Beeldscherm of videokaart kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Rif

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2001
In m'n pc zit een ATI RADEON 9800 XT adapter met vga en dvi aansluiting.
Op vga zit een samsung syncmaster 151S en aan de dvi-aansluiting hangt een digitale samsung syncmaster 203B beeldscherm.
Bij het opstarten van de pc geeft het digitale scherm wit flikkerend beeld en valt helemaal zwart weg. Door het scherm uit/aan te zetten heb ik even zwak beeld, maar valt weer weg. Dit doe ik dan 3 a 4 keer en na 2 minuten is het over en blijft het beeld goed.

Met het andere scherm, vga aangesloten, heb ik geen enkel probleem. Ligt dit aan het scherm of aan de videokaart?

Hallo

Door het scherm uit/aan te zetten heb ik even zwak beeld, maar valt weer weg. Dit doe ik dan 3 a 4 keer en na 2 minuten is het over en blijft het beeld goed.

Het lijkt er heel sterk op dat dit scherm "defekt" is.

Jammer genoeg vermeld je geen ouderom.

Een veel voorkomende oorzaak is uitgedroogde condensatoren in de voeding v/h scherm.

Indien dit de oorzaak is , start het scherm wel altijd korrekt/onmiddelijk op als deze reeds opgewarmd is.

Eens terug afgekoeld (kamertemperatuur) , is het terug problematisch om zo'n scherm opgestart te krijgen.

Mocht dit de oorzaak zijn , zal dit uiteraard niet verbeteren , met vroeg of laat een definitief defekt scherm.

Peter

AndreazZz, het scherm werkte eerst wel. Nu ook nog wel, maar pas nadat die 'opgewarmd' is, zoals VDK terug schreef.
Het scherm is gekocht op 17 februari 2007.
Als het probleem is wat Peter denkt, is het dan te repareren?

Waarschijnlijk geld de garantie niet meer, dus zou het goedkoper zijn om een nieuwe te kopen, tenzij je het zelf zou gaan doen. Dan moet je wel de onderdelen op het internet zoeken.

ik ga toch proberen die 3 condensatoren zelf te vervangen. Heb div. links, manuals en instructiefilmpjes gevonden.
Mocht het gelukt en opgelost zijn, dan meld ik mij weer.

Hallo

De defekte condensatoren die je zult tegenkomen , zullen zo goed als zeker volgende waarden bezitten.

470µF / 680 of 1000 µF en misschien eentje van 2200µF

Probeer een iets hogere voedingsspanning te nemen , dan dewelke er nu inzitten. (indien dit uiteraard mechanisch nog past)

High temp. condensatoren meestal 125°C zijn aan te raden , en kunnen slechts de levensduur verlengen.

"ik ga toch proberen die 3 condensatoren" ---> meestal zijn het er +/- 5 of 6 die je dient te vervangen.

Peter

Hallo

Graag gedaan ...

Indien nog extra info nodig ... stel maar.

Liefst 1 vraag te veel , dan ..

Peter

Gisteren LCD-scherm gerepareerd. De condensatoren bleken idd aardig bol te staan. Ik heb alle condensatoren vervangen. Ook iest hogere spanning gekozen. 35volt ipv 25 volt. Scherm getest en daarna als laatste de rand weer vastgeklikt. Geen problemen meer. Scherm start keurig snel op en kan weer jaren mee. Iedereen, dus Peter en Andreazz bedankt voor de info. Topic kan dicht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan