Beginnen met mac

Status
Niet open voor verdere reacties.

alain1988

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Beste,

morgen komt mijn eerste mac toe

wat moet ik weten , welke tools moet ik zeker bekijken dit zou ik doen met de mac

php developing, mysql databases ontwerpen, foto bewerking muziek luisteren, downloaden en mijn server beheren op afstand

alvast bedankt

een (betaald weliswaar) programma dat je misschien erg goed zou vinden voor php developing en mysql, is coda. erg netjes programma waarmee je d.m.v. opslaan van een pagina deze direct kan uploaden. voor downloaden gebruik ik gewoon zelf gewoon utorrent en voor nieuwsgroepen unison.

fotobewerking: photoshop, maar de ingebouwde tools van mac volstaan al voor basis editing. voor het beluisteren van muziek kan je gewoon itunes gebruiken.

voor het beheer van je server zou ik zo 123 niks kunnen noemen, maar als je een linux server hebt is de ingebouwde terminal natuurlijk al erg handig.

wat programma's die ik zelf gebruik zijn het office pakket van microsoft, iworks pakket van apple, coda, xcode (ingebouwd), gedit (een soort notepad++ voor mac), cleanmymac en ccleaner om alles schoon te houden, en vlc voor het afspelen van videobestanden.

overige tools: alfred (=een soort uitgebreide versie van spotlight, waarmee je bestanden en applicaties op je mac kan vinden), bettertouchtool (voor window snapping, dus het draggen van een window naar de bovenkant van je scherm om je venster op full screen formaat weer te geven), stuffit expander en magicpar voor het openen en uitpakken van .rar bestanden

dat is mijn basis :D

Ik gebruik mijn Macbook ook voor onder andere development(web).

Ik gebruik de volgende programma's:
- VMware Fusion (virtuele machines)
- Mail (standaard mail programma van OS X)
- Adium (chat: google talk, facebook, msn, enz enz. Dit kan allemaal tegelijk)
- Aptana Studio 3.0 (gratis editor voor web ontwikkeling)
- Xampp (zelf een webserver opzetten op de mac)
- Diverse browsers (geen IE want die wordt niet meer ondersteund)
- Adobe Illustrator/Photoshop/InDesign (afbeeldingen bewerken enzo)
- Terminal (beheren linux servers)
- CyberDuck (FTP/SFTP)
- Burn (brand programma)
- Teamviewer (hulp op afstand met andere teamviewers, handig voor windows of mac systemen overnemen)
- Office for Mac 2008 (word, excel en powerpoint)
- iWork (pages, numbers en keynote) tegenhanger van Office
- xCode (development, maar gebruik ik amper)
- Standaard schermdeling van OS X. Voor het delen van VNC schermen (beeldscherm overnemen)
- Extern bureaublad voor Mac 2.1.1 (Extern bureaublad zoals bij Windows)
- Timemachine (automatisch backups maken naar en NAS/externe schijf)
- Evernote (online notities, handig voor als je onderweg bent met je telefoon en een notitie wilt maken, voor op je pc/mac)
- VLC (speelt naar mijn weten alles af qua video)
- iTunes (muziek voor tijdens het programmeren)
- iCal (agenda)

Van de bovenstaande lijst is alleen VMware Fusion, Office en Adobe een betaalde versie. iWork zat bij mijn Macbook.

vandaag mac geïnstalleerd en geconfigureerd heb heel wat gehad aan jullie software pakketten het moeilijkste was het vinden van een goede ide voor mijn php omgeving , nu gebuik ik onderstaande pakketen

office voor mac 2010
filezilla
eclipse
net beans php
NAMP
Adobe pdf reader

en bij de installatie van office kwam er ook remote desktop bij voor de windows omgeving wat ook wel leuk is niet dat ik het zo veel gebuik maar wel handig dat je het staan hebt

je zou (als je bereid bent er voor te betalen) nog eens kunnen kijken naar coda, prima editor die je bestanden meteen kan uploaden nadat je ze hebt opgeslagen. scheelt ook weer een stap met filezilla.

Aptana Studio kan ook netjes rechtstreeks verbinding maken met een webserver of via SSH(sftp) en SVN(Subversion).
Voordeel van Aptana Studio tegenover Coda is dat Aptana Studio gratis is.

daar had ik zelf nog nooit van gehoord wouter, ga hem ook eens bekijken. zo leren we allemaal weer van elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan