Beeld strepen, gedeeld of zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Annek

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2009
DSC04982x.jpg

Ik heb een 5,5 jaar oude pc draaiend op Win7.
Ruim een jaar geleden tweedehands gekocht.
Af en toe heb ik opstart problemen.
Hij maakt dan een soort puzzel van mijn beeld.
Dit kunnen horizontale strepen zijn, in blokjes verdeeld en door elkaar gehusseld.
Of hij deeld het beeld horizontaal door het midden en plaats dan de onderste helft boven en de bovenste helft onder of het beeld blijft zelfs zwart.
Dit doet hij nu al zo'n 2 maanden.
Echter bij een tweede opstart poging deed hij dan normaal.
Sinds een ruime week heb ik 3 keer nodig en afgelopen maandag zonk mij al de moed in de schoenen zo vaak als ik moest opstarten na vastlopen (is nog nooit eerder vast gelopen).
Deze rare beeldscherm kuren vertoont hij echter niet iedere dag.
Sinds de grote problemen maandag doet hij nu nog steeds normaal.
Ook tussendoor zat er soms wel een week dat het niet voorkwam.
Is dit een hardware probleem of kan het ook software zijn?
Het lijkt een beetje op het beeld in een ander topic hier maar die praat niet over ook een geheel zwart scherm.

Het lijkt erop dat je videokaart op punt van overlijden staat. Hardware dus.

Openen en de videokaart eruit halen en goed schoonmaken kun je nog proberen.

Hallo

Ik heb geen flauw idee over wat we hier praten ..... laptop/desktop.

Ik hoop voor u dat dit geen laptop betreft.

Dit zijn de visuele symptomen van een door langdurige oververhitting gedeeltelijk van de printplaat losgekomen g.p.u.

Indien het "slechts" artifacts waren geweest , had zuiver maken en vervangen van thermisch geleidende pasta geholpen.

Mocht dit een laptop zijn , kun je nog controleren of je korrekte beeldweergave hebt op een extern scherm.

Indien ja , kan "slechts" de verbindingskabel tussen t.f.t. paneel en motherboard defekt zijn ...

Peter

Het betreft een desktop pc.
Ik heb hem net open gehad en het gaat om onboard video, dus geen losse videokaart.
Hij is stofvrij, ik zuig zeer regelmatig de ventilatie openingen en ook de pc zelf regelmatig, ook zojuist voordat ik hem terug heb geplaats in de kast, er zat ook nu eigenlijk niets in.
Ik heb hem dus tweedehands en de pc komt uit de bedrijfswereld, de opmerking over overhitting zou dus wel kunnen, misschien wel eens vergeten uit te doen op vrijdag en dan het hele weekend doorgedraaid?
De monitor is een nieuw led scherm sinds 1 april dit jaar.
Zou het in dit geval zin hebben om een losse videokaart aan te schaffen of gezien de leeftijd en vermoedelijke draaiuren dweilen met de kraan open of is de fout dusdanig dat ook een losse kaart geen verschil zou maken?
Ik krijg inmiddels zeer sterk mijn twijfels of mijn vorig scherm wel stuk was, het beeld was er wel maar zo donker dat het slechts waarneembaar was met een deken er over.

Hallo

Een losse videokaart zou dit probleem volgens mij oplossen.

Mits deze p.c. al iets ouder is , zou ik persoonlijk kijken voor een losse goedkope videokaart.

Opletten wat er op het motherboard aanwezig is ... p.c.i./agp slot.

Uiteraard kun je dan geen zware videotoepassingen draaien , maar dit kon zo goed als zeker ook al niet met die defekte onboard.

Controleer zeker het motherboard op lekkende , gebarsten of bol staande condensatoren ... dit kan ook een aan de basis liggende oorzaak zijn ...

Indien je dergelijke condensatoren mocht zien op het motherboard , is die paar euro voor een extra videokaartje weggegooid geld.

Peter

Laatst bewerkt:
Ik heb gevonden dat het moederbord een intel dq3510j is (via DXDiag)
Gelden onderstaande gegevens dan ook voor mijn moederbord en heb ik dus een pci express slot voor een videokaart?
Ik wil het graag weten om een juiste afweging te kunnen maken wat te doen, deze nog voorzien van een losse videokaart of uitzien naar een opvolger.
http://downloadmirror.intel.com/15037/eng/DQ35MP_ProductGuide04_English.pdf

Deze gegevens vind ik van mijn onboard card

Card name: Intel(R) Q35 Express Chipset Family
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) GMA 3100
DAC type: Internal
Device Key: Enum\PCI\VEN_8086&DEV_29B2&SUBSYS_4F4A8086&REV_02
Display Memory: 256 MB
Dedicated Memory: 0 MB
Shared Memory: 256 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)

Laatst bewerkt:
Hallo

Uit de door u geleverde pdf :

"One PCI Express x16 connector ...Two PCI Express x1 connectors...One PCI* connector blz 9"

Bevestiging op blz 12 , 13 en blz 46, 47 tonen ze zelfs hoe je een pci-e kaart moet installeren.

Het antwoord op : " heb ik dus een pci express slot voor een videokaart?" ---> JA

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan