beeldschermprobleem laptop (fujitsu siemens 2530)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingridk13

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jul 2013
Beste forumlezers,

Ik heb een probleem met mijn laptop (hij is van 2008). Sinds een paar dagen vertoont mijn beeldscherm kuren zodra hij wat langer aan staat. Het begint met groene/blauwe strepen en eindigt in een zwart scherm. Ik vreesde even dat hij een overkill aan zalando-stuff had gezien maar de klachten blijven, ook als ik alleen words opstart ;-)
Als ik 'm even uitzet dan doet íe het daarna wel weer even, en vanochtend zowaar een uur, maar uiteindelijk gebeurt toch weer hetzelfde.

Ik baal er erg van; zo goedkoop was de laptop niet en 5 jaar vind ik nog geen termijn waarop een pc definitief als afgeschreven beschouwd zou hoeven worden.. Toch?
Mijn vraag is of hier nog iets aan te doen is. En schatten jullie in dat de fabrikant zich nog enigszins aangesproken voelt? Ik lees veel klachten over deze laptop.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik ben een leek op dit gebied.

Alvast bedankt voor de moeite!

Al inwendig eens geheel stofvrij gemaakt?
Vermoedelijk een warmte probleem.
Overigens is de garantie verlopen en hoeft de fabrikant niets te doen.

Bedankt voor je tip Lange Pier, mijn laptop werd inderdaad altijd erg warm. Ik heb 'm inmiddels van binnen schoongemaakt.
Alleen nu gebeurt er helemaal niets meer wanneer ik hem aandoe. Het lampje brandt en de ventilator doet het, en dat is het. Ik heb met een wattenstaafje de ventilator schoongemaakt en de stofzuiger voorzichtig erboven gehouden. Daar kan toch niets mis mee gaan?

Weet iemand wat nu te doen?

Probeer het volgende, accu en voedingskabel eruit/eraf, power switch een paar keer indrukken, deze ingedrukt houden en de voedingskabel inpluggen, wat gebeurt er dan?
Verder niets afgeplugd tijdens het demonteren?
En zaten er ook stofresten in de radiator?

Hallo

Ik hoop voor u dat ik geen gelijk heb , maar even de door u geleverde info aflopende ...

"Sinds een paar dagen vertoont mijn beeldscherm kuren zodra hij wat langer aan staat. Het begint met groene/blauwe strepen en eindigt in een zwart scherm"

Lijkt heel sterk op een oververhitte videochip ... de strepen duiden op reeds 1 of meerdere defekte soldeervervbindingen tussen het motherboard en de g.p.u./motherboard chipset.

Het uiteindelijk eindigen met een zwart scherm doet slechts dit vermoeden toenemen.

"Als ik 'm even uitzet dan doet íe het daarna wel weer even, en vanochtend zowaar een uur, maar uiteindelijk gebeurt toch weer hetzelfde."

Bevestigd slechts het vermoeden dat hier van oververhitting sprake is.

"Ik heb met een wattenstaafje de ventilator schoongemaakt en de stofzuiger voorzichtig erboven gehouden"

Zo goed als zeker kun je een laptop die in 5 jaar tijd nooit zuiver is gemaakt niet deftig zuiver maken op deze wijze.

Het stof(tapijt) bevindt zich immer in de fan , en heatpiperadiator.

Losstaande van het feit dat een stofzuiger weinig (niet) eficient is , kun je wel bijkomende problemen veroorzaken.

Veel (alle) hedendaagse stofzuigers zijn dubbel geisoleerd , en dus niet meer geaard.

Het risico om statische elektriciteit op te wekken , is met dit droge weer meer dan realistisch.

Indien de fan op hol slaat , kan de ventilator sneuvelen , of zelfs spanning opwekken en het motherboard doen sneuvelen.

Ik gok echter dat de reeds fragiele (defekte) soldeerverbindingen door/tijdens het manipuleren nu nog verder zijn gescheurd , met deze eindsymptomen als resultaat.

Peter

beste vdk_p en lange pier,

ik heb mijn laptop als overleden beschouwd. Herstarten lukte niet meer. Inmiddels een andere laptop, hopelijk heb ik er langer plezier van..

Bedankt voor de hulp!
Ingrid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan