beeld kan niet groter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thea41

Verenigingslid
Lid geworden
4 jun 2001
Berichten
1.256
Hoi,

Sinds een paar dagen kan mijn beeld niet groter gemaakt worden. Ik heb geprobeerd het via de menuknop op de monitor, maar daar zit ie al aan zijn max (255breedte).
Ik hou nu aan beide zijden een stukje zwart (van de bureaubladafbeelding) over. En ik kan niet meer vergroten via de pijltjes die je ziet als je de cursor op de zijkanten zet.
Heeft iemand enig idee?
 
Herinstalleer je schermdrivers eens
 
Start - configuratiescherm - beeldscherm - klik op tabblad instellingen - geavanceerd - beeldscherm - eigenschappen - stuurprogramma - stuurprogramma bijwerken
 
Dat heeft niet geholpen. Ik heb wel de cdrom van de Maxi-Cougar, zal ik die eens opnieuw installeren?
 
Dat kun je doen, kijk eerst ff in je config scherm onder software of je m eerst kan de-installeren
 
Driver install zou probleem moeten verhelpen, maar heb je misschien een andere resolutie ingesteld vlak voordat dit probleem ontstond ?
En wat gebeurd er als je andere resolutie's probeert ?
 
@ Poi, ik kan hem via software niet de-installeren.

@GForze, ik heb andere resoluties geprobeerd maar die zwarte rand van de achtergrond blijf ik zien. En ja, ik heb een heeele tijd geleden (paar maand) de resolutie veranderd, en sinds twee weken geleden begon ineens mijn beeld van smal(ler) naar breder te springen. Daar heb ik al eens voor om hulp gevraagd, maar daar heeft niemand op geantwoord. En nu blijft ineens het beeld op 'niet geheel gevuld' staan....
 
Als een beeldscherm vanzelf van breder naar iets smaller begint te springen is het meestal niet goed gesteld met het beeldscherm. Je hebt, toen je een paar maanden terug de instellingen veranderde, toch niet een te hoge verversingsfrequentiei ngesteld? Die kan op den duur lijden toch een beschadiging van je beeldscherm.
Het is in 99% van de gevallen zo, dat als een monitor het door jouw omschreven probleem gaat vertonen, dit hardwarematig in de monitor zit (een defect dus)
Heb je de mogelijkheid om de monitor te proberen op een andere pc?
 
Dan zou ik even met mijn beeldscherm naar de buren toe moeten :D. Dat zal ik dan effe doen...
Maar wat bedoel je met verversingsfrequentie...?
 
Verversingsfrequentie, het aantal malen dat je beeld 'ververst' wordt per seconde, te vinden bij de eigeschappen van je beeldscherm/adapter.
Als je een monitor b.v. maar 60hz (is wel erg weinig) aankan en je stuurt hem aan met 85hz, zal dat op den duur leiden tot beschadiging/defect van de monitor.
 
Geplaatst door maestro12
Verversingsfrequentie, het aantal malen dat je beeld 'ververst' wordt per seconde, te vinden bij de eigeschappen van je beeldscherm/adapter.
Als je een monitor b.v. maar 60hz (is wel erg weinig) aankan en je stuurt hem aan met 85hz, zal dat op den duur leiden tot beschadiging/defect van de monitor.

Grote kans dat dit de oorzaak van het probleem is
 
Bij mij staat de verversingsfrequentie op 'optimaal'.
Hoe kan ik uitvinden wat mijn monitor aankan?
 
Dat zal je in de handleiding van je monitor op moeten zoeken (indien niet voorradig, geef hier maar het merk en type ) Zet de instelling voorlopig maar even op standaardwaarden en kijk of het veranderd.
 
Ik had hem op standaardwaarden gezet, maar daarvan werd het beeld erg onrustig en flikkerig, niet prettig aan de oogjes....
het is trouwens de
Fujitsu TE 786 op Maxi Gamer Cougar.
 
Ooh, nog iets... ik deed er vanmorgen een fotocdrom in en in het begin draait er dan zo'n cdrom over zijn as in het scherm als 'even bezig'. En die cdrom had de vorm van een ei ipv mooi rond. Dat zal dan ook wel aan de instelling liggen....En als ik zo'n mooi (!) blauw krijg, dan zijn de beginletters aan de linkerkant bijna niet te lezen, en het beeld (letters) zijn ook zeer breed.
 
Ik neem aan dat het een 17 inch CRT (normale) monitor is. Maar het type kan ik nergens terugvinden bij Fujitsu, weet je zeker dat je geen type foutje o.i.d. gemaakt hebt.
Als ik je verhaal zo lees lijkt het er op dat de monitor een tik heeft gehad van een te hoge refreshrate.

Dat het beeld op 'standaardwaarden' onrustiger wordt klopt want de refreshrate staat dan veel lager (waarschijnlijk op 60 hz) Je zou nog kunnen proberern dit bijvoorbeeld op 70 of 75 hz te kunnen zetten.
 
Ik ga die 70 of 75 proberen..
De monitor is: Fujitsu Siemens Computers 17" 86 Khz 0.25 DP TCO '95.
 
Ron,

Ik heb hem op 75hz gezet, en kon zodoende het beeld via het menu van de monitor weer vergroten tot die helemaal weer in het beeldscherm paste.

Het is dus opgelost, ik hoef me nu niet meer aan die zwarte randen te storen.

Thanx:thumb:
 
In elk geval mooi dat de zwarte randen nu weg zijn. Alleen blijft het feit dat de monitor een behoorlijke tijd op een te hoge refreshrate heeft gedraaid. Ik hoop voor jou dat de monitor daar geen blijvende schade van heeft ondervonden, de tijd zal het uitwijzen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan