Beeldprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik waag het nog een keer: vanaf het begin dat ik mijn nieuwe watergekoelde pc heb, is er beelduitval. Er is van alles gedaan, nieuwe videokaart, nieuw mobo. Dat bracht geen oplossing. Ook met een ander beeldscherm deed zich het verschijnsel voor.
De temperatuur is ook niet de oorzaak, want het gebeurt ook met open kast.
Overigens: soms heb ik nog een half beeld of een klein randje, soms krijg ik een out of range-melding. En aan stekkers ligt het niet want er schijnt wel licht (naast het aan/uit-lampje): het is namelijk geen zwart maar een grijs beeld, nogal lichtgrijs, als de beelduitval zich voordoet.

Wat ik nu ontdekt heb: als ik de computer met de standbyknop van het toetsenbord standby zet en daarna uit standby haal heb ik weer beeld.

Zet dit iemand op een spoor naar de oorzaak?

Je bent dus al een stap verder dan de vorige keer:)

Als het te maken heeft met die standby, dan kan ik alleen iets bedenken met energiebeheer in configuratiescherm, of misschien nog iets in het Bios (bv fabrieksinstellingen herstellen)

Ja, iets verder...:( (Eigenlijk is al afgesproken dat de computer teruggenomen wordt, maar het duurt 2 á 3 maanden voordat de leverancier geld heeft - hij heeft investeringen gedaan...)

A propos. Energiebeheer, daar heb ik alles op 0 (nooit) staan. Idem screensaver. Maar als ik dat verander maakt het niets uit.

Als het instellingen van het Bios zouden zijn... Wel erg toevallig dat eerst een Asus en nu een Epox mobo dezelfde foute instellingen spontaan zouden hebben.
En wat voor instelling zou zoiets kunnen veroorzaken? Ik heb ook al in de manual van het mobo zitten kijken (en het blijkt wel dat ik heel veel niet snap) maar alles staat zo'n beetje op default.

En welk merk en type monitor en videokaart heb je?
Verder hoeveel watt is je voeding en welke hardware heb je nog meer in de pc?

Had je inderdaad ook vermeld ja, dat het met een ander moederboard hetzelfde was. Dan ligt het niet aan de Bios instellingen.

Heel domme gedachte misschien, maar het werkt wel als je het standby knopje op je toetsenbord gebruikt. Heb je al eens een ander toestenbord geprobeerd? Een standaard toetsenbord, dus zonder die toeters en bellen??

Ron,
Ik heb een LCD-monitor van de Gamma, Megadrive heet ie. Maar, zoals gezegd, met een andere monitor gebeurt het ook. M'n vidoekaart is Asus V9570-TD 256MB.
Voeding is Yesico 350ATX(T). In staat om alle gewenste stroom te leveren, volgens de leverancier.
Verder zit er Audigy 2 ZS, een isdn-kaart en Hauppauge PVR-PCI in.
Eh, en er zitten 4 HDD's in.

Tanja,
Bij de OC-Shop hebben ze de beelduitval ook gehad, met andere randapparatuur.

:eek: En ik neem ook nog aan dat er een cd/dvd inzit, dan ben ik bang dat toch de voeding niet toereikend is.

Ik ben nog even op zoek naar het on-line rekenprogramma voor je voeding, maar kan het zo snel niet vinden, maar mijn gevoel zegt dat 350Watt in jouw geval onvoldoende is.

Ja, er zit een DVD-Rom en een DVD-writer in.

Hieronder wat de OC-Shop mij antwoordde op mijn vraag over die 350W:

Beste Dick,

Je haalt hier een punt aan waar veel over gesproken wordt. Ik weet niet tot hoever je kennis gaat in de electronica, maar ik zal proberen uit te leggen waar het om gaat.

Het genoemde wattage is een totaalgegeven van wat de power supply kan leveren. Echter zijn er verschillende voltages en dus ook verschillende stromen die door een power supply worden geleverd wat dus weer als gevolg heeft dat er dus ook verschillende wattages zijn. Om het begrijpelijk te houden zou je kunnen zeggen dat je deze verschillende wattages zou kunnen optellen zodat je uitkomt op 350 watt (er spelen nog wel een aantal andere factoren mee)

Een power supply levert o.a. de volgende voltages: 3,3, 5, 12, -5 en -12 volt. Bij elk weergegeven voltage is een maximaal te belasten stroom opgegeven (in Ampere) waaruit je kunt afleiden welk vermogen je maximaal uit een “lijn” kunt halen. Denk hier aan de formules U =I x R en P = U x I

En hier gaat het dus om! Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van componenten die een lager voltage nodig hebben (3,3 en 5 volt) heb je dus een power supply nodig die op de lage voltages grote stromen kan leveren. Veelal worden de maximale stromen in gelijke verdeeld over de verschillende voltages door menig power supply fabrikant. De power supplies van Yesico zijn echter niet zo ontworpen, maar bieden grotere stromen aan waar dat nodig is, namelijk op de 3,3 en 5 volt. De andere voltages die door deze power supply geleverd worden zijn minder belastbaar, maar ruim voldoende.

Hierdoor is het dus mogelijk om deze power supply te gebruiken.

Laat je dus niet van de wijs brengen als men zegt dat je 650 watt power supply nodig hebt. Bijvoorbeeld: een 650 watt power supply waarvan de 5 volt lijn maar maximaal belastbaar is met 10 ampere zal in menig computer niet werken. Ook al zou de 12 volt lijn 100 ampere kunnen leveren.
Einde citaat.

Trouwens, in het begin heeft er 650W Enermax in gezeten (die is vervangen omdat de automatische fanregeling niet werkte) en toen was het beeldprobleem er ook al...

Laatst bewerkt:
Ik ben het helemaal met de computerlevarancier eens (keurige uitleg trouwens), alleen omdat jij er vier harddisken in hebt zitten (die dus wel 12V gebruiken) gaat mijn vermoeden nog steeds uit naar de voeding.

Wat is het merk en type van je harddisken, dan kan ik even nazoeken wat daar het verbruik van is en of de 12 volts lijn van je voeding toereikend daarvoor is.

1x WD s-ata 36 GB,
1x Maxtor s-ata 80 GB,
2x Maxtor s-ata 200 GB.
Dat zijn de schijven.

Nee, helaas. Dat moet dus ook niet het probleem zijn, de harddisken gebruiken net niet de helft van het vermogen van de 12volts lijn dus moet er voldoende overblijven voor de 'rest'.

Als ik je verhaal zo doorlees kan het eigenlijk nergens meer aanliggen, je hebt alles al vervangen.......behalve de processor en het geheugen.....maar het lijkt mij dat je dan nog andere storingen/foutmeldingen zou moeten krijgen.

Schiet me nog wat te binnen, heb je in de bios 'asign IRQ to VGA' op enabled staan?

Wat gebeurd er als je de pc zo kaal mogelijk laat draaien, dus alleen 1 harddisk, geen geluidskaart, geen tv kaart, zo min mogelijk geheugen (256mb?), geen dvd/cd-rom enzovoort.

Ik moet nu een paar dagen weg. Ik zal de computer zoals jij beschrijft (512 MB DDR is het minste) laten draaien gedurende die tijd.
Je hoort van me als ik terug ben.

Drie-en-een-halve dag zonder beelduitval met die mini-configuratie!
Wat denk je, Ron?

Who's there??:D

Da's mooi, nu proberen het geheugen compleet erin te zettten en kijken of die dan blijft draaien.
Ik weet niet hoeveel 'reepjes' geheugen je hebt, maar omwisselen kan natuurlijk ook.

En heb je nu ook heb je in de bios 'asign IRQ to VGA' op enabled gezet??

Ik kan dat 'assign IRQ to VGA' niet vinden. :(

Toen ik eergisteren thuiskwam heb ik alles in de pc weer aangesloten, alleen al omdat (voorlopig nog, binnekort ADSL) mijn vriendin internet via mijn pc.
Maar ik begrijp de boodschap: ik moet geleidelijk alles aansluiten.
Wat betreft geheugen: ik heb 2 modules van 512 MB. Dus die zitten er allebei weer in.(Overigens: ik heb een keer memtest86 gedaan en dat leverde een stuk of 85 fouten op, maar... toen ik de modules apart testte waren er geen fouten...)

Je kunt dus uit dit 'experiment' nog geen conclusie trekken?
Ik heb nu weer, tot nu toe eenmaal, beelduitval gehad.

Er zijn 'geheugenfouten' die memtest opgeeft die geen problemen geven (lees er niet toe doen) maar ja, er zijn er veeeeeel meer die wel problemen kunnen geven.
Zijn de geheugenreepjes van hetzelfde merk en type?

Over 'assign IRQ to VGA' dat zou natuurlijk in de handleiding van je moederbord moeten staan, maar geef anders het merk/type moederbord (of merk en versie bios) even, dan zoek ik even voor je.

De geheugenreepjes zijn identiek.

Heb hele Bios doorgelopen, de manual heeft geen index...

Het is een Epox 4PDA5.

BIOS Type Award
Award BIOS Type Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Datum Systeem BIOS 02/05/04
Datum Video BIOS 10/20/03

En dan nog dit. Hoewel er niet een eenduidige software-relatie is, heeft de computer als eDonkey draait veel meer last dan 'normaal' van de beelduitval.

Ik zie een paar dingen staan in de manual staan die je toch even moet nakijken in de bios.

Onder 'advanced chipset features' wat staat daar bij 'agressive memory mode' ??

Onder 'PNP/PCI configuration' bij 'resources controlled by..' die kan je ook op manual zetten en zodoende een irq toewijzen aan de AGP poort (irq 10 b.v.)

Onder 'power bios features' wat staat daar bij de power voor de AGP poort

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan