Beeldschermresolutie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albatros

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2001
Hoi,

Standaard heb ik de beeldschermresolutie in XP staan op 800 x 600 pixels.
Voor één programma dien ik deze steeds (handmatig) te veranderen naar 1024 x 768 pixels, omdat ik dan pas alle knoppen zie.
Is er geen mogelijkheid (programma), om de resolutie automatisch aan te passen als ik dat bewuste programma opstart, en de resolutie weer automatisch terugzet, als ik het programma sluit?

BVD.
Albatros

Volgens mij is er niet een automatische resolutie-aanpasser.
Maar waarom stel je de beeldresolutie standaard niet op 1024 x 768? En heb je een TFT-monitor? Installeer dan Clear Type Tuner. Daarmee kun je de scherpte en grijswaarde van je schermletters naar eigen voorkeur instellen.

NB: ik heb een 17" TFT-monitor en heb de schermresolutie ingesteld op 1280 x 1024, met een vernieuwingsfrequentie van 75 Hertz, de maximaal mogelijke bij mijn monitor. Dat levert voor alle toepassingen een maximale beeldvulling op met glasheldere belettering.

Volgens mij is er niet een automatische resolutie-aanpasser.
Maar waarom stel je de beeldresolutie standaard niet op 1024 x 768? En heb je een TFT-monitor? Installeer dan Clear Type Tuner. Daarmee kun je de scherpte en grijswaarde van je schermletters naar eigen voorkeur instellen.

NB: ik heb een 17" TFT-monitor en heb de schermresolutie ingesteld op 1280 x 1024, met een vernieuwingsfrequentie van 75 Hertz, de maximaal mogelijke bij mijn monitor. Dat levert voor alle toepassingen een maximale beeldvulling op met glasheldere belettering.

Wat is het belang van de vernieuwingsfrequentie bij een TFT monitor?

RFT presteerd het beste met 60, meer maakt geen verschil,en is ook niet nodig

Ook een gedegen uitleg in een Belgisch forum concludeert: 60 Hertz is prima. Maar ja, sinds de laatste update van m'n ATI-driver stond ineens bij de toegestane modi naast 60, ook 70 en 75 Hertz. Het zal dus wel verbeelding zijn maar ik heb echt het idee dat mijn beeld, vooral zwarte tekst op witte achtergrond, iets rustiger staat bij 75 Hertz.

En in het Catalyst Control Center kan ik in een game forceren dat de refreshrate aangepast wordt aan die van mijn beeldscherm. Ik dacht dat 75 dan gunstiger was dan 60.
Maar het stukje van onze zuiderburen ontzenuwt dat ook al geloof ik. :confused:

Nou ja, kwaad kan het dus niet. :cool:

belineahertzmq5.jpg

Laatst bewerkt:
Maar waarom stel je de beeldresolutie standaard niet op 1024 x 768

Dat zou ik wel willen, maar dat is te lastig kijken voor mij.

Albatros

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan