beeldscherm ccfl

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan45678

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2012
Citaat: 'Een TFT-scherm, of eigenlijk LCD, geeft geen straling af, geeft geen vervorming, bijvoorbeeld in de hoeken van het beeldscherm, is flikkervrij en heeft dus een heel stabiel beeld. Het is beter en rustiger voor de ogen.'

Geldt dit alleen voor een CCFL of ook voor een LED.

Worden er nog beeldschermen met CCFL gemaakt?

Groeten,
Jan

Een led is zelfs beter.
CCFL betreft de aanlichting van het lcd scherm, omdat een lcd scherm geen licht van zichzelf geeft.
Bij een led scherm is de CCFL verlichting vervangen door leds.
Het nadeel van CCFL is dat de lichtsterkte na verloop van jaren terug loopt.
LED verlichting heeft hier geen last van.

Led verlichting heeft wél last van flikkeringen en blauw licht. Beide kunnen bij mensen die daar gevoelig voor zijn problemen met de ogen het zelfs met het autonome zenuwstelsel geven. Ik ben er zo'n een.
Ik heb inmiddels heel internet afgezocht naar een geschikt scherm en nog niets gevonden. Geen enkel scherm voldoet aan alle eisen en de fabrikanten die oogvriendelijke schermen zeggen te maken vertellen niet altijd de hele waarheid.
Vandaar mijn vraag of er nog schermen met CCFL worden gemaakt.

Groeten,
Jan

Led verlichting heeft ook geen last van flikkeringen en dat van het blauwe licht is onzin. De mate waarmee de led's knipperen wanneer ze worden gedimt is niet zichtbaar voor het menselijk oog, hierdoor heb je geen flikkerende beelden. De panelen voldoen meestal aan standaarden waardoor de kleurreproductie net zo goed is als een ccfl scherm, maar hier zit er meer verschil tussen de schermen dan tussen ccfl of led.

Led verlichting verbruikt veel minder energie, hierdoor kun je langer naar het scherm kijken voor het vermoeiend voor je ogen wordt. Dit zal ook wel per persoon verschillen.

Nee, er worden geen schermen met CCFL verlichting meer gemaakt, om de simpele reden dat daar geen vraag naar is.
De consument bepaalt de productie.
Ik heb hier nog een 2 jaar oude LG 24 inch scherm met CCFL verlichting hangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan