Beginnen met Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smakkie

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2005
Ik heb allerlei adres bestanden in excel en wordt gek van het sorteren zoeken en de verschillende formaten waarin ze staan. Hoe kan ik nou een simpele Access database aan leggen zodat ik eens makkelijk kan zoeken en sorteren?

Ik zou dan aanraden een boek aan te schaffen. vb. Acces voor beginners. Zo leer je hoe je tabellen,formulieren,query's ed.. aanmaakt. Het begin is eigenlijk niet moeilijk, en vermits je met exel overweg kan, vermoed ik ook dat je wel noties hebt van VBA.

Uitproberen

Leuk om uit te proberen, is om de excel-bestand te importeren in Access.
Bestand-Externe gegevens ophalen-importeren, zoek je excelbestand
Handig is aanklikken: 1e rij = veldnamen
Als je hier doorheen bent, heb je een Access-tabel!

De tabel kan je gewoon al openen - dan ziet ie er een beetje als een excel-sheet uit.
Klik bovenin op Veldnaam Plaats bijv.: de hele kolom is dan geselecteerd, klik in de menubalk op A-Z en alles wordt op alf. van plaatsnaam gezet.

Vervolgens heeft Access allemaal vreselijk wizzards, die in het begin best handig zijn.
*Maak eens een Formulier met zo'n wizzard, door in Formulieren op Nieuw te klikken.
Kies lukraak een vorm, je kan dit allemaal later weer weggooien, want de data zitten NIET IN het formulier, de data zitten enkel in je tabel.
Het formulier is dus de lay-out zeg maar, zoals je het op het scherm wilt zien. Via Ontwerpen kan je in zo'n formulier schuiven en doen.

Handig is - omdat je het over Verschillende bestanden had - dat je deze kunt koppelen in Access.
Of ze allemaal bij elkaar stoppen in 1 vorm en ze op onderwerp of groep bij elkaar laten verschijnen, dit doe je via Queries. (Wizzard: Queries-nieuw-selectiequerie)

Een opstapje?

Groet van Marja

Ha, nu kan ik ook eens iemand helpen! :)

Ik maak zelf een adressenbestand met hulp van de Wizard. Als je Access opstart ga je naar "bestand" "nieuw"(soms komt er een pop-upscherm) Hierin klik je "lege database met Wizard" aan. Of als dat er niet staat "lege database".

Dan krijg je na het opslaan een nieuw scherm. Daar klik je op tabellen. Bij tabellen dubbelklik je op "Tabel maken met Wizard" Nu krijg je weer een pop-up.

In die pop-up kan je velden kiezen die je wilt gebruiken. Staat je veld er niet bij dan kies je iets wat erop lijkt. Maar gewoon voor een adressenbestand staan de meeste dingen er wel in. Stel je wilt twee keer hetzelfde veld omdat je meerdere telefoonnummers hebt bij iemand dan kan dat ook. Na het selecteren kan je de namen nog aanpassen met de knop "veldnaam wijzigen" onder het rijtje met geselecteerde velden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan