beeldscherm werkt soms niet en soms wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsielol

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2010
hallo iedereen,

ik zit met een probleem. ik heb een acer monitor die met een dvi-d kabel of interface werkt(geen idee hoe je dit benoemd). deze doet het op mijn nvidia geforce gt420. (een oud ding weet ik. ben toe aan een nieuwe)
maar mijn broertje heeft net een nieuwe pc en wil dit beeldscherm gebruiken hij heeft een Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5 video-kaart
daar werkt soms het beeldscherm op en soms doet ie hellemaal niks dus ik weet even geen raad meer iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?

Mvg, Niels

Het zou kunnen dat de adapter daar niet staat ingesteld op de standaard resolutie en beeld-verversings-frequentie van de monitor. Anders de driver van de monitor installeren misschien.

hoe zou ik de beeld-verversings-frequentie moeten veranderen of kijken of deze wel goed staat?

en owja met soms wel soms niet bedoel ik na het opstarteten doet hij het soms wel totdat je hem afsluit. en soms hellemaal niets dus soms kun je uren met goed beeld computeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
En geen foutmeldingen?
De verversingsfrequentie kan je vinden bij Aanpassen aan persoonlijke voorkeur > Beeldscherminstellingen > Geavanceerde instellingen > tabblad Beeldscherm. CRT monitoren gingen flikkeren bij verkeerde frequenties maar LCD schermen gaan dan op zwart. Soms verschijnt er nog even een waarschuwing op de monitor maar niet altijd. Ik heb zelf een Acer gehad waarvoor ik een andere monitor moest aansluiten om het goed te zetten. Ik hoop maar dat het zoiets is.

ik heb het geprobeerd maar dit werkt helaas niet.
hij herkent het beeldscherm trouwens wel als aparaten weergeven op dvi. weet niet of dit nog nuttige informatie is

ik heb even mijn beeldscherm aan mijn andere pc gehangen om wat naar de instellingen te kijken.. nu stop ik hem weer in die van mijn broertje en op spontane wijze doet deze het nu weer. dus ik zet nu dit bericht wel even als opgelost. maar als straks hetzelfde zich weer voordoet dan kom ik terug. misschien iemand een idee waarom hij het nou wel inneens doet? heb zelf namelijk niks veranderd.

Mvg, Niels en alfred bedankt voor de moeite

Laatst bewerkt door een moderator:
@nielsielol,

Je weet dat je ook een bericht kan aanpassen ? daarom heb ik maar wat berichten voor je samengevoegd ;)

en weer is hetzelfde probleem opgetreden het beeldscherm doet het niet meer. nu komt het omdat wij gister een lan party hadden en ik de computer naar beneden heb verplaats. ik heb alles gewoon weer netjes aangesloten en nu nadat de computer dus los van alle kabels is geweest, doet het beeldscherm hellemaal niks terwijl ik mijn tv met hdmi aansluiting erin stop het wel gewoon doet. ook ziet de computer het beeldscherm als 'apparaten weergeven op dvi'.

ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen of vanwaar dit wegkomt. iemand een idee om dit nu te repareren of moet er een nieuw beeldscherm komen?

Goed om van je te horen. Heb je geen andere monitor aangesloten gehad? Windows kent namelijk verschillende soorten standaard beeldschermen. Monitoren hebben vaak drivers die herkenning makkelijker zouden kunnen maken.

Een kabelbreukje komt veelvuldig voor omdat de afzonderlijke draadjes zo dun zijn. Of het zo een relatief eenvoudige oorzaak heeft is weet je mogelijk beter wanneer je een andere kabel gebruikt of de kabel wat verbuigt, vooral bij de stekkers, anders neerlegt en de pennetjes in de vier stekker verbindingen kritisch bestudeerd. Die mogen niet plat gedrukt of verbogen zijn en de verbindingen aan beide kanten moeten schoon wezen.

Er kan evengoed een breukje in een printplaatje of soldeerverbinding zitten. Zowel bij de monitor als bij de grafische kaart. Deze mogen ook niet smerig zijn. Misschien, als schudden en even van de net spanning halen om te resetten niet helpt, kan je de monitor open maken om te controleren. Voor consumentenrecht kan je aanspraak maken op vervanging of gedeeltelijk geld terug, mocht een apparaat niet doen wat je ervan verwachten mag. Hiervoor moet je je wenden tot de verkoper en weten hoe lang zo een monitor gemiddeld mee zou moeten gaan. Soms is dat slimmer dan zelf open maken omdat daarmee recht op garantie vervalt.

Controleer eens of er beeld is zonder dat de harde schijf draait want mogelijk heeft die bepaalde computer, waar het probleem optreedt, een onvoldoende zware voeding.

Alles is te repareren maar vraag niet hoe. Zoek op het Internet of bepaalde problemen met deze monitor vaker worden gemeld en wat de diagnose ervan is. Met YouTube zie je vaak hoe apparaten open kunnen worden gemaakt. Ik ben uitgewrongen voor wat oplossingen betreft. Met vriendelijke groet. Alfred

ok heb nog vanalles geprobeerd. als ik naast dit beeldscherm mijn hdmi scherm aansluit dan doet dit beeldscherm het gewoon en ziet daarom dus ook als ik naar apparaten ga dit als een normaal pnp beeldscherm
het beeldscherm zelf zegt dat de cable not connected is. maar zodra ik dit beelscherm aan mijn andere pc doe dan doet deze het gewoon. ook heb ik naar de drivers gezocht en deze bleek up to date te zijn.

iemand nu enig idee wat er fout is? aangezien ik nu denk dat alles hoort te werken maar dit het niet doen :S.

Als ik het nog zeggen mag, dan is het de stroomvoorziening van die computer of grafische kaart. Dit wordt kennelijk goedgemaakt door de extra kabel. Haal de grafische kaart er eens uit met de net-spanning er af (als het een insteek kaart is tenminste) en controleer op stof/vuil/kleine beschadigingen van soldeer en contactpunten met een vergrootglas. Anders het zelfde met het moederbord en vooral met aandacht voor de vele contacten van de grafische chip. Controleer dan of de voeding van die computer nog voldoende spanning levert Bijvoorbeeld, zoals ik suggereerde, door een apparaat zoals een harde schijf los te halen voor dat je de computer weer aan de spanning doet. Je kan dan alleen in de Bios komen nadat je het beginscherm ziet maar dat is genoeg om te controleren of er met meer spanning wel beeld is. Maak dan wel zeker dat je weet wanneer je in de bios komt en hoe de computer uit te zetten omdat je dan mogelijk geen beeld hebt.

ik ben er eindelijk uit. de kabel van de monitor was van binnen stuk. tot nu toe nog geen last meer van gehad. iedereen bedankt voor de moeite!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan