Beeldprobleem laptop PB EasyNote R3450

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ramac

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2008
Zeer kort na inschakelen laptop valt beeld weg - uiterst vaag zichtbaar met lamp op scherm gericht. Even later, tijdens blijkbaar normaal opstarten, wederom heel even beeld (2 sec) , waarna weer "zwart".
Laptop aangesloten op extern scherm - alles normaal en goed werkend. Aangenomen dat hiermee geen voedingprobleem ex 220 Vav/batterij bestaat + videokaart in orde.
Via info van diverse forums geconcludeerd dat backlight-inverter boosdoener is. Deze in Duitsland besteld (nieuw), ontvangen en geplaatst. Probleem blijft hetzelfde.

Begin te denken aan de backlight zelf. Heb scherm "gespleten" - bedrading van/naar de backlight-inverter lijken in orde. Enig "gerommel" daaraan levert niets op. Vragen ;
hoogspanning ex BL-inverter (2 draadjes) verdwijnen in structuur schermdeel. Maar wat vormt die backlight nou eigenlijk ? cq hoe wordt licht op de platte platen geplaatst ? zie zo wie zo geen tl-balkje of iets dergelijks. Aanwijsbaar op deze foto ?
Schermsplit.jpg

Graag advies
RAMAC

Na even te zoeken op google, lijkt het erop dat de backlight gewoon een ccfl is, die aan de bovenkant/onderkant van het scherm is geplaatst. Hierbij wordt dan (neem ik aan) gebruik gemaakt van de licht-geleidingseigenschappen van glas.
Voor PB kan ik op eBay geen losse backlights vinden, maar misschien zou het moeten kunnen met eentje van een ander merk...

Andeazz,

bedankt voor de reactie ; had zelf ook al ge-googled naar (aanbiedingen voor) backlight, feitelijk niets kunnen vinden.

Voor de beeldvorming ; wat is bij benadering het voltage dat de backlight-inverter levert ? Als dat met een goede meter meetbaar is kan ik in elk geval elimineren of het wel/niet de inverter betreft. Die ik overigens buiten verdenking heb vanwege het vervangen door een nieuw exemplaar. Kom in feite uit op of de aansturing van de inverter is defect of de (bedrading naar/aansluiting op) ccfl is gesneuveld.

Nog iets meer mbt dit verschijnsel "zwart beeld" - dat gebeurt steeds op precies dezelfde momenten van de opstartprocedure.

gr
Ramac

Hallo

"Maar wat vormt die backlight nou eigenlijk ?"

Dit is een backlight lampje:

http://www.benl.ebay.be/itm/NEW-15-...Laptop_Screens_LCD_Panels&hash=item564d3d2886

Deze is gemonteerd IN het t.f.t. paneel zelf , en doet deze oplichten.

Het zelf vervangen van zo'n lampje is niet echt moeilijk , maar vergt wel de nodige ervaring.

Het ganse t.f.t. paneel dient immers te worden geopend , en het lampje zelf breekt snel indien verkeerd gemanipuleerd.

Een versleten/defekte backlightlamp geeft meestal een rosig licht , of werkt in het geheel niet.

De meest voorkomende oorzaken van het door u omschreven defekt:

Defekte invertor ... defekte (onderbroken) kablering van het laptop motherboard naar de invertor toe ... indien aanwezig ... defekte schakelaar die detecteeerd dat het t.f.t. paneel geopend/gesloten is.

Indien ik een gok moet wagen in dit geval , vermoed ik de flatcable tussen het motherboard en t.f.t. paneel. (mits de invertor reeds werd vervangen)

Persoonlijk zou ik controleren of de invertor wel zijn voedingsspanning blijft krijgen (mutimeter)

Het is niet evident om dit te meten (eenvoudigste is op de ingangsconnector)

Opletten om geen kortsluiting te maken , deze connectortjes zijn zeer klein , en de meeste laptop motherboards bevatten GEEN zekering in dit circuit. (zekering zit op de invertor)

Verwijder de harddisk uit deze laptop , deze is niet nodig tijdens de test/meetfase ---> zo kan deze ook niet defekt/corrupt geraken.

Of ... schaf u een nieuw lampje aan , en sluit deze aan op de uitgang van de invertor (zonder in te bouwen).

Deze dient dan uiteraard wel korrekt te werken.

Indien je twijfelt ... niet zelf aan beginnen , maar laten uitvoeren door iemand met de nodige ervaring.

"wat is bij benadering het voltage dat de backlight-inverter levert ? " ---> 500 --> 600V / 30 --> 50Khz (niet meetbaar met een goedkope multimeter)

Peter

Laatst bewerkt:
beste reflectanten,

De R3450 heeft geen LED-scherm - info te vinden via Google.

inmiddels verder gekomen met meten en deduceren ;
de inverter levert geen (hoog-)spanning naar de CCFL. Waarbij aangetekend - het gemelde kort oplichten blijft achterwege als de meter staat aangesloten op de uitgangspunten van de inverter. Hooguit een zeer korte uitslag (meter op 1000 Vac-range) van 50 Vac (?? - onmogelijk vast te stellen).

Kom nu tot ; scherm OK, inverter OK, input inverter checken. Dat wordt verder demonteren/controleren.

Reverting

gr
Ramac

alle deelnemers discussie ;

gezien de tot nu geconstateerde bevindingen ga ik een heel eind mee met de suggesties van VDK_P.
Met name mbt het (blijkbaar) ontbreken van voedingsspanning naar de BL-inverter en de oorzaak daarvan. Ik kan vooralsnog geen onderbrekingsschakelaartje ontdekken - heb ook geen idee over hoeveel spanning "normaal" op zo'n inverter wordt aangevoerd. En waar, de plug heeft 11 pinnen. Het controleren van de bedrading vereist een ingrijpende demontage om bij het moederbord te komen. Om enige zekerheid te verkrijgen omtrent de (vermoedelijke) oorzaak heb ik contact opgenomen met Packard Bell.

Vanwege het weekeind kan dat wel even duren.

gr
Ramac

Hallo

" heb ook geen idee over hoeveel spanning "normaal" op zo'n inverter wordt aangevoerd"

De ingangsspanning is meestal 12V d.c.

"En waar, de plug heeft 11 pinnen"

De GND aansluiting is gemeenschappelijk voor de ganse laptop.

Zo goed als zeker is het metaal van de svga connector met de GND verbonden.

De + voedingsspanning is snel terug te vinden , want deze is zo goed als altijd beveiligd d.m.v. een zekering op de invertor print

"Ik kan vooralsnog geen onderbrekingsschakelaartje ontdekken"

Dit is meer een detektieschakelaar ... (lid open/close) , men durft dit ook uit te voeren d.m.v. een "reedschakelaar" (magnetisch)

Reeds eerder vermeld :

"Indien je twijfelt ... niet zelf aan beginnen , maar laten uitvoeren door iemand met de nodige ervaring."

Peter

beste VDK_P

bedankt voor de reactie -
ben er duidelijk verder mee gekomen ; de spanning op de inputplug is en blijft + 18Vdc (dus zowel met kort oplichtend en zwart beeld).

Begin te vrezen dat de nieuwe inverter (ook) defect is.
Tenzij het een belasting-verhaal is - soort kortsluiting in de bedrading naar ccfl of van de ccfl zelf. Hetgeen ik nauwelijks kan bevatten en niet echt aanneembaar vind. Kan het nl niet plaatsen dat beeld 2x kort oplicht op precies dezelfde momenten van opstarten.

Ben er overigens wel content mee dat er stabiele inputspanning is. Dat voorkomt een ingrijpende demontage om de bedrading te checken.

mvg
Ramac

Hallo

"ben er duidelijk verder mee gekomen ; de spanning op de inputplug is en blijft + 18Vdc"

Volgens mij is dit echt veel te hoog ---> 12V --> 14V D.C. max. (100% zeker ben ik dit niet)

"Begin te vrezen dat de nieuwe inverter (ook) defect is. "

Lijkt er eerder op , dat deze in veiligheid komt (te hoog gedissipeerd vermogen) omdat zijn primaire voedingsspanning momenteel veel te hoog is. (en hopelijk niet defekt)

Het begint er volgens mij zo stilaan naar te ruiken dat er een defekt is aan het motherboard van deze laptop.

Een gok wagende ... het spanningregelgedeelte die de invertor voedt. (kortgesloten F.E.T of vermogentransistor)

De 18V voedingsspanning die je meet , is +/- de voedingsspanning van de netadaptor , en men zal zo goed als zeker niet (nooit??) met deze voedingsspanning werken.

Deze wordt verlaagd , om deze te kunnen stabiliseren ...

Hopelijk voor u heb ik geen gelijk.

Peter

beste VDK_P

in afwachting bericht vanuit Packard Bell - diverse forums bezocht met discussies over zwart scherm cq voedingzaken mbt BL-inverter.

De voedingsspanning op de BL-iverter is inderdaad (vrijwel) gelijk aan de adaptor-uitgangsspanning. Gelet op opmerkingen andere forums hoeft dat niet per se te hoog te zijn - gemeld worden spanningen van 12-20 Vdc.

Het 2x op hetzelfde tijdstip tijdens opstarten wel verschijnen van beeld blijft voor mij puzzling - lijkt op softwareaansturing vanuit videokaart "van-0-naar-show", waarmee voeding wordt geactiveerd. Als die stuurvoeding kaduuk is (gesneuvelde C, FET oid) kan ik me indenken dat er nog kort "leven" mogelijk is (zelfde tijdsduur) bij die softwarecommando's. Video naar externe aansluiting is OK, naar interne systeem (eigen beeldscherm) blijkbaar in ongerede.

Ramac

geinteresseerden,

vanuit Packard Bell bericht ontvangen - mijn ervaringsadvies ; NOOIT meer doen ter voorkoming hartproblemen.
Kortom ; de uitgebreide verstrekte gegevens waren bij de "Helpdesk" (hoe durven ze dat zo te noemen) niet bekend - men wilde geen eens het door PB opgegeven ref.nummer weten. Je wordt het bos ingestuurd door een callcenter-medewerker (India ??) die alleen met voorgeprogrammeerde cq geleerde vragen/antwoorden raad weet, niet gehinderd door enige kennis van technische zaken. De enige "oplossing" die wordt aangedragen - "er zal wel een draadje los zitten of het scherm is kapot"
En zelfs weet te melden dat PB geen assistentie verleent als de "dear customer" zelf probeert de techniek aan de praat te krijgen.
Het ijzersterke advies blijft bij "aanbieden voor reparatie".

Nu maar afwachten wat de ingediende klacht over die helpdesk oplevert !! (tegen beter weten in).

graag de voorafgaande info goed lezen en dan een ter zake doende reactie leveren.
Zit niet te wachten op (gesponsorde ?) reclameboodschappen.

:rolleyes:

Packard Bell heeft excuses aangeboden (verkeerde standaard tekst verzonden), en verklaard geen technisch inhoudelijke reactie cq ondersteuning te verlenen - behalve de optie tot aanbieding van de laptop voor reparatie.
Schiet dus niet op.

Punt nu - wat is de zin voortgaan met reparatiepogingen. Overwegingen ;
laptop is 7 jaar oud. Inmiddels 60 euro aan reparatiekosten (BL-Inverter). Om succes te behalen blijft de technische vraag -
gegeven ; BL-Inverter krijgt 18 Vdc (wel/niet te hoog ?) - levert geen hoogspanning. Videosignaal is OK (zowel op extern scherm als intern). Herkomst/aard eventuele beveiliging zodat BLI niet functioneert - mij onbekend (op videokaart ingebakken ?)
Heeft het zin om de CCFL-buis te vervangen ? als die al de oorzaak zou kunnen zijn. Kosten daarvan ca 15 euro, waarmee totale kosten op 75 euro komen - zonder garantie op 100 % zekerheid op succes.
Alle overwegingen afgezet tegen eergevoel om kreng aan de praat te krijgen !!

Als voorlopig ultieme en laatste actie ; CCFL besteld (USA). Momenteel in afwachting van ontvangst.
Indien dan nog geen beeld wordt laptop afgeschreven vanwege de te verwachten hoge reparatiekosten.
Eigenaar heeft zich inmiddels verzoend met gedachte dat nieuw-aankoop onvermijdelijk is.

In elk geval - na uitproberen nieuwe CCFL wordt deze case afgesloten.

De CCFL werd ontvangen en (provisorisch) aangesloten - en voila ; licht alom (continu).

Grote truc wordt nu defecte CCFL uitbouwen en vervangen door nieuwe.
Case wordt hierbij afgesloten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan