Beeldscherm resolutie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

a1mat

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Beeldscherm resolutie.
Ik heb een probleem met de instelling van de beeldscherm resolutie.
Ik heb de volgende monitor: Samsung T200 TFT 20 inch Resolutie 1680x1050 en 2ms resp.tijd.
Om voor mij een bevredigend resultaat op het beeldscherm te krijgen qua venster en tekst grootte, moet ik bij Eigenschappen voor Beeldscherm via Instellingen de beeldschermresolutie instellen op 1024x768 maar de beeldscherpte is dan minder.
Dit vind ik vreemd. Stel ik in op 1680x1050 dan heb ik wel een scherper beeld maar de vensters en teksten zijn weer veel kleiner.
Wat is hier niet goed?
Ik zou graag de venstergrote hebben van de instelling 1024x768 en de beeldscherpte van de instelling 1680x1050.
Om te kiezen voor resolutie 1680x1050 en vervolgens de tekstgrootte in te stellen op extra groot, vind ik geen oplossing.
Heeft het ook iets te maken met de videokaart. Hiervoor heb ik een AVP (V9520Magic/T) kaart zonder digitale uitgang. Geeft een videokaart met digitale uitgang een beter beeld en hoe zit het met de instellingen van de resolutie?
Wie kan mij verder adviseren?
Ik werk met Windows XP.

Bij voorbaat mijn dank.

Mathieu.

Met 1024x768 mis je een gedeelte van het scherm, want dat is geen breedbeeld formaat. Kijk eens of je een resolutie van 1440x900 kunt instellen, dit zou grotere tekst en iconen moeten geven.

Elke LCD monitor heeft een basis (native) resolutie.
Alleen deze wordt optimaal scherp weergegeven, dat heeft met de pixelgrootte van het scherm te maken.
Alle andere resoluties zijn omrekeningen en daardoor minder van kwaliteit.
Jouw monitor heeft een native resolutie die hetzelfde is als een 22inch of zelfs menig 24inch.
Die hebben een groter oppervlak, dus de pixels (letters etc) zijn ook groter.
Een groter lettertype instellen is technisch de juiste oplossing, maar daar kunnen veel websites en programma's niet tegen, dan vallen er tekens buiten het beeld etc.
100% oplosbaar is dit probleem niet, maar er zijn een paar dingen die je kunt doen.
Probeer een resolutie zoals Crash (of 1280 bij 768) suggereert om de beeld verhouding beter te laten kloppen.
Gebruik de auto adjust functie van de monitor.
(een digitale aansluiting is inderdaad wat beter en automatisch altijd optimaal ingesteld)
Gebruik cleartype tuner om de letterscherpte optimaal in te stellen.
Beter dan dit wordt het niet.

Nieuwere videokaarten geven van zichzelf beter beeld en de digitale uitgang (DVI) van die kaarten verbetert de tekst scherpte ook wat.
Maar ook op deze kaarten heeft de monitor slechts één echt optimale resolutie.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Beeldscherm resolutie

Mijn dank voor uw reactie.De diverse resoluties heb ik geprobeert maar het geeft geen beter resultaat.
Ik moet dus maar genoegen nemen met de huidige situatie.

Groetjes Mathieu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan