardes moet je zelf bepalen, afhankelijk van elk onderdeel kun je het op elkaar afstemmen.
je hoeft in principe alleen left en top te gebruiken.

ik gebruik dit zelf voor al mijn websites.
veel mensen hebben er moeite mee maar als je goed hiermee kunt werken is het in mijn mening zeker de moeite waard:)

Laatst bewerkt:
okee bedankt maar moet dit in het html veld of een css bestand?
(maar ik snap niet zo veel van css)

nooit te laat om te leren zeg ik maar :p

aangeraden om het in een aparte file te zetten hoeft niet!
dit zet je in je header
Code:
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
dan maak je een bestand genaamd style.css en daar zet je dan

Code:
 {
margin: 0;
padding: 0;
}
#div naam {
position: absolute;
left: 10px; (je kan hier ook bijvoorbeeld 50% gebruiken)
top: 10px; ( hier ook, je kan % gebruiken, )
}
dit is natuurlijk wel een voorbeeld
als je dan in je html bestand bent. krijg je niet meer ingevoegde layout.
als je dan bijvoorbeeld een foto of een deel van de website hebt kun je dit in je html bestand zetten
<div id="naam"> hier staat niet meer dan open de div met de id afbeelding.
deze gaat dan naar het css bestand zoekt naar #afbeelding en kijkt wat hij moet uitvoeren.

in plaats dat je in je html een hele lap text hebt staan hoe die moet staan hoe groot die moet zijn etc heb je niet meer dan <div id="naam">

hiermee kun je heel goed je website het uiterlijk geven wat je wil. gezien daar css voor bedoeld is. je kan zowat alles aangeven in css. de grootte van het onderdeel. de breedte. waar die moet staan. welke kleur die moet hebben. welke achtergrond die moet hebben, welke kleur text je wil. etc etc

dit kan je met zowat alle onderdelen doen. gezien je geen css kent zal er wel veel google bij te pas moetn komen gezien de css zodanig groot is dat je waarschijnlijk nooit alle codes zult kennen. dus als je dit teveel werk is zou je moeten wachten op een andere reply voor misschien een andere optie

inderdaad nooit te laat om te leren helemaal niet als je 12 bent ;)
maar daarom gebruik ik ook dit forum ik ga het zo even proberen

Position: absolute is een vaste positie aangeven. als je dit met pixels doet staat die vast op die positie. maakt niet uit hoe groot het scherm word of hoe klein. hij blijft staan. je krijgt dan gewoon een scrollbar.

je moet dan wel alle onderdelen afstemmen op elkaar omdat er atijd verschil is tussen onderdelen en hun positie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan