beginnen met Java

Status
Niet open voor verdere reacties.

QuadranII

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2007
Hallo,

Ik heb een vraagje over het starten met programmeren in Java.

Ik kan reeds redelijk goed C++ programmas schrijven en nu wil ik dus overstappen op Java

Nu werk ik met C++ Builder 6.0 en heb simpele hello world programmas geschreven in Java.

Nu is mijn vraag of het ook in Java mogelijk is om de objecten op de forms te slepen en dan erop klikken en de code "erachter" schrijven. Of is Java echt een klasse programmeertaal waar zelfs een simpele button als klasse moet gedefinieerd worden?

Dank,

Uiteindelijk is alles in Java wel met klassen gedefinieerd, dus ook alle buttons op een frame. Je kunt wel een IDE gebruiken waarmee je de GUI zelf kunt tekenen (de IDE genereert dan dus de code voor het weergeven van de GUI). Hetzelfde dus als C++ Builder, maar dan voor java.

en met welke IDE kan dit dan?

ik gebruik momenteel JCreator, maar echt <powerfull> is deze niet vind ik :shocked:

is het ook niet dat als je C++ reeds goed kunt, Java gemakkelijker aan te leren is ?

ik gebruik hier voor visualcafé.. je kunt de knoppen enz aan de interface toevoegen, en daarachter de codes schrijven..

visualcafé

en waar is deze visualcafé te downloaden of aan te kopen ?

Een andere mogelijkheid heb je met netbeans.
Deze kan je downloaden hier:
http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download-netbeans.html

Bij deze download zit de JDK al ingebakken dus hoef je die niet apart er nog bij te installeren.

Je moet op die pagina de bovenste hebben.
Op de volgende pagina op het rondje bij 'accept' drukken
En dan kan je de bovenste link aanklikken in de lijst. Netbeans voor windows

is het ook niet dat als je C++ reeds goed kunt, Java gemakkelijker aan te leren is ?
Klopt! Scheelt in elk geval veel als je al weet hoe Object Oriëntatie werkt. Het principe is bij C++ hetzelfde. Daar komt nog bij dat java al de zeer uitgebreide API heeft (je hoeft dus minder code voor standaardproblemen te schrijven) en het geheugenbeheer voor je doet.

Waarom zou ik dan Java ook nog leren, als C++ erop trekt ?

Zijn er echt ongelooflijke voordelen aan Java.

Ik dacht dat een voordeel was dat men niet platform afhankelijk ontwerpt daar de broncode wordt omgezet naar byte code ipv machine code ?

Dat is inderdaad wel het grootste voordeel. Je compileert je programma 1 keer en het draait op elk OS waar de JVM op geinstalleerd is.

Ok dan.

Het rare is wel, ik ken C++ vrij aardig en heb toch al wat toepassingen geprogrammeerd.

Onlangs deed ik mee met een ingangs examen tot java ontwikkelaar.

Nu moesten we een programmeertaal gebruiken die niet bestond om enkele oefeningen op papier te maken.

Resultaat van de test: 6/20 :o

Wil dit nu zeggen dat ik niets van C++ kan, nooit Java zal begrijpen of dat deze test niet veel soeps was om na te gaan of de toekomstige cursisten wel zouden voldoen?

Ik kan buiten C++ ook nog microcontrollers en PLC's programmeren.
Maar mijn trots was toch wel een beetje gekrenkt.:p

Het gaat er denk ik gewoon om dat je een totaal onbekende syntax snel kunt leren begrijpen. Als je weet hoe een assignment werkt, dan maakt het niet veel uit hoe je die opschrijft, want het resultaat is hetzelfde. Dat geldt voor alle onderdelen (statements / expressies) van een taal.

Pas als het principe anders wordt (bijvoorbeeld functioneel of logisch programmeren ipv imperatief programmeren), dan moet je ook anders gaan denken. Naast een andere syntax is de betekenis van elementen van de taal helemaal anders (een andere semantiek), waardoor je niet meer altijd kunt uitgaan van je eerdere ervaringen met programmeren.

Aangezien Java en C++ beide imperatieve (en OO!) talen zijn is het verschil hier niet zo groot en kun je relatief eenvoudig overschakelen van de ene taal naar de andere. De basisprincipes lijken daarvoor genoeg op elkaar.

hoi QuadranII

ik ben ook beginner en gebruik NetBeans als Java programmeer omgeving
en een heel dik boek (1162 blz) van Daniel Liang
en natuurlijk Helpmij.nl

heb jij een speciale rede waarom je Java gaat leren?
waarom ga je niet verder in C++ ?

groeten Sylvester

Laatst bewerkt:
Ik ben een fervent C++ aanhanger, omdat ik ook veel microcontrollers, PLC's en misschien in de toekomst FGPA's programmeer.

Maar onlangs moest ik een ingangsexamen doen om een 5 maand durende opleiding te kunnen volgen voor Java ontwikkelaar. En daarom is mijn intresse in Java aangewakkerd.

Het wordt naar het schijnt ook veel toegepast in elektronika toepassingen.

Dus waarom niet eens Java "proeven" dacht ik.

Maar toen ik JCreator aan het gebruiken was was mijn zin vlug over omdat ik sneller resultaat wou door enkele standaard dingen op een formulier te slepen en wat te gaan experimenteren.
Ik vond niet direct een geschikte IDE om dit te doen. Maar dit ligt niet aan Java op zich
en nu ga ik zeker opnieuw kijken naar de mogelijkheden.

gaaf jij krijgt straks les in Java

zou ik ook wel willen

wanneer begin je met je Java opleiding?

en .......als ik in de toekomst een vraag heb kan ik die via jou aan je leraar stellen,
als jij het antwoord niet weet?

groet Sylvester

Een visuele tool om je interfaces aan te maken in Java zou ik niet meteen aanraden.

Lees goed door de layout managers documentatie en schrijf dan gewoon alle code voor de GUI zelf...

In het begin 'verlies' je misschien wel wat tijd, maar achteraf zal je merken dat je tijd wint en uiteindelijk betere GUIs zal maken.

Als IDE zou ik eclipse aanraden.

In het begin zou ik dat nou juist wel aanraden.
Omdat je het visueel goed neer kan zetten kan je vervolgens ook zien hoe je het zelf op kan zetten.
Daarnaast willen degenen die net beginnen graag snel resultaat zien. Met een visuele tool krijg je dat resultaat dan ook sneller, hierdoor zijn mensen eerder gemotiveert om verder te gaan met programmeren en gaan vervolgens zelf verder uitzoeken hoe het ander in elkaar gezet kan worden.

Dat is zoals ik het ervaar en bij verschillende mensen kon zien welke net met Java of een andere programmeertaal begonnen.

Mja ik kan er wel inkomen.

Maar ik zie echt veel mensen lekker draggen en droppen. Ze gaan erg goed vooruit MAAR dan doet de layout het plots niet meer zo goed of wil men iets aanpassen en weet men totaal niet waar m'n mee bezig is...
Bovendien worden ze dan ook veel te afhankelijk van de designtool.

Als je daarintegen rustig zelf je GUI code schrijft begrijp je (hopelijk) alle code en kan je deze ook makkelijker aanpassen indien nodig...

Maar zo heeft natuurlijk ieder z'n mening. :p

Ik ben er zelf ook erg voor om te beginnen met het programmeren in een simpele text editor (wel met syntax highlighting :)) en de boel zelf te compileren vanuit een command prompt.

Dat is voor beginners die snel aan de slag willen inderdaad niet echt de meest toegankelijke manier, maar naar mijn mening uiteindelijk wel de beste, omdat je dan het beste weet hoe alles in elkaar zit. Daarna is een IDE ook veel beter te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan