beginnen met programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

dafje95

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2008
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een boek gekocht over C++ leren, ik vind het nogal lastig en daarom vroeg ik me dus af of er een andere programmeertaal(of iets anders) is die ik eerst kan leren om C++ makkelijker te maken?

Ik heb nog geen enkele verdere ervaringen met programmeertalen, wel met webscripttalen (html, enz.) maar daar heb ik hier denk ik weinig aan.

Of is het misgien aan te raden om gewoon een hele andere taal te leren? Ik heb C++ gekozen omdat ik heb gelezen dat je er veel mogelijkheden mee hebt. Is dit ook zo? Of zijn er andere talen die ik dus beter of eerst kan leren?

Mvg Mike

het is maar net wat je maken wilt c++ is een mooie taal
maar eenvoudiger is visual basic:o

heb je met vbs niet heel weinig mogelijkheden vergeleken met C++?

ofja, minder mogelijkheden, ik heb het een tijdje gebruikt maar ik kan er niet echt mee wat ik wil en ik heb gelezen dat C++ een krachtige taal is met vee mogelijkheden

C# is een handig punt om in te stappen. alle vaak gebruikte zaken zitten in standaard classes. je hoeft ook minder om te kijken naar pointers en object creation en destruction. De taal is wel grotendeels gelijk aan C++ en je kunt dus op een veilige manier experimenteren met de taal. Ik heb vroeger zelf wel veel met object-C en C++ gewerkt, maar als ik tegenwoordig even een tooltje voor mezelf in elkaar wil flansen grijp ik meestal naar C#.

C++ is absoluut een van de krachtigste talen om mee te werken, maar dat betekend ook dat je het gevoel kunt krijgen dat je meteen in een formule-1 auto stapt ipv een eerste trapauto :P

Ik zou aanraden om met Java te beginnen of met een C# .net.
Java is even snel als C++ op het moment, tenzij je een heel goed C++ programma hebt, maar die zijn er nauwelijks.

VB .net qua syntax erg anders dan deze twee aangezien die geen haakjes enz. gebruikt.

Je kan VB6 proberen als je van logische woorden houdt, hoewel het wel een vrijwel dode taal is (niet veel meer mensen gebruiken het, en met windows 8 gaat 't eruit).

Wat ik je kan aanraden als begin-taal is Visual Basic .NET (VB.NET), simpelweg omdat het een makkelijke taal is, het internet er bomvol mee staat en veel mensen rond de 13-18 erin programmeren (ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien is het handig bijv. een partner die je kan helpen en uitleggen).

Als je jezelf wilt voorbereiden op C of C++, kan je Visual C# (CSharp) eens proberen. Ik schrijf zelf ook vaak in C#, en ik kan je zeggen dat toen ik de stap naar C++ zette; het heel erg mee viel.

Even een 'Hello World' met een MessageBox/Console in de 3 talen om je het verschil te laten zien:

VB.NET:
Console
PHP:
Module Module1
    Sub Main()
        Console.WriteLine("Hello World!")
    End Sub
End Module
MessageBox
PHP:
Public Class Form1
    Private Sub btnMessageBox_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnMessageBox.Click
        MessageBox.Show("Hello World!")
    End Sub
End Class

C#:
Console
PHP:
using System;

namespace ConsoleApplication1
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Hello World!");
        }
    }
}
MessageBox
PHP:
using System;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
    static class Program
    {
        static void Main()
        {
            MessageBox.Show("Hello World!");
        }
    }
}

C++:
Console
[cpp]#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Hello World!";
return 0;
}[/cpp]
MessageBox
[cpp]#include <windows.h>
int main()
{
MessageBox(NULL, "Hello World!", "", 0);
return 0;
}[/cpp]

Je kan de talen in moeilijkheidsgraden zien, van makkelijk(1) naar moeilijk(3):
  1. Visual Basic .NET
  2. Visual C# (.NET)
  3. C++

Succes :)

Laatst bewerkt:
Bij deze bedankt voor al jullie snelle reacties, ik ben nu al een heel stuk verder, maar dan heb ik nog 1 vraagje:

Welke taal zouden jullie kiezen(of zijn jullie daadwerkelijk mee begonne) als je in mijn schoene staat, nog geen ervaring hebt en naar C++ wil toewerken?

gewoon 1tje noemen en niet een rijtje

ha ha, toen ik begon bestond er alleen C :P

maar ik zou nu starten met C#

ha ha, toen ik begon bestond er alleen C :P

maar ik zou nu starten met C#

dan nog een vraagje, als ik zou wille beginne met C# , wat heb ik dan allemaal nodig, ik weet bijvoorbeeld wel dat je bij C++ een compiler nodig hebt, maar is dat bij C# anders en heb je ook nog andere dingen nodig?

leer eerst bv php of python, en daarna c++, (nooit beginnen met vb dat leert je verkeerde dingen) php lijkt redelijk op c/c++ dus dan is de overgang ook minder.

dan nog een laatste vraag:
hoe lang zou het duren om C# een beetje fatsoenlijk onder de knie te krijge?
voor degene die C# al kenne, hoe lang heeft het bij jullie geduurt?

Weekje. Maar mijn mening is waarschijnlijk een van de minst nuttige, omdat ik al jaren in C ervaring had, en vroeger met visual C heb gewerkt

Nog iemand anders?

En ik wou nog graag weten met welk boek of webtutorial ik het beste met C# beginnen?

Nog iemand anders?

Een paar maanden voordat je de basis goed doorhebt en niet meer dingen overkopieerd van het internet ;). Maar voordat je zelf ingewikkelde klassen schrijft die overeenkomen met actuele opvattingen over het ontwerpen van software... >1jaar.

En ik wou nog graag weten met welk boek of webtutorial ik het beste met C# beginnen?

Visual C# 2008 - de basis is een goed boek, je kunt vanuit wat je hier leert makkelijk doorbouwen naar professioneel C# programmeren, maar ook naar andere talen zoals C++.

Bah, de boeken van de basis zijn echt SLECHT! Kijk eerder naar boeken van O'reilly ofzo (wel Engelstalig, maar dat zou geen probleem mogen zijn.. Als dat een probleem is zou ik eerst wat Engels bijschaven, alle goede tutorials + de taal opzich is in het Engels)..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan