een (betaald weliswaar) programma dat je misschien erg goed zou vinden voor php developing en mysql, is coda. erg netjes programma waarmee je d.m.v. opslaan van een pagina deze direct kan uploaden. voor downloaden gebruik ik gewoon zelf gewoon utorrent en voor nieuwsgroepen unison.
fotobewerking: photoshop, maar de ingebouwde tools van mac volstaan al voor basis editing. voor het beluisteren van muziek kan je gewoon itunes gebruiken.
voor het beheer van je server zou ik zo 123 niks kunnen noemen, maar als je een linux server hebt is de ingebouwde terminal natuurlijk al erg handig.
wat programma's die ik zelf gebruik zijn het office pakket van microsoft, iworks pakket van apple, coda, xcode (ingebouwd), gedit (een soort notepad++ voor mac), cleanmymac en ccleaner om alles schoon te houden, en vlc voor het afspelen van videobestanden.
overige tools: alfred (=een soort uitgebreide versie van spotlight, waarmee je bestanden en applicaties op je mac kan vinden), bettertouchtool (voor window snapping, dus het draggen van een window naar de bovenkant van je scherm om je venster op full screen formaat weer te geven), stuffit expander en magicpar voor het openen en uitpakken van .rar bestanden
dat is mijn basis