beeldverhouding

Status
Niet open voor verdere reacties.

franky1234

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2003
Ik heb een 18,5" scherm geinstalleerd, doch de verhouding (afbeeldingen en letters) mag ietwat aangepast worden. Hoe doe ik dit en wat is de beste verhouding e.a.?:o

Wat geeft de fabrikant aan als resolutie? Met rechts op het bureaublad klikken eigenschappen > instellingen kun je de resolutie aanpassen. Gezien je andere topic, die ik net gesloten heb. Is het een LCD/tft monitor? Welke Windows heb je?

Laatst bewerkt:
reactie

Hallo,

het is een TFT-scherm (goedkope range) (merk LG).
Windows XP heb ik. Letters zijn wat onscherp.
Pijn aan de ogen.

Het beste is je scherm op de native resolutie te zetten. Wat staat er in de handleiding?

Elk beeldscherm heeft een bepaalde resolutie waar hij voor gemaakt is. Dit is de maximale resolutie (het aantal pixels, bijv 1024x768 of 1900x1200) dat hij aankan. Dit heet de native resolutie. Bij platte schermen heb je vaak last van een vaag beeld als je ingestelde resolutie niet overeenkomt met diegene die het beeld als native heeft. Hierachter zit een hoop technische informatie, als je het exacte wilt weten raad ik je aan even wikipedia te raadplegen.
Maar om op je probleem terug te komen: als je exact kan zeggen welk scherm je hebt (dus het precieze typenummer) kunnen wij even googlen voor je naar de goede resolutie. Daarna leggen we je even uit hoe je het moet instellen (is in 10 sec gebeurd) en dan is alles normaal :). Als het goed is staat daarnaast ook de resolutie van je scherm op je doos/in de handleiding.

TFT scherm

Zie reacties: beeldverhouding - en scherpte.
Later bericht:

De beeldverhouding is nu okay!
Het wit is echter wat flets.

Type beeldscherm: LGW1943SS-PF

Kan NATIVE het flets zijn in orde maken, zonder de verhouding aan te pakken/te wijzigen?

resolutie TFT (zie overige vragen en quotes)

Wat geeft de fabrikant aan als resolutie? Met rechts op het bureaublad klikken eigenschappen > instellingen kun je de resolutie aanpassen. Gezien je andere topic, die ik net gesloten heb. Is het een LCD/tft monitor? Welke Windows heb je?

Fabrikant geeft aan: 1360 x 768
Dit is inderdaad okee. Verhouding is thans in orde.
beed is echter lichtelijk flets.
Ik durf DPI of kleuren (bits) niet te veranderen.
Bang dat ik het e.e.a. niet meer terug krijg.

Wat is wijsheid?

Franky:o

Mooi om te horen dat de resolutie in ieder geval goed staat en de boel scherp is :). Over de kleuren:
Van het DPI kan je beter afblijven, dat is namelijk het aantal pixels. DPI staat voor Dots Per Inch, oftwel puntjes (pixels) per inch (een lengtemaat). Dat is dus gewoon je 1360x768.
Over je kleuren: kijk of deze op "ware kleuren" (32 bits meen ik) is ingesteld. Als dit het geval is staat die ook goed. Je kunt nog even kijken in de handleiding of je de kleuren via het scherm zelf kan aanpassen (via de knopjes op dat ding), maar er is ook een kans dat dit gewoon bij het scherm "hoort", omdat je zelf ook al aangeeft de goedkopere range te gebruiken ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan