• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

begin hoofdletters in elke cel.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Fick

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2019
ik heb een (vrij groot) Excel-bestand, waarvan de tekst in de cellen meestal niet met een hoofdletter begint en dat zou wel moeten. Op een voor mij onduidelijke manier werkt -PROPER (celnaam) niet. Heeft iemand een oplossing?

Bijlagen

Met bijvoorbeeld een stukje VBA:
Code:
Sub StartMetHoofdletter()
    For Each cl In ActiveSheet.UsedRange
        cl.Value = UCase(Left(cl, 1)) & Mid(cl, 2)
    Next cl
End Sub

NB:
De Nederlandse benaming van de functie Proper is Beginletters.
Code:
Sub StartMetHoofdletter()
    For Each cl In ActiveSheet.UsedRange
        cl.Value = WorksheetFunction.Proper(cl)
    Next cl
End Sub
Maar ik begrijp dat je alleen de eerste letter in een hoofdletter wilt wijzigen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fick
Met propercase zou je inderdaad alle woorden met een hoofdletter laten beginnen.
Code:
Sub ProperCase()
    For Each C In ActiveSheet.UsedRange
        C.Value = StrConv(C.Value, vbProperCase)
    Next
End Sub

• Leuk
Waarderingen: Fick
ik ben bepaald niet slecht in Engels, maar dit wist ik niet. En idd.: ik wil alleen de eerste letter als hoofdletter, hoe doe ik dat dan?

Zie het eerste voorbeeld in #2.

zou je 'm voor mij in het voorbeeld, dat ik bij m'n vraag voegde, willen zetten?
Als ik jouw formule kopieer, dan verdeelt 'ie zich over 5 cellen onder elkaar, wat ik ook doe. Als ik dat dan weer achter elkaar zet, dan gebeurt er niks.

Zonder VBA o.i.d. maar via een tweede tabel met formule.

Edit: Ahulpje had ongeveer zelfde idee.

Bijlagen

allemaal geweldig bedankt!! Het is me gelukt. Ben best wel bedreven met Excel, maar niet mer Macro's, VBA's en formules ook niet zo heel erg.
Nogmaals dank!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan