beeldscherm kopen: wide screen of niet / reactie snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn2000

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
347
Hoi,

Ik ben van plan om dan eindelijk maar eens mijn crt 19 inch beeldscherm te vervangen. Ik ben wel erg verknocht aan het ding maar hij neemt zoveel ruimte in beslag...

Twee vraagjes eigenlijk:

1. Is het beter om een wide screen te kopen of een 'normaal' formaat. Wat zijn eigenlijk de voordelen of nadelen?

2. zit er een groot verschil tussen de reactiesnelheid 5ms en 2ms? Ik vond namelijk een scherm met 2ms maar dat is weer geen wide screen... is het dan verstandiger om een wide screen 20inch met 5ms of een 19inch normaal formaat met 2ms?

Ik kijk veel films op de computer en ook spellen: fps, Rome total war, Oblivion...

Alvast bedankt want ik zie door het bomen het bos even niet meer:thumb:
 
Voor films en games is een breedbeeld zeker aan te raden, dat kijkt gewoon fijner.
De snelheid 5 of 2 ms lijkt me vrij theoretisch en in de praktijd nauwelijks waarneembaar.

Wat ik persoonlijk belangrijker vind dan de vraag van 2 vs 5 ms is de contrast ratio, dat bepaalt hoe levendig en fris je beeldweergave is.
Ik zou zeker wat beeldschermen die je op je lijst hebt staan eens "live" gaan bekijken.
Vooral omdat je overstapt van een CRT, is wel even wennen.

Nadelen van een breedbeeld is de beperkte bruikbaarheid van je scherm als je in MS Word werkt, of vertikale foto's bewerkt in photoshop. Ander nadeel vind ik door de extra breedte dat maar weinig schermen nog een egale weergave van inks naar rechts bieden. Voor films en games is dit geen probleem, maar in photoshop is het een heel ander verhaal.
 
Bedankt; dus voor mij is eigenlijk een breedbeeld wel de beste keuze. Photoshop gebruik ik erg weinig, Word wel weer veel. Als tussen 5ms en 2ms weinig (merkbaar) verschil zit, lijkt me een breedbeeld dan de beste keuze...

Bedankt voor je tips!
 
Er bestaan ook nog schermen die je kan kantelen, speciaal voor als je in Office of Word werkt.
Breedbeeld wordt dan smalbeeld waardoor je pagina beter past.
 
Oh ja en dan de resolutievraag: Ik zag bijvoorbeeld monitoren met 1400x900 als resolutie... wat is nu een 'aanvaardbare' resolutie?
 
Oh ja en dan de resolutievraag: Ik zag bijvoorbeeld monitoren met 1400x900 als resolutie... wat is nu een 'aanvaardbare' resolutie?

Dat heeft ook te maken met de afmetingen van het schem. 1400x900 is de resolutie van een 19 inch breedbeeld scherm, 1680 x 1050 van een 22 inch breedbeeld scherm
 
Groter is fijner, vind ik zelf dan. (eh, beeldscherm dus) Ligt er ook een beetje aan wat je er mee doet.

Hogere resoluties vragen ook meer power van je grafische kaart. Houd daar dus rekening mee. Hoe hoger de resolutie, hoe minder je frame rate wordt.
Goede moderne kaarten kunnen daar prima mee overweg trouwens.

Mijn laptop is maar 1280 x 800, voldoende voor een laptop maar als PC zou ik het zeker te weinig vinden. Daar draait 1600 x 1200 op een CRT en dat werkt lekker.

1400 x 900 is ook een heel mooie maat, maar wordt vaak al standaard op laptops gezien.
Als je voor de toekomst goed wilt zitten dan zou ik toch voor een stapje meer gaan.
 
Oke, bedankt. Hier kan ik wat mee en ik zal een verder kijken. Ik denk dat ik maar een 20inch wide screen ga kopen; dat zal vast wel goed gaan:)

Bedankt voor de hulp:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan